Zoals de titel al aangeeft....mn fan slaat niet meer aan.
Was gebeurd nadat ik door de plensregen naar huis was gereden.
Als ik de twee draden van het thermocontact doorverbind met elkaar dan zou hij toch meteen aan moeten slaan?
Gebeurd nu dus niet.
Alleen als ik draden vanaf de accu trek en rechtstreeks op de fan zet dan slaat hij aan.
Fan zelf werkt dus nog.
Kan dit aan een relais liggen?
Zekering?
....????
aaaarrrgh...gaan we weer met die [peep]elektronica.....
[5gtt] Radiateur-fan slaat niet aan
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
nounou wat een electronica zit er in een 5je zeg poehpoeh
ff een paperclip in de stekker van het thermocontact, gaat je fan dan draaien dan ligt het daar aan, gaat ie dan nog niet draaien, dan moet je zoeken bij het relais of bij de bekabeling of bij de fan.
ff een paperclip in de stekker van het thermocontact, gaat je fan dan draaien dan ligt het daar aan, gaat ie dan nog niet draaien, dan moet je zoeken bij het relais of bij de bekabeling of bij de fan.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Veel is het niet nee...
Maar hetgeen dat er inzit is al genoeg om me te irriteren...
Doorverbinden van thermocontact geeft niks.
Fan zelf (op 12v) doet het.
Ik denk aan het relais...
Is dat relais uit te wisselen met een ander relais? (die van de carb. fan misschien?)
Maar hetgeen dat er inzit is al genoeg om me te irriteren...
Doorverbinden van thermocontact geeft niks.
Fan zelf (op 12v) doet het.
Ik denk aan het relais...
Is dat relais uit te wisselen met een ander relais? (die van de carb. fan misschien?)
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
mee eens, mijn fan bekabeling is ook afgebrand laatst. nu maar een kabel rechtstreeks erheen met een schakelaarMrtn schreef:het beetje wat erin zit is vaak wel rotMartijn Kool schreef:nounou wat een electronica zit er in een 5je zeg poehpoeh
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Kan ik het relais ook nog doorverbinden?
Zo ja...welke moet ik hebben?
[img]http://lh5.ggpht.com/_wu3jJCVLrTM/TIzSd ... C01621.JPG[/img]
Ik ga denk ook maar weer een schakelaartje fiksen....
Zo ja...welke moet ik hebben?
[img]http://lh5.ggpht.com/_wu3jJCVLrTM/TIzSd ... C01621.JPG[/img]
Ik ga denk ook maar weer een schakelaartje fiksen....
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
regelt bovenstaande relais nog iets anders behalve de rad.fan?
Heb het relais nu zo doorgelust dat wanneer het thermocontact schakelt, de fan gaat draaien.
Daarna een schakelaartje gemaakt waarmee ik feitelijk het thermocontact schakel.
Op deze manier hoef ik niks te verknippen en kan er straks weer een nieuw relais op.
Maar hierdoor doet de rest van het relais dus niks meer.
Heb het relais nu zo doorgelust dat wanneer het thermocontact schakelt, de fan gaat draaien.
Daarna een schakelaartje gemaakt waarmee ik feitelijk het thermocontact schakel.
Op deze manier hoef ik niks te verknippen en kan er straks weer een nieuw relais op.
Maar hierdoor doet de rest van het relais dus niks meer.
Nee zit niks anders op.
dit soort dingen kunnen overigens ook gewoon in je eigen topic, scheelt weer wat topics op het forum
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
de radfan gewoon zijn eigen circuit geven, heb ik ook gedaan werkt weer goed.
Hmmm,
Ik had hier nog een vraagje over.
Bij mijn 5 slaat de fan af als je het contact afzet.
Ik zou nogttans zweren dat bij mijn vorige GT de fan een tijd bleef nakoelen als het contact al uit stond.
Ook moet ik zeggen dat ik nog een paar draadjes meer zitten heb in de socket van het rad relais.
Misschien de bekabeling naar de antipercfan?
Zal even een foto schieten.
Ik had hier nog een vraagje over.
Bij mijn 5 slaat de fan af als je het contact afzet.
Ik zou nogttans zweren dat bij mijn vorige GT de fan een tijd bleef nakoelen als het contact al uit stond.
Ook moet ik zeggen dat ik nog een paar draadjes meer zitten heb in de socket van het rad relais.
Misschien de bekabeling naar de antipercfan?
Zal even een foto schieten.
Radiator probleem opgelost.
Maar de anti perc fan doet z'n werk nog niet.
Het thermocontact die in het spruitstuk zit werkt.
Dit heb ik al getest met de haardroger, by-passen lukt ook.
Dan zoemt het koelertje prima.
Maar met de motor warmte wil het contact niet aanslaan.
Ik heb nogmaals geprobeert met de Fhön en dan lukt het maar wat mij opvalt is dat het opschrift vermeld 83° is dat niet wat hoog?
Daar moet het dan zitten het probleem dat de warmte aan het spruitstuk geen 83° komt.
Ik hoor graag jullie idee.
Maar de anti perc fan doet z'n werk nog niet.
Het thermocontact die in het spruitstuk zit werkt.
Dit heb ik al getest met de haardroger, by-passen lukt ook.
Dan zoemt het koelertje prima.
Maar met de motor warmte wil het contact niet aanslaan.
Ik heb nogmaals geprobeert met de Fhön en dan lukt het maar wat mij opvalt is dat het opschrift vermeld 83° is dat niet wat hoog?
Daar moet het dan zitten het probleem dat de warmte aan het spruitstuk geen 83° komt.
Ik hoor graag jullie idee.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Volgens mij wordt de lucht met deze buitentemperaturen eigenlijk nooit zo warm dat de anti-perculatiefan aan hoeft te slaan. Pas met erg zomerse temperaturen komt dit voor, dus raar lijkt het me niet.
Precies en die draait alleen bij stilstaande auto als de motor heet is. De hete kop en uitlaatspruitstuk stralen en geleiden de warmte naar de inlaat spruitstuk. Als die dan heet genoeg is dan slaat die dus pas aan. Dat kan maar zo 5 minuten later zijn dan dat je de auto hebt geparkeert.
Met andere woorden, Hij doet het gewoon, maar niet bij deze temperaturen.
Met andere woorden, Hij doet het gewoon, maar niet bij deze temperaturen.
Sja, ik dacht al dat er iets mis was.
Wist dat het ding maar na enige tijd aansloeg dus had ik om de 5 minuten naar de gerage gelopen om te controleren zonder succes.
Maar mij viel het op dat als de radiatosfan aanslaat de antiperc. ook mee draait.
Maar omgekeerd niet.
Niet normaal toch?
Wist dat het ding maar na enige tijd aansloeg dus had ik om de 5 minuten naar de gerage gelopen om te controleren zonder succes.
Maar mij viel het op dat als de radiatosfan aanslaat de antiperc. ook mee draait.
Maar omgekeerd niet.
Niet normaal toch?
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Volgens mij zijn die 2 fans niet gekoppeld, dus het is wel een beetje vreemd dat je anti-perculatiefan meedraait met de radiateurfan.
Vind ik ook vreemd.
Er zit op de anti perc. een wisselrelais.
Deze kan gekoppeld zijn aan de radiator, maar op de rad. zit er een gewoon relais.
5de aansluiting ont breekt ook hier dus volgens mij kan je hier enkel een "normaal" relais planten.
Ik moet dit euvel dringend verhelpen want starten als hij warm heeft doet hij voor geen meter.
Er zit op de anti perc. een wisselrelais.
Deze kan gekoppeld zijn aan de radiator, maar op de rad. zit er een gewoon relais.
5de aansluiting ont breekt ook hier dus volgens mij kan je hier enkel een "normaal" relais planten.
Ik moet dit euvel dringend verhelpen want starten als hij warm heeft doet hij voor geen meter.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Dat heeft weinig te maken met die anti-perculatiefan. Dat is gewoon het karakter van een GT Turbo. Dat koffiemalen doen ze allemaal, hoort erbijGiovanni schreef: Ik moet dit euvel dringend verhelpen want starten als hij warm heeft doet hij voor geen meter.