[R5GTT]Raar sissende geluiden uit mijn accu..!!

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

hoi mense,
na lange tijd weer lekker me car van stal gehaald.
en wilde ff een rondje gaan doen.

maar nu ik hem nog geen minuut heb lopen hoor ik rare sissende geluiden uit me accu, als of hij vacuum trekt.
het betreft een onderhouds vrije accu.

wie weet wat hier aan de hand is.
thnx cerezo
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Even de accuspanning meten met lopende motor, dikke kans dat die spanning te hoog is waardoor de accu gaat koken.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Inderdaad... Waarschijnlijk is je spanningsregelaar van je dynamo defect. Effe meten en je weet het.
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

ok, en zit die spaningsregelaar op de dynamo?
of zit dat toevallig op die koolborstelunit?
en waar kan ik die spanningsregelaar vinden?

heb namelijk voor hij op stal ging nog problemen gehand met mijn koolborstels.
en heb de dynamo er nog uit gehad, dus kan ook dat ik iets niet goed heb aangesloten.
thnx
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Meten = weten......

Mocht de dynamo kapot zijn, gewoon vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je zult eerst moeten meten, om te zien waar het probleem vandaan komt. Krijgt de accu een te hoge spanning, dan is de spanningsregelaar defect. De koolborstels hebben daar niet veel mee te maken. Dus, hang er een multi-meter aan en kijk wat de laadspanning is bij stationair toerental zonder verbruikers aan.

Ik verwacht dat er een te hoge spanning op staat en dan zul je de spanningsregelaar in ieder geval moeten laten vervangen. Het beste kun je dan gewoon een revisie/ruildynamo kopen. Da's het goedkoopste en het beste, denk ik.
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

oke, dat gaan ik dat over een week of 3 pas doen.
ik post mijn onder vindingen hier wel neer
thnx
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Merijn schreef:Je zult eerst moeten meten, om te zien waar het probleem vandaan komt. Krijgt de accu een te hoge spanning, dan is de spanningsregelaar defect. De koolborstels hebben daar niet veel mee te maken. Dus, hang er een multi-meter aan en kijk wat de laadspanning is bij stationair toerental zonder verbruikers aan.

Ik verwacht dat er een te hoge spanning op staat en dan zul je de spanningsregelaar in ieder geval moeten laten vervangen. Het beste kun je dan gewoon een revisie/ruildynamo kopen. Da's het goedkoopste en het beste, denk ik.
Spanningsregelaar en koolborstels zijn 1 pakketje op zo'n dynamo, voor een euro of 15 heb je een nieuwe regelaar en schroef je er zo op. :)
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

ja zie je wel dus toch...!!
ik had al een donker bruin vermoeden dat het die koolborstels moesten zijn.
daar heb ik namelijk best veel problemen mee gehad.
voor hij op stal ging maar dan weet ik dat.
en voor die 15 euro's knal ik er glijk een nieuwe unit op.
maar zal eerst even kijken of er niet een contact probleem is.
zou ook nog kunnen.

thnx
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb ooit eens de spanningsregelaar van de dynamo laten vervangen en een jaar later was hij weer dood. (N)
Gewoon gelijk een gereviseerde op zetten, kun je er in ieder geval weer een hele tijd mee vooruit.

Heb je de laadspanning nu al gemeten?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Nou heb ik geen ervaring met een spanningsregelaar van een clio maar toch kan dat nog wel eens goed werken. Ik heb er vaak toch goede ervaringen mee (maar dan geef ik toe dat dat geen dynamo's zijn van 15+ jaar oud).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Robke schreef:Ik heb ooit eens de spanningsregelaar van de dynamo laten vervangen en een jaar later was hij weer dood. (N)
Gewoon gelijk een gereviseerde op zetten, kun je er in ieder geval weer een hele tijd mee vooruit.

Heb je de laadspanning nu al gemeten?
bij een clio kan ik daar inkomen, hoereklus bij die dingen

bij een 5je vervang je de koolborstels met 1minuut. voor 15euro wist ik het wel
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een paar jaar vind ik wel een hele tijd :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Naja, daarom juist.. ik heb ook wel eens de spanningsregelaar vervangen en een paar maanden later stond ik weer stil, diodenbrug doorgefikt en dan is je nieuwe spanningsregelaar dus ook zo weer stuk.

Maargoed, bij een 5je kun je er tenminste fatsoenlijk bij. geloof me.. een falende dynamo op de Nürburgring kost je geld.. daar kon ik 2 nieuwe dynamo's voor kopen dus tegenwoordig zit er een fatsoenlijk gerepareerde op. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tja, vrijwel alles dat faalt op de ring kost geld Ronald. Dus waarom jij nog in een 19 rijd? :lol: :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tom schreef:tja, vrijwel alles dat faalt op de ring kost geld Ronald. Dus waarom jij nog in een 19 rijd? :lol: :beer:
Omdat die dingen gewoon lekker rijden 8) :p
Anything worth doing is worth doing right!.
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

ja ja, dus ik begrijp hier uit dat het dus ook aan mijn dynamo ken liggen...?
nou, als jullie het niet erg vinden dan probeer ik voor ong 15 euro nog een paar koolborsels.

o ja: ik heb hem nog niiet door gemeten.
kom niet zo vaak bij de loods waar hij staat.
over ong 3 weken ga ik weer eens een kijkje nemen.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

staat hij niet meer tegenover je huis cerezo??
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

eyes-of-ice schreef:ja ja, dus ik begrijp hier uit dat het dus ook aan mijn dynamo ken liggen...?
nou, als jullie het niet erg vinden dan probeer ik voor ong 15 euro nog een paar koolborsels.

o ja: ik heb hem nog niiet door gemeten.
kom niet zo vaak bij de loods waar hij staat.
over ong 3 weken ga ik weer eens een kijkje nemen.
Het ligt 99% zeker aan je dynamo en NIET aan je accu. Die is waarschijnlijk toch al afgeschreven. Het vervangen van je koolborstels zal niet veel helpen, want er wordt wel degelijk energie opgewekt door je dynamo. Anders zou er niet teveel spanning op je accu komen te staan. Dan zou je accu gewoon leeggetrokken worden, omdat ie niet wordt opgeladen. Dus, meet dat ding eerst eens door en kom dan waarschijnlijk tot de conclusie dat je spanningsregelaar kapot is.

Eigenwijs ben je wel... :P (Y)
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

:lol: huh eigenwijs..? wat is dat...?? :smile:

ik snap het eigenlijk niet, je weet eigenlijk al wat het probleem is.
maar moet toch door meten.
dit is toch 1+1=2 als ik de oplossing zo lees van jullie.
en dan moet ik hem toch nog ff door meten..

het is niet dat ik je andwoord niet accepteer hoor, zo is het niet. (Y)
maar het is net of je zegt: mijn band is daar lek, maar pomp hem toch maar ff op voor je hem plakt. of zie ik dat niet goed. |:

o ja: NEEN mijn auto is verhuist naar een andere loods.

thnx
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooie vergelijking, dat doe je normaal toch ook met een lekke band :lol:
eyes-of-ice
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010 18:38
Locatie: Goes
Contacteer:

opgelost,
andere dynamo er op, en perfect.

oude was goed zwart, ik had het iedee dat die verbrand was of zo iets veel roet en speling op de as.
er kwamen ook een soort ronde schijven uit rollen een stuk of 3 a 4.
ook was het kunstof deel aan de achte kant erg vervormt door de hitte denk ik.
ik had het niet gezien.
maar het is nu wel opgelost.
ik denk ook wel dat ik geluk heb gehad kwa brand.
thnx voor jullie tips en reactie.

aldus cerezo :beer:
Plaats reactie