auto probeert uit zichzelf te starten bij startkabels

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
strata
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 feb 2010 1:08
Contacteer:

Ik heb een Renault Clio RT 1.4 automatic uit 94, waarvan ik dacht dat de accu leeg zou zijn. Maar ik heb hem geprobeerd te starten met behulp van een hulp auto en startkabels en zodra ik de min pool aansluit (na de plus kabel) probeert de auto continu uit zichzelf te starten terwijl ik de contact sleutels nog gewoon in m'n hand heb.
Het lukt ook niet om hem echt aan de start te krijgen.
Iemand misschien enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lijkt erop dat er wat kabels aan elkaar zitten. . . Als de startmotor gaat draaien betekent dat sowieso dat er spanning staat op het startrelais. Dit hoort niet, natuurlijk.

Controleer eens onder je stuurkolom hoe het kabelwerk er daar uit zit, dit komt bijna alleen maar door kortsluiting / aan elkaar gesmolten kabels. In een zeldzaam geval is je contactslot defect, probeer ditzelfde eens te doen als je die twee dikke, platte stekkers bij je contactslot uit trekt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Je kan ook wel even de kabel volgen, van je startmotor naar je dynamo/ accu.
Ik heb een keer gehad dat de constante spanning en de schakelstroom tegen elkaar aan gesmolten waren. Bij mij was er dus kortsluiting bij het blok. Misschien is het bij jou ook iets dergelijks.
strata
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 feb 2010 1:08
Contacteer:

Ik heb mij laten vertellen dat het kan helpen door de startrelais te tikken met een hamer omdat deze vast kan zitten.
Nou vroeg ik mij alleen af waar ik deze kan vinden.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dit is onzin.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Miss ook makkelijk om er bij te vertellen waarom...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als je dat kleine stekkertje achterop je startmotor los haalt. Dan moet het helemaal afgelopen zijn met zelf starten. Zo niet dan blijft je bendix hangen en ligt het aan de startmotor. Zo ja, dan heb je een bedradingsprobleem. Hiervoor moet je wel onder de auto zijn.

Misschien bruikbaar, een animatie hoe het werkt: De bendix spoel krijgt via het schuifcontact, rechtsvoor op het plaatje, 12v en trekt de zuiger naar rechts en dan maakt de plus van de accu contact met de electromotor van de startmotor.

http://www.automotive-technology.co.uk/ ... les/us.swf
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

tutuur schreef:Miss ook makkelijk om er bij te vertellen waarom...
Aangezien hij gaat draaien lijkt het start relais niet vast te zitten hé. Vandaar dat ik die hele theorie onzin vindt ;)

Hee, denkfout, hij kan natuurlijk wel vastzitten in de AAN-positie :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

:lol:

dat bedoelde ik dus, wat ik me alleen afvraag, is het startrelais bekrachtigd zonder dat het contact aanstaat? (dan bedoel ik natuurlijk niet de pulsgever maar de doorvoer wat hij breekt of maakt)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het zal niet de eerste keer zijn dat een bendix blijft vastzitten. Dan blijft je auto starten. Om dat uit te sluiten stel ik voor om dat kleine stekkertje los te maken dan krijgt hij geen startcommando.
strata
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 feb 2010 1:08
Contacteer:

Ik heb uiteindelijk de anwb laten komen en er bleek idd iets te zijn met het startrelais. Waarschijnlijk was de blijven steken ofzo, maar zodra hij eraan ging wroeten was het probleem opgelost.
Ik had voor de zekerheid de relais laten vervangen en een nieuwe accu erin gezet.
Iedereen bedankt voor uw hulp!
Plaats reactie