Dynamo vervangen?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
J. Reekers
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Anonymous

Check de aansluitingen op de dynamo zelf eens. Vaak is een verweerd stekkertje al genoeg om boeltje te ontregelen. Als je dan em moet uitbouwen, kun je het beste de koplamp uitbouwen.
Tim B.
Berichten: 553
Lid geworden op: ma 14 jan 2002 0:00

Even een vraagje: als ik rij in mn Clio en ik heb de ventilator vol open en de lichten aan, en ik trap hem in zn vrij zeg maar, dan gaat mn ventilator een stuk minder hard blazen en worden mn lichten een stukje zwakker. Nou hoorde ik dat dan je dynamo zo goed als aan zn eind is?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het beste kan je het controleren met een voltmeter (multimeter) Je moet de motor stationair laten draaien, en zoveek mogelijk verbruikers inschakelen. Dan moet je de spanning meten op de accupolen. Deze moet rond zeker tussen de 13.5 en 14.5 volt liggen. Als het minder is is inderdaad je dynamo niet zo goed meer.

Succes
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

Dynamo vervangen valt opzich wel mee, het lijkt allemaal wat moeilijker dan dat het is maar als jij je koplamp eruit hebt heb je al best genoeg ruimte om hem redelijk eenvoudig tedemonteren. Moet morgen mijne ook even wegbrengen, hij laat niet meer genoeg bij. Bij mijn vorige clio had ik hem met een half uurtje uit maar komt als je het vaker doet wordt je er wat handig in he. Maar dat je lampje soms knippert kan inderdaad ook alleen aan het draadje achter op de dynamo liggen, gewoon even het stekkertje eraf halen, kijken hoe hij er uit ziet, stekkertje iets aanknijpen en weer erop drukken en je probleem kan over zijn. Succes
J. Reekers
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bedankt voor de tips hoe ik hem er uit moet halen. Maar wil ook nog even zeggen dat hij van af gister avond niet meer gebrand heeft en hij brande alleen maar zwak als ik rond de 2500 toeren zat.
Als je wilt meten of de dynamo kapot is moet je op het moment meten als het lampje ook brand.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

mike16v schreef:kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
Bij sommige motoren kun je de dynamo er heel makkelijk afhalen (als hij bovenop zit) heb begrepen dat je bij een 16v meer los moet halen en dus meer technisch inzicht moet hebben. Het zelf repareren van de dynamo zou ik iet aan beginnen, gewoon laten reviseren of een nieuwe kopen of natuurlijk een sloper, maar dan heb je de kans dat die ook niet helemaal 100% is. Bij mijn blok moet je het halve blok uit de auto halen om de dynamo te vervangen.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

jeroen.k schreef:
mike16v schreef:kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
Bij sommige motoren kun je de dynamo er heel makkelijk afhalen (als hij bovenop zit) heb begrepen dat je bij een 16v meer los moet halen en dus meer technisch inzicht moet hebben. Het zelf repareren van de dynamo zou ik iet aan beginnen, gewoon laten reviseren of een nieuwe kopen of natuurlijk een sloper, maar dan heb je de kans dat die ook niet helemaal 100% is. Bij mijn blok moet je het halve blok uit de auto halen om de dynamo te vervangen.
ja bij een 16v moet er een hoop uit.
weet jij wat het kost om hem te laten reviseren?
en wat eventueeel een nieuwe kost?
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

mike16v schreef:
jeroen.k schreef:
mike16v schreef:kan je een dynamo zelf repareren of laten repareren?
Bij sommige motoren kun je de dynamo er heel makkelijk afhalen (als hij bovenop zit) heb begrepen dat je bij een 16v meer los moet halen en dus meer technisch inzicht moet hebben. Het zelf repareren van de dynamo zou ik iet aan beginnen, gewoon laten reviseren of een nieuwe kopen of natuurlijk een sloper, maar dan heb je de kans dat die ook niet helemaal 100% is. Bij mijn blok moet je het halve blok uit de auto halen om de dynamo te vervangen.
ja bij een 16v moet er een hoop uit.
weet jij wat het kost om hem te laten reviseren?
en wat eventueeel een nieuwe kost?
Een nieuwe voor mijn auto moest begin dti jaar zo'n 80 euro kosten (bij een onderdelenboer, dus niet bij de dealer) de revisie van mijn dynamo kostte toen ook 80 euro, maar mijn dynamo was ook goed verrot, revisieprijs ligt dus aan de staat van de dynamo.
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Ik heb 2 maanden terug mijn dynamo (R5 GTX) laten reviseren. Kwam uit bij een mannetje in Velp. Hij ging er meteen mee aan de slag en ik kon er eigenlijk op wachten.

Hij heeft de buitenkant zelfs schoongemaakt en opnieuw gespoten + nieuw binnenwerk natuurlijk :p

Ik was 111 euro kwijt. 1 jaar garantie en hij heeft hem zelf eruit gehaald en ook weer erin gezet.

Leek me goede prijs.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

ja klinkt niet heel veel, ik ga wel opzoek
Anonymous

Vaak zijn de koolborsteltjes versleten of is de bedrading versleten. Ff goed zelf nakijken, scheelt je een hoop poen.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

jpp_GTX schreef:Ik heb 2 maanden terug mijn dynamo (R5 GTX) laten reviseren. Kwam uit bij een mannetje in Velp. Hij ging er meteen mee aan de slag en ik kon er eigenlijk op wachten.

Hij heeft de buitenkant zelfs schoongemaakt en opnieuw gespoten + nieuw binnenwerk natuurlijk :p

Ik was 111 euro kwijt. 1 jaar garantie en hij heeft hem zelf eruit gehaald en ook weer erin gezet.

Leek me goede prijs.
Nu is het (de-)monteren van een dynamo bij een GTX een stuk minder werk dan bij een 16v, maar op zich een goede prijs ja. Voor de 16v moet je rekenen op een stuk hogere kosten voor het (de-)monteren.

Mijn oom (beun) is bijvoorbeeld 2 uur bezig geweest hiermee.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Thijs RSI schreef:
J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)
Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers ;) )
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Vanuit haarlem een dynamo laten reviseren in Velp(arnhem) is natuurlijk overdreven, maar als je wil kan ik wel even kijken of ik dat adres en tel.nummer kan krijgen. Rij ik er van de week ff langs is voor mij maar 5 min. Laat het me ff weten dan ga ik er achter aan.

Gr. Frits
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Ik had dat (dynamo) dus op de terugweg van vakantie.

In de vakantie zelf flink lang naar de radio geluisterd (wel 8 uur achter elkaar (nee niet op contact, maar 1e stand) en dat meerdere dagen, auto startte gewoon.)

Maar naar een paar dagen was de accu echt leeg Met wat hulp van een Duitser weer gestart en toen niet mee naar de Radio geluisterd. Toen op de terugweg ging het acculampje branden. Wij gestopt en alles nagekeken, contactjes los en weer opnieuw vast + contactspray. Toch maar doorgereden. Na 1 uur ging het lampje weer uit. (we reden zonder radio/lampen etc)

Ik dacht dus dat het over was. Nog 2 uur later lampje weer aan. Ja ik dacht laat maar, ga thuis wel even goed naar kijken. Op een gegeven moment lag ik te slapen, (vriend waarmee ik op vakantie was reed) en maakt hij me ineens wakker. We zaten bij Stuttgart in een lange tunnel. Waren de lampen ineens uitgevallen, de binnenverlichting deed het niet, knipperlicht etc niets deed het. De motor draaide nog wel maar reageerde niet op het gas. Gelukkig hadden we genoeg snelheid om omhoog de tunnel nog uit te komen.

(had er niet aan moeten denken om in die tunnel, zonder (alarm)verlichting en zonder vluchtstrook stil te staan)

Net na de tunnel was er een parkeerplaats, we rolden daar op en de motor viel uit. Wilde niet meer starten, niets. Dus reisverzekering gebeld, ja moesten we met de Duitse ANWB regelen. Die gebeld en uitgelegd: er zou wel iemand komen. Het was zaterdags 19.00 ik zag de bui al hangen. Dat zou ergens overnachten worden.

Toen kwam die vent van de ADAC, die starte de auto met een apparaat. Toen wist hij het wel: de dynamo. De auto opnieuw gestart en toen brande het acculampje. Hij pakt een hamer een geeft een klap op de dynamo. En ja hoor het binnenwerk gaat weer draaien en lampje accu weer uit.

We hoefden niets te betalen en konden weer doorrijden. Gelukkig zijn we er dus mee thuis gekomen (moesten nog 8 uur rijden incl stops)

Thuis meteen laten vervangen, want dat wil je niet nog een keer. Dus blijf er niet te lang mee rijden, want anders sta je straks ook een keer in een tunnel zonder alarmverlichting en zonder vluchtstrook .........knap als je dan jezelf en je auto heel houdt
Laatst gewijzigd door jpp_GTX op wo 6 nov 2002 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

jeroen.k schreef:
Thijs RSI schreef:
J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)
Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers ;) )
Ik heb het meestal al het vochtig is buiten b.v. als het net geregent heeft, ik zat zelf te denken dat die snaar misschien iets slipt
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Thijs RSI schreef:
jeroen.k schreef:
Thijs RSI schreef:
J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)
Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers ;) )
Ik heb het meestal al het vochtig is buiten b.v. als het net geregent heeft, ik zat zelf te denken dat die snaar misschien iets slipt
Als een snaar slipt hoor je dat meestal wel. Ik zou ff kijken naar de contacten, daar ligt het meestal aan. ff inspuiten met contactspray of WD40 wil vaak wel helpen.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Mickael schreef:
Thijs RSI schreef:
jeroen.k schreef:
Thijs RSI schreef:
J. Reekers schreef:Mijn lampje van de accu brand af en toe. Dit betekend dat ik binnenkort mijn dynamo moet verwisselen. Nou wou ik graag wat tips hebben hou je er het beste bij kan komen, want het is wel erg krap onder de motorkap van een clio Williams (ook 16V hoor)
Ik dacht dus ook dat het betekend dat je dynamo vervangen moet worden, maar het lampie knippert nog steeds terwijl mijn dynamo ongeveer een half jaar geleden vervangen is, mijn dynamo en accu zijn nog goed en ik heb ook geen start problemen (het zal wel weer een renault kwaaltje zijn)
Losse contactjes bij de dynamo (één van de drie stekkers ;) )
Ik heb het meestal al het vochtig is buiten b.v. als het net geregent heeft, ik zat zelf te denken dat die snaar misschien iets slipt
Als een snaar slipt hoor je dat meestal wel. Ik zou ff kijken naar de contacten, daar ligt het meestal aan. ff inspuiten met contactspray of WD40 wil vaak wel helpen.
Thanx voor de tip :wink:
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Frits schreef:Vanuit haarlem een dynamo laten reviseren in Velp(arnhem) is natuurlijk overdreven, maar als je wil kan ik wel even kijken of ik dat adres en tel.nummer kan krijgen. Rij ik er van de week ff langs is voor mij maar 5 min. Laat het me ff weten dan ga ik er achter aan.

Gr. Frits
das wel aardig, maar misschien zit er hier in de beurt ook wel een bedrijf die dat kan? ik ga wel ff zoeken. ik laat het je wel ff weten!
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Zijn genoeg bedrijven die dit doen. Zijn vaak specialisten in Startmotors, Dynamo's en Accu's. Elke stad heeft er wel één of meerdere.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

oke bedankt!
ga ff zoeken!
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

mike16v schreef:oke bedankt!
ga ff zoeken!
er zit er ook een in een zijstraat van de zijlweg,tegenover thijs.kostte me 90 € om hem
te reviseren.dit was voor een williams en ik heb hem laten uit en inbouwen door finesse.
ben wel handig maar ik kreeg dat ding echt niet los.
een tip:als je het zelf doet moet je zowieso een inbussleutel afslijpen om je spanrol los en vast te krijgen...
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

een tip:als je het zelf doet moet je zowieso een inbussleutel afslijpen om je spanrol los en vast te krijgen...



En dat is ook nog de 7mm die weer niet in een standaard setje zit
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Ik heb gister dus ook een andere dynamo in m'n 16V gezet, maar wat een werk is dat zeg. Met enkel de koplamp eruit ging het dus niet lukken. Het motorblok moet dan nog een stukje omhoog. Dus motorsteun een stukkie los en dan motor stukje omhoog. Dan is de dynamo wel te demonteren. Maar nu nog iets ik kwam vlak naast de dynamo een soort sensor tegen met daaraan 2 draden. Waarvan 1 stekkertje kapot was gebroken. Al mijn tellers doen het nog maar waarvan zijn die draden?

Greetz Richard
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Acculampje en dynamobekrachtiging.

Moeten beide aangesloten zijn!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Ik bedoel niet de draden op de dynamo zelf hoor maar die op die sensor zitten. Aan de voorkant van het motorblok. Vlak naast de dynamo. (Een geel draadje.)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ook daar in de buurt: thermoschakelaar in de radiateur.
Op het motorblok: olieniveausensor.
rev it like a rental
Pacman
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 14:22
Locatie: Alkmaar

mike16v schreef:oke bedankt!
ga ff zoeken!
Mike, is Alkmaar dichtbij genoeg ?
Ik heb zeer goede ervaringen met reviseren en ruil dynamo's / starters bij

CARTAL AUTOMOTIVE B.V. METZ ALKMAAR
Wolvenkoog 2
1822 BE ALKMAAR
Telefon: 0725402868

Gr. Ruud (geen Metz aandelen, wel tevreden klant)
Plaats reactie