Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.

Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Mon 10 Jul 2017 16:44

Beste forumleden,

Heb nu al een zeer lange tijd dat de Race 5 moeilijk wil starten.
Op het circuit is dit zeer frustrerend. :@
Wie de gouden tip heeft krijgt een kratje bier :smile:

Het komt er op neer dat de startmotor soms wel rond gaat en soms niet.
Komt ook wel voor dat de startmotor wel rond gaat maar dat de motor niet aanslaat.
Zie hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yit00hC6e34

Hier het schema hoe we het hebben aangesloten: https://www.docdroid.net/bFM8MCv/wiring-scheme1.pdf

- De akku is verplaatst naar achteren.
- Odyssey PC680 (bij de Fulmen FA530 van 53Ah 540A CCA ging het ook niet goed)
- Grayston start paneel met push button.
- 6 polige FIA hoofdstroom schakelaar.
- Lichter vliegwiel.
- olie: 15W50
- Wiseco hoge compressie zuigers.
- Benzine pomp is door gelust en gaat volledig aan als je de contact schakelaar aanzet.
- Met een dikke BMW X5 akku van 105ah en 950CCA wilde de auto wel 5 keer achter elkaar starten. :(

Al reeds vervangen: Accu / Startmotor / BDP sensor / Dynamo / Hoofdstroomschakelaar.

Alvast bedankt!

vr.gr.
Peter
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby antoine » Mon 10 Jul 2017 18:00

Heb je al eens geprobeerd de accu weer naar voren te verplaatsen, ook al is het maar om te testen. Misschien is de voedingskabel niet toekijkend?
antoine
 
Posts: 7662
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Maarten-Jan » Tue 11 Jul 2017 5:15

Ik zou het inderdaad in de bekabeling zoeken, je startmotor krijgt waarschijnlijk niet genoeg ampere. Maar meten is weten, regel een ampere tang :smile:
Combineer dat met hoeveel ampere je startmotor nodig heeft om rond te gaan en je weet het. Ook zeker weten dat de gebruikte bekabeling van koper is en niet b.v. ijzer/alu met een laagje koper (cca/ccf)?
Maarten-Jan
 
Posts: 4521
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby okido » Tue 11 Jul 2017 5:26

Je hebt en hogere compressie en dikkere olie en meer overgangsweerstand (langere kabel, schakelaar).

Waarschijnlijk daalt je voltage tijdens het starten teveel. Of de startmotor krijgt het niet rond en wanneer wel is het voltage te laag om goed te kunnen vonken.

Ik zou de voltmeter erop zetten. Misschien kan je de weerstanden nog verminderen of sterkere startmotor en of accu.
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 341
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Tue 11 Jul 2017 20:06

Thanks voor de reply's...

Vanmiddag even wat voltages gemeten op de plus van de startmotor:
Hoofdstroomschakelaar aan: 12.8V
Contact aan + startknop ingedrukt: 11.46V
Als de startmotor begint rond te draaien: 9.9V

Heel veel race auto's hebben de accu toch achterin? En daar heb ik nog nooit een super zware/grote accu gezien.
En als de voltages/amperes te weinig zijn dan moet de startmotor toch nooit aanslaan?
Blijft klote dit soort problemen...

Heeft de Williams ook nog ergens een startrelais zitten?
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Jochem de Haas » Tue 11 Jul 2017 21:21

Als test " ff" de accu weer voorin.
Of in iedergeval korte kabels.

Dan kan je dat uitsluiten.
Want als ik t zo lees heb je te veel verlies.
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13854
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby okido » Tue 11 Jul 2017 21:50

Die waardes lijken mij in orde. Ik snap alleen die 11.46 v niet. Of misschien is dat de waarde die wordt weergegeven als de knop in is, maar niet wil starten?

Om zeker te gaan zou ik het eens zo aansluiten zonder relais (meervoud). Misschien schakelen die niet goed in?
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 341
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby antoine » Wed 12 Jul 2017 4:42

Wat is de dikte van je kabel naar achteren? De nul is kort gelaten?
antoine
 
Posts: 7662
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Maarten-Jan » Wed 12 Jul 2017 5:26

Accu achterin is inderdaad vrij normaal, ik heb hem ook achterin staan (20Ah accu, kleintje) en dat werkt prima. Heb wel een dubbele plus naar voren gelegd (2 keer 25mm². Aanbevolen voor wat langere lengtes - dus vanaf achter - is 50mm², destijds was 2x25mm² snel te verkrijgen en 50mm² niet op voorraad). Ik heb je filmpje nog een keer gekeken, je start relais wordt wel duidelijk bekrachtigd (de klik) maar er blijft gewoon niet voldoende spanning over om je startmotor rond te krijgen. 9,9 volt is mijn inziens echt op het randje. 10,5 is eigenlijk het minimum en idealiter blijf je binnen 10% van je onbelaste spanning v/d accu (11.6 in jouw geval). Zou doen wat Jochem zegt, ff testen met de accu voorin hoe het dan gaat en wat Antoine zegt, hoe heb je massa aangesloten? (Lengte maakt niet zo heel veel uit, maar dikte v/d kabel in verhouding tot de lengte en de aansluiting op carrosserie wel).
Maarten-Jan
 
Posts: 4521
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Wed 12 Jul 2017 8:28

okido wrote:Die waardes lijken mij in orde. Ik snap alleen die 11.46 v niet. Of misschien is dat de waarde die wordt weergegeven als de knop in is, maar niet wil starten?


Klopt (Y)
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Wed 12 Jul 2017 8:37

Bedankt voor de tips heren...
Nu eerst een weekendje Guns N' Roses en zwarte cross. :smile:

Dus volgende week ga ik weer verder om het probleem op te lossen...

Zie hier een plaatje van de accu achterin:
https://afbeeldinguploaden.nl/image/4X1i8FgE
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby okido » Wed 12 Jul 2017 8:54

Zoals een aantal van ons al hebben aangegeven zal je onderdelen moeten uitsluiten totdat je een setting hebt die wel werkt. Vandaaruit kan je weer onderdelen toevoegen tot het probleem zich weer manifesteert.

Wat het minimale voltage is wat een auto nodig heeft om te starten is moeilijk te zeggen. Accuspanning minus 10% is een goede vuistregel. Mijn 1.7 turbo start prima met 9 volt, zoals ik een paar maanden geleden constateerde. Die heeft echter 8 op 1 compressie. Met gesmede hoge compressie zuigers zit misschien wel 12 op 1 en dan zal 9 volt te weinig zijn.

Ik vraag me af of er niet een overgangsweerstand zit in een schakelaar, dus ook het relais. Je hebt er namelijk heel wat: Contactslot, 2 relais, drukknop, schakelaar op dasboard.

Ik heb geen geluid op m'n PC dus kan ik geen relais horen op de film.
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 341
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Maarten-Jan » Thu 13 Jul 2017 5:20

Mooi vakje voor je accu zo achterin, hij ligt wel echt helemaal achterin dus dat is een aardige lengte, als ik naar je plus kijk zou ik zeggen dat die echt net aan is kwa dikte.
Maar dat is een onderbuik gevoel gebaseerd op een foto :smile:
Maarten-Jan
 
Posts: 4521
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby jacques » Thu 13 Jul 2017 9:36

De Valeo startmotor trekt ongeveer 200 Ampere (kan zelfs iets meer zijn). Normaal in huis is 2,5mm2 voor 16A. Dus reken maar uit. Je hebt een kern nodig van ca 62,5mm2. Dat betekent een kerndiameter van tenminste 9mm. Ik zou de kabel nog iets dikker nemen. (Dit is de diameter van de kern zonder de isolatie)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2328
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Maarten-Jan » Thu 13 Jul 2017 12:10

Wat Jacques zegt ;-) waarschijnlijk gebruik je nu je kabel as verwarming :p
Maarten-Jan
 
Posts: 4521
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Geert » Thu 13 Jul 2017 12:42

ik gebruik altijd 16mm2 van startmotor naar accu. 25mm als de kabel langer is dan 2 meter.
Geert
 
Posts: 3865
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Wed 19 Jul 2017 15:06

De huidige kabel is nu 25mm2.
Ik ga nu 70mm2 proberen: +/- 2 meter van accu naar hoofdstroomschakelaar en +/- 2,5 meter van hoofdstroomschakelaar rechtstreeks op de startmotor...

Hoop dat dit een kans van slagen is.....
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby antoine » Wed 19 Jul 2017 15:09

Ik zal eerst eens proberen de accu aan te sluiten met korte kabels. Zodra dat werkt kan je je geld gaan spenderen aan de dure 70 mm2 kabel.
antoine
 
Posts: 7662
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Wed 19 Jul 2017 15:20

De accu weer naar voren verplaatsen is niet zo makkelijk te realiseren ben ik bang.
Werkt een extra losse accu die ik gelijk op de startmotor aansluit ook? Dan kan ik dat beter eerst gaan testen.
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby antoine » Wed 19 Jul 2017 15:26

Daar durf ik geen antwoord op te geven.
antoine
 
Posts: 7662
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Jochem de Haas » Wed 19 Jul 2017 17:05

peternofx wrote:De accu weer naar voren verplaatsen is niet zo makkelijk te realiseren ben ik bang.
Werkt een extra losse accu die ik gelijk op de startmotor aansluit ook? Dan kan ik dat beter eerst gaan testen.


Ja natuurlijk....
Je zal alleen wel tijdelijk wat extra kabels moeten leggen .

En ff kabeltje om je startmotor aan te sturen..
Door hem ff kort op de accu te drukken.
Dan omzeil je ff je startknop
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13854
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Wed 19 Jul 2017 17:45

Ik bedoel eigenlijks dat ik alleen de startmotor een extra 12 volt geef met een aparte losse accu.
En dan gewoon starten met de startknop.
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Jochem de Haas » Wed 19 Jul 2017 20:19

Ook goed..
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13854
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Sun 30 Jul 2017 19:06

Update:

- Losse BMW accu van 105ah en 950CCA direct aangesloten op de start motor: De auto startte 5x achter elkaar.
- Afgelopen zaterdag heb ik nieuwe 50mm2 kabels gelegd en met de odyssey pc680 race accu lukte het nog niet.
- Deze week de accu weer even omwisselen voor de Fulmen FA530. Deze heeft een CCA van 540 en dan moet het toch lukken lijkt mij...
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby antoine » Mon 31 Jul 2017 8:08

Waarom heb je die BMW accu niet geprobeerd met de nieuwe bekabeling? Je weet nl zeker dat de auto start met die accu. Straks zit er iets anders niet goed en ben je geld aan het uitgeven wat niet nodig is.
antoine
 
Posts: 7662
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Mon 31 Jul 2017 9:07

antoine wrote:Waarom heb je die BMW accu niet geprobeerd met de nieuwe bekabeling? Je weet nl zeker dat de auto start met die accu. Straks zit er iets anders niet goed en ben je geld aan het uitgeven wat niet nodig is.


Die heb ik eerder al geprobeerd met de oude bekabeling (zie start topic) Wilde toen wel starten.
Maar je wil niet weten hoe groot en zwaar die accu is. Niet optimaal voor een race auto in ieder geval ;-)
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Jochem de Haas » Mon 31 Jul 2017 9:12

Als je auto t niet doet ....


Is t ook verre van ideaal met racen...
:smile:
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13854
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby jacques » Mon 31 Jul 2017 10:20

Heb je al eens een accutester op de accu gezet. Zoiets http://www.toolstation.nl/shop/p18873
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2328
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Sat 5 Aug 2017 18:59

Update:

- Fulmen FA530 accu opgeladen en weer gemonteerd.
- Startte krachtig 2x achter elkaar.
- 45min gereden en wilde niet meer starten.
- Half uur af laten koelen en startte wel weer.

Dus startmotor en kabels worden te heet blijkbaar? Hitteschild is wel gemonteerd......
Helpt het om je spruitstuk te voorzien van heatwrap?
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Joost van der Hammen » Sat 5 Aug 2017 20:29

Massa kabel net zo dik als de plus?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2366
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Niels V Dijk » Sat 5 Aug 2017 23:23

Lijkt op een massaprobleem idd..
User avatar
Niels V Dijk
 
Donateur
Posts: 1248
Joined: Sun 11 Mar 2007 20:53
Location: Berghem
Car: Clio III RS Lux 2008

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Sun 6 Aug 2017 10:32

Joost van der Hammen wrote:Massa kabel net zo dik als de plus?


Nee massakabel (accu) is nu nog 25mm2.
Heb nog een stukje 50mm2 over dus ga van de week dit wel even omwisselen. (Y)
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Joost van der Hammen » Sun 6 Aug 2017 15:36

En hoe is de massa van het schutbord naar de motor? Ook deze naar 50mm2
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2366
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby peternofx » Fri 11 Aug 2017 12:30

Probleem waarschijnlijk opgelost (Y)

Extra aarding kabel gelegd van de startmotor naar het schutbord.
(onderblok is bij revisie overgespoten dus ik denk dat de coating de aarding tegen houd.)

Zoals veel mensen al zeiden: Een goede min-aarding is heel erg belangrijk :worship:
peternofx
 
Posts: 215
Joined: Sun 1 Oct 2006 12:17

Re: Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.

Postby Maarten-Jan » Fri 11 Aug 2017 12:38

Mooi (Y)
Maarten-Jan
 
Posts: 4521
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Return to Electronica



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron