TomTom Carminat helemaal de weg kwijt

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
ArnoRS
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 20:14

Soms is de TomTom echt minuten lang de weg kwijt. Vandaag bijvoorbeeld in Essen (DE) geweest en nu in NL denkt de TomTom nog steeds dat ik in Duitsland zit.
De TomTom draait wel mee wanneer ik een bocht neem. Gisteren hetzelfde verhaal gehad en het systeem pikt het ook niet op. Met wat geluk heeft de TomTom weer de weg gevonden en met pech raak ik het zo weer kwijt.

Zal het aan de GPS-ontvanger liggen? Een nieuwe antenne halen?
Ik rij in een Megane 3 RS uit 2010.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

had mijn megane ook in de zomervakantie op terugweg uit frankrijk zon 100KM voor antwerpen.
schijnt vaker te gebeuren heb ik gehoord.

oplossing geen idee

ik dacht dat het aan de verkeersdrukte lag was toen giga druk
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
ArnoRS
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 20:14

mark 5t schreef:had mijn megane ook in de zomervakantie op terugweg uit frankrijk zon 100KM voor antwerpen.
schijnt vaker te gebeuren heb ik gehoord.

oplossing geen idee

ik dacht dat het aan de verkeersdrukte lag was toen giga druk
Hmmm hier had het niks met drukte te maken.. Als het vaker gebeurd toch eens een kenner naar laten kijken. Heb gelezen dat een dealer ruim 400 euro in rekening brengt voor een nieuwe antenne + gps.. Dat ga ik in ieder geval niet doen :p
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Maak de min klem los van de accu en wacht 10 minuten voor het weer aansluiten. (Serieus). Nog steeds geen ontvangst , hoogstwaarschijnlijk gps defect. Werkt het weer : intern tijdelijk geheugen vol.
ArnoRS
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 20:14

Ik heb nog van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Harde reset werkt niet, fabrieksinstellingen werkt niet, kaart is in orde.
Ik heb nu een gebruikte gps + antenne besteld voor € 35,-. Hopelijk krijg ik het vervangen en werkt het.

Is er iemand die weet hoe dit vervangen moet worden of moet ik er echt voor naar de garage? :)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Dit probleem heb ik ook sinds een paar weken in mijn leasert (Megane 3 coupe 2013). Voor het wegrijden stel ik de route in en aanvankelijk heeft ie snel een route gevonden. Maar als ik ga rijden dan is de auto in het begin vaak op drift. Dus 500m vanaf zijn huidge positie, maar beweegt wel. Ook kan ie soms heel moeilijk de route weer vinden, als je even een andere route neemt. Als ik dan opnieuw een bestemming ingeeft (ookal is het dezelfde), dat lijkt alles weer OK te zijn. Ook heb ik vaak de melding geen gps signaal beschikbaar. Daarnaast valt de livetraffic informatie erg vaak weg vooral nu het zo druk is op de weg, eerst had ik dat alleen op de donderdagavond maar nu 's-ochtends en 's-avonds elke werkdag. Dit vind ik nog het meest kwalijke omdat ik voor de live traffic abbo betaal. Ik heb hierover ook al bij tomtom geklaagd maar weinig succes. Ze kunnen alleen maar zeggen dat ik em regelmatig moet updaten... Volgens mij heeft het tomtom en livetraffic systeem gewoon performance problemen en zijn ze te krenterig om het te onderzoeken / op te lossen. Zo'n dergelijk embedded navigatie systeem moet gewoon een jaar of 10 probleemloos kunnen werken ook zonder updates/ hard resets, maarja waarschijnlijk hebben die tomtom programmeurs dat nooit getest...
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik had kort last van die symptomen die je beschrijft in mijn leaser, een III Estate GTline. Heb ook het TomTom Live abonnement, onlangs nog weer verlengd met een jaar.
Na een kaart-update, en TomTom update m.b.t. GPSfix en andere zooi wat je gratis kan aanvinken het probleem niet meer gehad.

Je kunt de boel dus updaten zonder dat het geld kost. Die GPSfix is altijd nuttig, en ook stond er meen ik nieuwe firmware tussen. Even doen eerst dus ;)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Deze week is de GPS niet meer aan het driften geweest. Misschien had het iets met de lagere temperaturen van afgelopen weken te doen. Helaas nog wel steeds het wegvallen van de livetraffic, maar dat is al tijden zo. Wel opvallend is dat gisteren (vrijdag) de livetraffic wel de hele weg accurate file informatie gaf. Het was toen ook rustiger op de weg. Naja, ik kijk het nog een maandje aan en dan weer eens iets nieuws proberen.

Dat updaten gratis is kan wel, maar ik ga toch echt niet elke maand een nieuwe Quickgpsfix er op zetten. Dat bestand is 100KB dat kan ook via de simkaart in de auto opgehaald worden. Maarja TomTom denk daar anders over. Zonder de quickgpsfix merk ik normaal niets van het vinden van een gps fix, behalve dus 2 weken geleden. Van de week is een keer updaten als ik er aan denk.
ArnoRS
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 20:14

Een nieuwe gps antenne in laten bouwen en het werkt nu gelukkig weer top. Alleen nog een keer de kaart updaten :D
Plaats reactie