[5gtt] Radiateur-fan slaat niet aan

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zoals de titel al aangeeft....mn fan slaat niet meer aan.
Was gebeurd nadat ik door de plensregen naar huis was gereden.
Als ik de twee draden van het thermocontact doorverbind met elkaar dan zou hij toch meteen aan moeten slaan?
Gebeurd nu dus niet.

Alleen als ik draden vanaf de accu trek en rechtstreeks op de fan zet dan slaat hij aan.
Fan zelf werkt dus nog.

Kan dit aan een relais liggen?
Zekering?
....????

aaaarrrgh...gaan we weer met die [peep]elektronica..... :@
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nounou wat een electronica zit er in een 5je zeg poehpoeh

:P

ff een paperclip in de stekker van het thermocontact, gaat je fan dan draaien dan ligt het daar aan, gaat ie dan nog niet draaien, dan moet je zoeken bij het relais of bij de bekabeling of bij de fan.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Thermocontact schakelt het relais door waardoor er spanning op de fan komt te staan. Als het relais niet doorschakelt slaat de fan niet aan, dus wss relais kapot :) Net wat Kool zegt (Y)
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Martijn Kool schreef:nounou wat een electronica zit er in een 5je zeg poehpoeh
het beetje wat erin zit is vaak wel rot :lol:
Mrtn = Maarten
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Veel is het niet nee...
Maar hetgeen dat er inzit is al genoeg om me te irriteren... :)

Doorverbinden van thermocontact geeft niks.
Fan zelf (op 12v) doet het.

Ik denk aan het relais...
Is dat relais uit te wisselen met een ander relais? (die van de carb. fan misschien?)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Mrtn schreef:
Martijn Kool schreef:nounou wat een electronica zit er in een 5je zeg poehpoeh
het beetje wat erin zit is vaak wel rot :lol:
mee eens, mijn fan bekabeling is ook afgebrand laatst. nu maar een kabel rechtstreeks erheen met een schakelaar :smile:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Kan ik het relais ook nog doorverbinden?
Zo ja...welke moet ik hebben?

[img]http://lh5.ggpht.com/_wu3jJCVLrTM/TIzSd ... C01621.JPG[/img]


Ik ga denk ook maar weer een schakelaartje fiksen....
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

regelt bovenstaande relais nog iets anders behalve de rad.fan?

Heb het relais nu zo doorgelust dat wanneer het thermocontact schakelt, de fan gaat draaien.
Daarna een schakelaartje gemaakt waarmee ik feitelijk het thermocontact schakel.
Op deze manier hoef ik niks te verknippen en kan er straks weer een nieuw relais op.
Maar hierdoor doet de rest van het relais dus niks meer.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee zit niks anders op.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

cool. Thanks!

Dan doen we het voorlopig even zo.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dit soort dingen kunnen overigens ook gewoon in je eigen topic, scheelt weer wat topics op het forum (Y)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zat ik aan te denken....
Maar als alle problemen in 1 topic staan is dat later ook weer zo lastig zoeken....
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

de radfan gewoon zijn eigen circuit geven, heb ik ook gedaan werkt weer goed.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hmmm,


Ik had hier nog een vraagje over.
Bij mijn 5 slaat de fan af als je het contact afzet.
Ik zou nogttans zweren dat bij mijn vorige GT de fan een tijd bleef nakoelen als het contact al uit stond.
Ook moet ik zeggen dat ik nog een paar draadjes meer zitten heb in de socket van het rad relais.
Misschien de bekabeling naar de antipercfan?
Zal even een foto schieten.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Radiator probleem opgelost.
Maar de anti perc fan doet z'n werk nog niet.
Het thermocontact die in het spruitstuk zit werkt.
Dit heb ik al getest met de haardroger, by-passen lukt ook.
Dan zoemt het koelertje prima.
Maar met de motor warmte wil het contact niet aanslaan.
Ik heb nogmaals geprobeert met de Fhön en dan lukt het maar wat mij opvalt is dat het opschrift vermeld 83° is dat niet wat hoog?
Daar moet het dan zitten het probleem dat de warmte aan het spruitstuk geen 83° komt.
Ik hoor graag jullie idee.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Volgens mij wordt de lucht met deze buitentemperaturen eigenlijk nooit zo warm dat de anti-perculatiefan aan hoeft te slaan. Pas met erg zomerse temperaturen komt dit voor, dus raar lijkt het me niet.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Precies en die draait alleen bij stilstaande auto als de motor heet is. De hete kop en uitlaatspruitstuk stralen en geleiden de warmte naar de inlaat spruitstuk. Als die dan heet genoeg is dan slaat die dus pas aan. Dat kan maar zo 5 minuten later zijn dan dat je de auto hebt geparkeert.

Met andere woorden, Hij doet het gewoon, maar niet bij deze temperaturen.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Sja, ik dacht al dat er iets mis was.
Wist dat het ding maar na enige tijd aansloeg dus had ik om de 5 minuten naar de gerage gelopen om te controleren zonder succes.
Maar mij viel het op dat als de radiatosfan aanslaat de antiperc. ook mee draait.
Maar omgekeerd niet.
Niet normaal toch?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Volgens mij zijn die 2 fans niet gekoppeld, dus het is wel een beetje vreemd dat je anti-perculatiefan meedraait met de radiateurfan.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Vind ik ook vreemd.
Er zit op de anti perc. een wisselrelais.
Deze kan gekoppeld zijn aan de radiator, maar op de rad. zit er een gewoon relais.
5de aansluiting ont breekt ook hier dus volgens mij kan je hier enkel een "normaal" relais planten.

Ik moet dit euvel dringend verhelpen want starten als hij warm heeft doet hij voor geen meter. :gun:
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Giovanni schreef: Ik moet dit euvel dringend verhelpen want starten als hij warm heeft doet hij voor geen meter. :gun:
Dat heeft weinig te maken met die anti-perculatiefan. Dat is gewoon het karakter van een GT Turbo. Dat koffiemalen doen ze allemaal, hoort erbij :smile:
Plaats reactie