Ph2 Gtt Acculampje knippert

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Gisteren toen ik hem even flink doortrok, ging mijn acculampje in het dashboard even aan.

Waar duidt dit op?

Mijn accu die erin zit ziet er nog redelijk goed en nieuw uit btw...

Gewoon een stroomstoring?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Check het kleine stekkertje eens op je alternator (komen twee draadjes in) dat geeft soms slecht contact met het branden van het lampje tot gevolg! Kan nooit kaad dit eens flink in te spuiten met contactspray.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

idd gewoon ff kijken of de plus en de min op je dynamo goed zitten en ff inspuiten met contactspray, daar zit het probleem vaak.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Gunther schreef:Check het kleine stekkertje eens op je alternator (komen twee draadjes in) dat geeft soms slecht contact met het branden van het lampje tot gevolg! Kan nooit kaad dit eens flink in te spuiten met contactspray.
jeroen.k schreef:idd gewoon ff kijken of de plus en de min op je dynamo goed zitten en ff inspuiten met contactspray, daar zit het probleem vaak.
Haha okay, maarre dynamo, waar vind ik die :P lol.
Ben nog niet echt bekend onder de kap :).

Voldoet wd40 ook, of moet t echt contactspray zijn voor de contacten
some people are alive only because it's illegal to kill them
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Te slap gespannen V-snaar zou ook nog kunnen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De dynamo is dat ding waar de snaar omheen loopt, er zit zo'n kromme beugel aan. Je ziet er ook wat schoepen op.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Patrick L. schreef:Te slap gespannen V-snaar zou ook nog kunnen.
Riël schreef:De dynamo is dat ding waar de snaar omheen loopt, er zit zo'n kromme beugel aan. Je ziet er ook wat schoepen op.
Ok thnx nu kom ik er wel uit denk ik.

Hoe duur is trouwens een nieuwe v-snaar?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

oftewel, et is een rond ding aan de bestuurderskant van de motor dat aan de voorkant hangt net achter het plastic kapje naast je radiateur.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Chrisv schreef:
Patrick L. schreef:Te slap gespannen V-snaar zou ook nog kunnen.
Riël schreef:De dynamo is dat ding waar de snaar omheen loopt, er zit zo'n kromme beugel aan. Je ziet er ook wat schoepen op.
Ok thnx nu kom ik er wel uit denk ik.

Hoe duur is trouwens een nieuwe v-snaar?
Je hoeft niet meteen een nieuwe te kopen, eerst mischien iets spannen, door dynamo iets los te draaien en dan spannen en dynamo weer vast zetten.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Rob aka hajong schreef:oftewel, et is een rond ding aan de bestuurderskant van de motor dat aan de voorkant hangt net achter het plastic kapje naast je radiateur.
Rob .. aan de bestuurderskant? De andere kant!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Riël schreef:
Rob aka hajong schreef:oftewel, et is een rond ding aan de bestuurderskant van de motor dat aan de voorkant hangt net achter het plastic kapje naast je radiateur.
Rob .. aan de bestuurderskant? De andere kant!
Sorry, bijrijderskant natuurlijk (is nog vroeg)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Patrick L. schreef:
Chrisv schreef:
Patrick L. schreef:Te slap gespannen V-snaar zou ook nog kunnen.
Riël schreef:De dynamo is dat ding waar de snaar omheen loopt, er zit zo'n kromme beugel aan. Je ziet er ook wat schoepen op.
Ok thnx nu kom ik er wel uit denk ik.

Hoe duur is trouwens een nieuwe v-snaar?
Je hoeft niet meteen een nieuwe te kopen, eerst mischien iets spannen, door dynamo iets los te draaien en dan spannen en dynamo weer vast zetten.
Ja kweet het, maar volgensmij is mijn v-snaar ook niet 100% meer, er zit een stukje waat een klein stukje af is zeg maar, kweet niet hoe ik het uit moet leggen...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Riël schreef:
Rob aka hajong schreef:oftewel, et is een rond ding aan de bestuurderskant van de motor dat aan de voorkant hangt net achter het plastic kapje naast je radiateur.
Rob .. aan de bestuurderskant? De andere kant!
Jah, Rob toch!, of heb jij soms het blok verkeerd om er ingelegd :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

It wasn't me :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Gewoon nieuwe kopen dan, is nie zo duur.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Patrick L. schreef:
Riël schreef:
Rob aka hajong schreef:oftewel, et is een rond ding aan de bestuurderskant van de motor dat aan de voorkant hangt net achter het plastic kapje naast je radiateur.
Rob .. aan de bestuurderskant? De andere kant!
Jah, Rob toch!, of heb jij soms het blok verkeerd om er ingelegd :lol: :lol:
Of een engelse GTT?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Probeer es als je hem spant of het opgelost is... spannen doe je door die bout op dat kromme beugeltje wat los te draaien, dynamo richting de voorkant van de auto trekken, en de bout weer vast zetten. Wijst zich wel.

Als de snaar echt niet lekker meer is kan een nieuwe natuurlijk nooit kwaad.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

jeroen.k schreef:Gewoon nieuwe kopen dan, is nie zo duur.
okay, en wat is niet zo duur?
Kan ik m er zelf onderleggen? Ik zie me dat nog niet echt doen eigenlijk....
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

jeroen.k schreef:
Of een engelse GTT?
Gaan we nou bijdehand doen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Riël schreef:Probeer es als je hem spant of het opgelost is... spannen doe je door die bout op dat kromme beugeltje wat los te draaien, dynamo richting de voorkant van de auto trekken, en de bout weer vast zetten. Wijst zich wel.

Als de snaar echt niet lekker meer is kan een nieuwe natuurlijk nooit kwaad.
Ik zal strax s ff kijken, zit nu op school :D
some people are alive only because it's illegal to kill them
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Riël schreef:Probeer es als je hem spant of het opgelost is... spannen doe je door die bout op dat kromme beugeltje wat los te draaien, dynamo richting de voorkant van de auto trekken, en de bout weer vast zetten. Wijst zich wel.

Als de snaar echt niet lekker meer is kan een nieuwe natuurlijk nooit kwaad.
Zorg alleen wel dat je de snaar zodra hij vast zit ongeveer 1 cm in kan drukken. Te veel indrukken betekent te los en probleem blijft, maar als je hem amper in kunt drukken zit ie te strak en kun je vrij snel op zoek gaan naar een nieuwe dynamo (lagers vd dynamo vinden te strakke V-snaren niet leuk)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Da's waar, maar dan moet je al echt eraan gaan hangen ... je kan ook zo strak dat de de snaar nog een kwartslag gedraaid krijgt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik span mijn dynamo altijd met de hand aanduwen en vast draaien met de andere :):) Slipt niet en laad als een gek.

Deze dynamo (zit er al weer een jaar op) is echt toppie. van de sloop voor 30 piek. Voor dat de motor loopt is het accu lampje al uit. tadaaaa goed toch?
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Berichten: 1744
Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Chrisv schreef:
Riël schreef:Probeer es als je hem spant of het opgelost is... spannen doe je door die bout op dat kromme beugeltje wat los te draaien, dynamo richting de voorkant van de auto trekken, en de bout weer vast zetten. Wijst zich wel.

Als de snaar echt niet lekker meer is kan een nieuwe natuurlijk nooit kwaad.
Ik zal strax s ff kijken, zit nu op school :D

Chris, hoe laat heb je pauze? Dan bel ik je effe.
Greats Ed.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik ben inmiddels al een Dynamo verder nu omdat hij laatst was gesneuveld, maar bij mijn nieuwe dynamo heb ik het probleem nog steeds dat het acculampje onder het rijden knippert of aan staat.

Het lampje gaat aan of feller/mider fel schijnen wanneer:

- de rem wordt ingeduwd
- de ventilator aangezet wordt
- ruitenwissers aangezet worden
- gewoon die elektrische rommel allemaal (de 1e keer het ene knopje wel de andere keer het andere knopje)

Het is inmiddels ook al de 2e keer dat ik 'hierdoor' (weet niet of het daardoor komt) met een lege accu kom te staan.

laatst was ie leeg, kreeg m niet meer gestart, accu opgeladen en hij liep weer.

gisteravond had ik hem hier in het dorp staan, toen was ie ook leeg, accu mee naar huis genomen opgeladen en hij loopt weer.

Ik heb na het vervangen van de dynamo een tijdje terug geen nieuwe stekkertjes eraan gemaakt omdat ik dacht dat het dus door de dynamo kwam die dus kapot was.

Ligt het dus aan de stekkertjes op de dynamo of kan het ook wat anders zijn zoals bijvoorbeeld: accu slecht ofzo?

(ik heb btw ook al de snaar wat strakker gespannen enzo maar zonder resultaat)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Heb je al eens met een spanningsmeter gecontroleerd of de laadstroom op je dynamo wel 14 Volt is?
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Marius schreef:Heb je al eens met een spanningsmeter gecontroleerd of de laadstroom op je dynamo wel 14 Volt is?
nee, maar dit kan ik morgen op mijn werk wel doen, hoe moet ik dit precies meten?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Motor laten draaiien.

+ en - van de voltmeter op de + en - van de accu.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ok, morgen eens proberen.

maar als dat niet klopt wat is dan het probleem?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Wat noem je een "nieuwe" dynamo??
Nieuw, gereviseerd of 2e hands?

Klinkt toch of je dynamo is overleden; knipperende acculampen en niet opladende accus's.
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

idd een lastig probleem mischien dat deze tips nog kunnen helpen

-zit de massa kabel tussen de motor en cassis goed aangesloten en niet hevig veroest.
-draad breuk in de d+ draad die net wel en niet contakt maakt
-massa draad op de dynamo slecht contakt


meet voor de zekerhijd ook je accu ff door als deze inwendige kort sluiting heeft loopt hij ook leeg en belast de dynamo dan ook extra
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Maarten GTT schreef:idd een lastig probleem mischien dat deze tips nog kunnen helpen

-zit de massa kabel tussen de motor en cassis goed aangesloten en niet hevig veroest.
-draad breuk in de d+ draad die net wel en niet contakt maakt
-massa draad op de dynamo slecht contakt


meet voor de zekerhijd ook je accu ff door als deze inwendige kort sluiting heeft loopt hij ook leeg en belast de dynamo dan ook extra
je hebt PM
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

wat ik zelf nu heb is dat ie soms flauw gaat branden. moet je even de stekker bij expansievat van de koelvloeistof ff schoon maken en dan kijken of lampje nog steeds brand.
neelon
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 feb 2003 10:25
Locatie: Best (omg. Eindhoven)

Zelfde probleem heb ik met mijn Clio 1.8 16V phase 1.

Als ik veel electronische dingen aanheb (mistlampen, aanjager vol open e.d.) en ik geef vol gas, dan zijn er veel momenten dat de acculamp begint te branden als een gloeilamp. Ik heb de accu als eens laten doormeten, en wat blijkt is dat de laadspanning ineens door de kelder zakt bij bovengenoemde situatie.

Is dit nu eigenlijk gewoon een teken van een rotte dynamo, of zouden de aansluitingen gewoon rot zijn?

Nu hoor ik ook veel dingen over "speciale" dynamo's voor als er veel stroom gevraagd wordt. Zijn er die en waar kan ik er info over vinden?
Een auto is gemaakt om mee te rijden, en niet om mee te remmen.

Clio 1.8 16V phase 1.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik neem aan dat ik mijn probleem hier ook wel kan dumpen.
komt die.

Accu lampje knipperde dus ook af en toe, maar m`n accu wordt gewoon netjes bijgeladen.
Ik kan elke keer nog starten dus
Nu stond ik dus net voor het stoplicht, motor draaide stationair (duhh), plop uit.
Ik weer starten beetje gas er op liep best, gas los en weer uit. Lijkt mij dus dat m`n dynamo op lage toeren niet goed werkt.

Ik ga morgen eerst ff kijken wat ik meet op m`n accu bij draaiende en bij stilstaande motor.
Is dit ook nog toerenafhankelijk??

Kan ik al concluderen dat m`n dynamo dood is of kan het ook een losse draad zijn?
Morgen is de sloop tot half 1 open en tot dan heb ik de tijd om een gereviseerd exemplaar te halen.
Dus ik moet vroeg m`n bedje uit :( .

Alvast bedankt voor de reacties
Plaats reactie