Storing ESP / cruise-control

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
matramurena
Berichten: 15
Lid geworden op: di 16 mar 2010 9:25
Locatie: Oud-Vossemeer
Contacteer:

Vandaag twee keer hetzelfde gehad met de Avantime. Na een minuut of tien rijden gaat het lampje van de ESP branden, klinkt er een waarschuwingspiep en vanaf dat moment werkt ook de cruise-control niet meer. Als ik de auto uit zet en weer contact maakt start alles wel weer goed op.

ALs de storing erin komt en de cruise-conrol staat aan, dan blijft het lampje van de cruise-control wel in beeld, maar hij is niet meer op een snelheid vast te zetten. Als ik het knopje van de cruise -control op uit zet en weer aan dan wil het lampje niet meer in beeld komen......

Iemand enig idee waar ik moet zoeken voor deze storing? Misschien bekende stekker-verbindingen die wat minder kunnen zijn of iets dergelijks??? Hoor het graag!
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik zou hem uit laten lezen bij de dealer.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Heb je knoppen op het stuur?

Deze willen nog wel eens kapot gaan. Verder zijn de rempedaalschakelaar en koppelingsschakelaar belangrijk voor de Cruisecontrol.

Verder even hier zoeken: amtgarageforum.nl
Zal geen Avantime op staan, maar er valt vast iets nuttigs uit te halen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Mijn ervaring met Mercedes is dat idd de remlichtschakelaar nog wel eens voor problemen wil zorgen (en ja, dan blijven de remlichten gewoon goed werken).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Overigens klinkt dit probleem bijna hetzelfde als het CC probleem bij m'n vriendins Twingo II. Die storing zit er sinds aflevering al in maar is nog altijd niet opgelost.

Als ze langer dan 16s het rempedaal licht ingedrukt houdt. (bijvoorbeeld bij het stoppen op een helling o.i.d.) dan gaat het storingslampje branden.
De CC schakelt uit, maar het lampje blijft branden.

Zij kan hem dan wél resetten door de knop van de CC uit en weer aan te zetten.

Het probleem hierin is de afstelling van de rempedaalschakelaar. Maar ook een nieuwe, en 1 met een 1mm ringetje er tussen, was nog niet de oplossing. Frankrijk werkt er aan. In de fabriek hebben ze nu een andere instelling bij de nieuwe productie.


Ik zou gokken op de schakelaars. Dus zowel op stuur, als op de pedalen.


Daarnaast zijn er natuurlijk nog genoeg andere dingen waardoor de ECU de CC eruit kan gooien. Als het snelheidssignaal soms weg valt, zal de ECU uit veiligheidsoverwegingen ook de CC uit gooien. Als de stuurhoeksensor rare dingen doorgeeft hetzelfde.

Kort gezegd, even laten uitlezen en dan weet je meer. Het zal denk ik iets kleins zijn.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

volgens mij werkt de cc gewoon niet meer wegens defect esp/abs, uit laten lezen bij de dealer en hopen dat er een sensor defect is, want anders is de abs-pomp-verdeler of hoe dat ook al heet, defect, en da's een kostelijke zaak helaas (wel coulance normaal!)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Kan ook de regelunit zijn, die gaan bij een Laguna nogal eens. Dus uit laten lezen. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie