Dynamo vervangen?
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Check de aansluitingen op de dynamo zelf eens. Vaak is een verweerd stekkertje al genoeg om boeltje te ontregelen. Als je dan em moet uitbouwen, kun je het beste de koplamp uitbouwen.
Even een vraagje: als ik rij in mn Clio en ik heb de ventilator vol open en de lichten aan, en ik trap hem in zn vrij zeg maar, dan gaat mn ventilator een stuk minder hard blazen en worden mn lichten een stukje zwakker. Nou hoorde ik dat dan je dynamo zo goed als aan zn eind is?
Het beste kan je het controleren met een voltmeter (multimeter) Je moet de motor stationair laten draaien, en zoveek mogelijk verbruikers inschakelen. Dan moet je de spanning meten op de accupolen. Deze moet rond zeker tussen de 13.5 en 14.5 volt liggen. Als het minder is is inderdaad je dynamo niet zo goed meer.
Succes
Succes
Dynamo vervangen valt opzich wel mee, het lijkt allemaal wat moeilijker dan dat het is maar als jij je koplamp eruit hebt heb je al best genoeg ruimte om hem redelijk eenvoudig tedemonteren. Moet morgen mijne ook even wegbrengen, hij laat niet meer genoeg bij. Bij mijn vorige clio had ik hem met een half uurtje uit maar komt als je het vaker doet wordt je er wat handig in he. Maar dat je lampje soms knippert kan inderdaad ook alleen aan het draadje achter op de dynamo liggen, gewoon even het stekkertje eraf halen, kijken hoe hij er uit ziet, stekkertje iets aanknijpen en weer erop drukken en je probleem kan over zijn. Succes
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Bedankt voor de tips hoe ik hem er uit moet halen. Maar wil ook nog even zeggen dat hij van af gister avond niet meer gebrand heeft en hij brande alleen maar zwak als ik rond de 2500 toeren zat.
Als je wilt meten of de dynamo kapot is moet je op het moment meten als het lampje ook brand.
Als je wilt meten of de dynamo kapot is moet je op het moment meten als het lampje ook brand.
Bij sommige motoren kun je de dynamo er heel makkelijk afhalen (als hij bovenop zit) heb begrepen dat je bij een 16v meer los moet halen en dus meer technisch inzicht moet hebben. Het zelf repareren van de dynamo zou ik iet aan beginnen, gewoon laten reviseren of een nieuwe kopen of natuurlijk een sloper, maar dan heb je de kans dat die ook niet helemaal 100% is. Bij mijn blok moet je het halve blok uit de auto halen om de dynamo te vervangen.mike16v schreef:kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
ja bij een 16v moet er een hoop uit.jeroen.k schreef:Bij sommige motoren kun je de dynamo er heel makkelijk afhalen (als hij bovenop zit) heb begrepen dat je bij een 16v meer los moet halen en dus meer technisch inzicht moet hebben. Het zelf repareren van de dynamo zou ik iet aan beginnen, gewoon laten reviseren of een nieuwe kopen of natuurlijk een sloper, maar dan heb je de kans dat die ook niet helemaal 100% is. Bij mijn blok moet je het halve blok uit de auto halen om de dynamo te vervangen.mike16v schreef:kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
weet jij wat het kost om hem te laten reviseren?
en wat eventueeel een nieuwe kost?
Een nieuwe voor mijn auto moest begin dti jaar zo'n 80 euro kosten (bij een onderdelenboer, dus niet bij de dealer) de revisie van mijn dynamo kostte toen ook 80 euro, maar mijn dynamo was ook goed verrot, revisieprijs ligt dus aan de staat van de dynamo.mike16v schreef:ja bij een 16v moet er een hoop uit.jeroen.k schreef:Bij sommige motoren kun je de dynamo er heel makkelijk afhalen (als hij bovenop zit) heb begrepen dat je bij een 16v meer los moet halen en dus meer technisch inzicht moet hebben. Het zelf repareren van de dynamo zou ik iet aan beginnen, gewoon laten reviseren of een nieuwe kopen of natuurlijk een sloper, maar dan heb je de kans dat die ook niet helemaal 100% is. Bij mijn blok moet je het halve blok uit de auto halen om de dynamo te vervangen.mike16v schreef:kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
weet jij wat het kost om hem te laten reviseren?
en wat eventueeel een nieuwe kost?
Ik heb 2 maanden terug mijn dynamo (R5 GTX) laten reviseren. Kwam uit bij een mannetje in Velp. Hij ging er meteen mee aan de slag en ik kon er eigenlijk op wachten.
Hij heeft de buitenkant zelfs schoongemaakt en opnieuw gespoten + nieuw binnenwerk natuurlijk
Ik was 111 euro kwijt. 1 jaar garantie en hij heeft hem zelf eruit gehaald en ook weer erin gezet.
Leek me goede prijs.
Hij heeft de buitenkant zelfs schoongemaakt en opnieuw gespoten + nieuw binnenwerk natuurlijk
Ik was 111 euro kwijt. 1 jaar garantie en hij heeft hem zelf eruit gehaald en ook weer erin gezet.
Leek me goede prijs.
Vaak zijn de koolborsteltjes versleten of is de bedrading versleten. Ff goed zelf nakijken, scheelt je een hoop poen.
Nu is het (de-)monteren van een dynamo bij een GTX een stuk minder werk dan bij een 16v, maar op zich een goede prijs ja. Voor de 16v moet je rekenen op een stuk hogere kosten voor het (de-)monteren.jpp_GTX schreef:Ik heb 2 maanden terug mijn dynamo (R5 GTX) laten reviseren. Kwam uit bij een mannetje in Velp. Hij ging er meteen mee aan de slag en ik kon er eigenlijk op wachten.
Hij heeft de buitenkant zelfs schoongemaakt en opnieuw gespoten + nieuw binnenwerk natuurlijk
Ik was 111 euro kwijt. 1 jaar garantie en hij heeft hem zelf eruit gehaald en ook weer erin gezet.
Leek me goede prijs.
Mijn oom (beun) is bijvoorbeeld 2 uur bezig geweest hiermee.
Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers )Thijs RSI schreef:Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Vanuit haarlem een dynamo laten reviseren in Velp(arnhem) is natuurlijk overdreven, maar als je wil kan ik wel even kijken of ik dat adres en tel.nummer kan krijgen. Rij ik er van de week ff langs is voor mij maar 5 min. Laat het me ff weten dan ga ik er achter aan.
Gr. Frits
Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
Ik had dat (dynamo) dus op de terugweg van vakantie.
In de vakantie zelf flink lang naar de radio geluisterd (wel 8 uur achter elkaar (nee niet op contact, maar 1e stand) en dat meerdere dagen, auto startte gewoon.)
Maar naar een paar dagen was de accu echt leeg Met wat hulp van een Duitser weer gestart en toen niet mee naar de Radio geluisterd. Toen op de terugweg ging het acculampje branden. Wij gestopt en alles nagekeken, contactjes los en weer opnieuw vast + contactspray. Toch maar doorgereden. Na 1 uur ging het lampje weer uit. (we reden zonder radio/lampen etc)
Ik dacht dus dat het over was. Nog 2 uur later lampje weer aan. Ja ik dacht laat maar, ga thuis wel even goed naar kijken. Op een gegeven moment lag ik te slapen, (vriend waarmee ik op vakantie was reed) en maakt hij me ineens wakker. We zaten bij Stuttgart in een lange tunnel. Waren de lampen ineens uitgevallen, de binnenverlichting deed het niet, knipperlicht etc niets deed het. De motor draaide nog wel maar reageerde niet op het gas. Gelukkig hadden we genoeg snelheid om omhoog de tunnel nog uit te komen.
(had er niet aan moeten denken om in die tunnel, zonder (alarm)verlichting en zonder vluchtstrook stil te staan)
Net na de tunnel was er een parkeerplaats, we rolden daar op en de motor viel uit. Wilde niet meer starten, niets. Dus reisverzekering gebeld, ja moesten we met de Duitse ANWB regelen. Die gebeld en uitgelegd: er zou wel iemand komen. Het was zaterdags 19.00 ik zag de bui al hangen. Dat zou ergens overnachten worden.
Toen kwam die vent van de ADAC, die starte de auto met een apparaat. Toen wist hij het wel: de dynamo. De auto opnieuw gestart en toen brande het acculampje. Hij pakt een hamer een geeft een klap op de dynamo. En ja hoor het binnenwerk gaat weer draaien en lampje accu weer uit.
We hoefden niets te betalen en konden weer doorrijden. Gelukkig zijn we er dus mee thuis gekomen (moesten nog 8 uur rijden incl stops)
Thuis meteen laten vervangen, want dat wil je niet nog een keer. Dus blijf er niet te lang mee rijden, want anders sta je straks ook een keer in een tunnel zonder alarmverlichting en zonder vluchtstrook .........knap als je dan jezelf en je auto heel houdt
In de vakantie zelf flink lang naar de radio geluisterd (wel 8 uur achter elkaar (nee niet op contact, maar 1e stand) en dat meerdere dagen, auto startte gewoon.)
Maar naar een paar dagen was de accu echt leeg Met wat hulp van een Duitser weer gestart en toen niet mee naar de Radio geluisterd. Toen op de terugweg ging het acculampje branden. Wij gestopt en alles nagekeken, contactjes los en weer opnieuw vast + contactspray. Toch maar doorgereden. Na 1 uur ging het lampje weer uit. (we reden zonder radio/lampen etc)
Ik dacht dus dat het over was. Nog 2 uur later lampje weer aan. Ja ik dacht laat maar, ga thuis wel even goed naar kijken. Op een gegeven moment lag ik te slapen, (vriend waarmee ik op vakantie was reed) en maakt hij me ineens wakker. We zaten bij Stuttgart in een lange tunnel. Waren de lampen ineens uitgevallen, de binnenverlichting deed het niet, knipperlicht etc niets deed het. De motor draaide nog wel maar reageerde niet op het gas. Gelukkig hadden we genoeg snelheid om omhoog de tunnel nog uit te komen.
(had er niet aan moeten denken om in die tunnel, zonder (alarm)verlichting en zonder vluchtstrook stil te staan)
Net na de tunnel was er een parkeerplaats, we rolden daar op en de motor viel uit. Wilde niet meer starten, niets. Dus reisverzekering gebeld, ja moesten we met de Duitse ANWB regelen. Die gebeld en uitgelegd: er zou wel iemand komen. Het was zaterdags 19.00 ik zag de bui al hangen. Dat zou ergens overnachten worden.
Toen kwam die vent van de ADAC, die starte de auto met een apparaat. Toen wist hij het wel: de dynamo. De auto opnieuw gestart en toen brande het acculampje. Hij pakt een hamer een geeft een klap op de dynamo. En ja hoor het binnenwerk gaat weer draaien en lampje accu weer uit.
We hoefden niets te betalen en konden weer doorrijden. Gelukkig zijn we er dus mee thuis gekomen (moesten nog 8 uur rijden incl stops)
Thuis meteen laten vervangen, want dat wil je niet nog een keer. Dus blijf er niet te lang mee rijden, want anders sta je straks ook een keer in een tunnel zonder alarmverlichting en zonder vluchtstrook .........knap als je dan jezelf en je auto heel houdt
Laatst gewijzigd door jpp_GTX op wo 6 nov 2002 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het meestal al het vochtig is buiten b.v. als het net geregent heeft, ik zat zelf te denken dat die snaar misschien iets sliptjeroen.k schreef:Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers )Thijs RSI schreef:Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Als een snaar slipt hoor je dat meestal wel. Ik zou ff kijken naar de contacten, daar ligt het meestal aan. ff inspuiten met contactspray of WD40 wil vaak wel helpen.Thijs RSI schreef:Ik heb het meestal al het vochtig is buiten b.v. als het net geregent heeft, ik zat zelf te denken dat die snaar misschien iets sliptjeroen.k schreef:Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers )Thijs RSI schreef:Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Thanx voor de tipMickael schreef:Als een snaar slipt hoor je dat meestal wel. Ik zou ff kijken naar de contacten, daar ligt het meestal aan. ff inspuiten met contactspray of WD40 wil vaak wel helpen.Thijs RSI schreef:Ik heb het meestal al het vochtig is buiten b.v. als het net geregent heeft, ik zat zelf te denken dat die snaar misschien iets sliptjeroen.k schreef:Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers )Thijs RSI schreef:Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
das wel aardig, maar misschien zit er hier in de beurt ook wel een bedrijf die dat kan? ik ga wel ff zoeken. ik laat het je wel ff weten!Frits schreef:Vanuit haarlem een dynamo laten reviseren in Velp(arnhem) is natuurlijk overdreven, maar als je wil kan ik wel even kijken of ik dat adres en tel.nummer kan krijgen. Rij ik er van de week ff langs is voor mij maar 5 min. Laat het me ff weten dan ga ik er achter aan.
Gr. Frits
er zit er ook een in een zijstraat van de zijlweg,tegenover thijs.kostte me 90 om hemmike16v schreef:oke bedankt!
ga ff zoeken!
te reviseren.dit was voor een williams en ik heb hem laten uit en inbouwen door finesse.
ben wel handig maar ik kreeg dat ding echt niet los.
een tip:als je het zelf doet moet je zowieso een inbussleutel afslijpen om je spanrol los en vast te krijgen...
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
een tip:als je het zelf doet moet je zowieso een inbussleutel afslijpen om je spanrol los en vast te krijgen...
En dat is ook nog de 7mm die weer niet in een standaard setje zit
Ik heb gister dus ook een andere dynamo in m'n 16V gezet, maar wat een werk is dat zeg. Met enkel de koplamp eruit ging het dus niet lukken. Het motorblok moet dan nog een stukje omhoog. Dus motorsteun een stukkie los en dan motor stukje omhoog. Dan is de dynamo wel te demonteren. Maar nu nog iets ik kwam vlak naast de dynamo een soort sensor tegen met daaraan 2 draden. Waarvan 1 stekkertje kapot was gebroken. Al mijn tellers doen het nog maar waarvan zijn die draden?
Greetz Richard
Greetz Richard
Acculampje en dynamobekrachtiging.
Moeten beide aangesloten zijn!
Moeten beide aangesloten zijn!
Mike, is Alkmaar dichtbij genoeg ?mike16v schreef:oke bedankt!
ga ff zoeken!
Ik heb zeer goede ervaringen met reviseren en ruil dynamo's / starters bij
CARTAL AUTOMOTIVE B.V. METZ ALKMAAR
Wolvenkoog 2
1822 BE ALKMAAR
Telefon: 0725402868
Gr. Ruud (geen Metz aandelen, wel tevreden klant)