Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Plekje voor alle RTC gerelateerde foto's

Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Postby Patrick RS » Tue 27 Aug 2013 16:35

Nou bij deze een klein verslagje mbt een weekendje weg met een nieuwe Clio RS IV die wij allen al kennen van Renault Nederland.

Ik had mee gedaan aan een spelletje (heel vaak meegedaan). En uiteindelijk had ik de snelste tijd en won ik dus een weekend weg met de Clio en kaartje voor de F1 in Spa. Ik mocht afgelopen vrijdag bij Renault Nederland een Clio RS ophalen en helaas moest ik hem afgelopen maandag weer inleveren.

Image

Image


Ik was erg benieuwd naar de Clio RS. Zeker omdat je zo veel verschillende verhalen hoort. De Auto is mij erg goed bevallen. De stoelen zitten super goed en de de mix tussen sportief rijden en comfort is voor mij perfect bij deze auto. De automaat heeft zoals jullie weten drie standen. Normaal, sport en race. Daar ik de auto eerst wat wilde leren kennen voornamelijk gereden in normaal en sportstand. Zodra je van de normale stand naar sport gaat merk je meteen dat de auto wat meer toeren gaat maken en dat de auto veel feller op het gas word. De auto reageert op alles sneller en beter en lijkt meer vermogen te hebben. De normale stand hebben we vervolgens dus alleen nog maar gebruikt voor de lange stukken met cruise controle. Cruise controle is overigens alleen maar in de normale stand te gebruiken. Alleen in de race stand moet je helemaal zelf schakelen dmv de flippers. Tevens is de ESP volledig uit. Leuk maar ik vond de sport stand toch wel erg makkelijk. De automaat is mij persoonlijk zeer goed bevallen en kan wel zeggen dat ik zeker geen bezwaar zou hebben tegen een rs met een automaat zoals dit.
De launch controle is een leuke optie. Opvallen vond ik dat de auto standaard met piepende banden weg trekt bij droog wegdek. Ook opvallend was dat de auto een beetje naar rechts trok bij gebruik van de launch controle. Leuk maar het trekt wel enorm de aandacht van omstanders.

Verder vond ik het weggedrag subliem. Veel grip en de auto geeft veel vertrouwen. Ik weet niet of ik het goed had maar volgens mij had deze auto een elektrisch sper. Als ik de auto vergelijk qua grip met mijn oude Megane rs had deze Clio, ook in de regen altijd grip. De auto heeft het erg goed gedaan in Duitslag tijdens de Tour die ik van de RTC had gehaald. (Martijn nog bedankt daarvoor!)

Is dan helemaal niets te zeuren? Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Hiervan ben ik mij bewust. Ik heb dus geprobeerd ook een beetje kritisch te kijken. Ik heb met moeite wat puntje gevonden. Ik vind het gebruik van sommige materialen niet zo mooi. En dan bedoel ik het plastic in de deur. De handgrepen zijn vetvlek gevoelig. Ook vind ik het onhandig dat de letters van de automaat niet verlicht zijn. Ik weet dat je niet naar je pook moet kijken maar bij het in zijn achteruit zetten wil ik zeker weten dat hij in zijn R staat. Uiteraard wel te lezen op de dash maar het is toch een beetje zoeken bij het begin. Ook de hoogglans zwarte omlijsting om het renault logo op het stuur vind ik niet echt mooi. Het gebruik van de navigatie is mij goed bevallen. Wel zijn een aantal dingen wat vreemd weg gezet. Je kan bijvoorbeeld niet als je even terug bent geweest in het hoofdmenu ergens meteen kaart in drukken. Dan krijg je eerst een groot overzicht van de route en moet je rechtsonder ok drukken voordat hij je weer laat zien waar je rijd. Als je aan het rijden bent is dat niet altijd even handig. Ook de stem van de navi klinkt erg computer achtig en had van mij iets beter gemogen. Maar verder werkt het prima en heeft het ons gebracht waar we moesten wezen. Ook bij de tour van de RTC in de omgeving van Nurgburg was het handig om te zien welke bochten eraan kwamen.
Dan de remmen . Deze zijn goed maar zeker niet zo goed als de oude brembo's. Ik zie wel het voordeel van voordelig onderhoud daar deze remmerij ook op andere modellen word gebruik.

Ik heb nog even in Duitsland gekeken ik een leuke topsnelheid kon rijden. Opvallend op de snelweg is het windgeruis. En zoals elders te lezen is, hoor je door de spiegels veel windgeruis.
De auto is op hogere snelheid goed te bereiden. Echter vond ik het bij 211 wel genoeg. Ben niet zo'n held dat ik op zo'n snelheid blijf hangen en vind het pieken genoeg.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik na 1255 km rijden met deze RS behoorlijk enthausiast. Ik heb de handbak zelf totaal niet gemist. Zeker niet in de lang rij naar circuit Spa en in de file vanuit spa richting huis niet. Begrijp mij niet verkeerd een goede handbak blijft erg leuk maar een Clio RS met een automaat zoals deze mogen ze bij mij voor de deur neer zetten!!

Zoals jullie lezen heb ik een top weekend gehad waarvan ik graag wat plaatjes met jullie wil delen. Dus bij deze:

















































Verklaring voor het boegeroep tijdens prijsuitreiking was de actie van greenpeace:












Last edited by Patrick RS on Thu 29 Aug 2013 11:13, edited 5 times in total.
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14659
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Postby martll » Tue 27 Aug 2013 16:58

Bofkont, zomaar een Clio 4 RS mee voor een weekend. :smile:
martll
 
Posts: 715
Joined: Wed 7 Sep 2011 18:56

Postby #Ron# » Tue 27 Aug 2013 19:18

Leuke reportage! (Y)
User avatar
#Ron#
 
Donateur
Posts: 537
Joined: Thu 9 Sep 2004 20:31
Location: Amstelveen
Car: Clio 4 RS Trophy

Postby Patrick RS » Thu 29 Aug 2013 11:09

#Ron# wrote:Leuke reportage! (Y)


Tanx :D
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14659
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Postby Willem-Jan » Thu 29 Aug 2013 13:34

Leuk verslag Patrick (Y) 1255 km in een nieuwe Clio RS is geen straf :D
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Postby Adinsx » Thu 29 Aug 2013 13:43

Kreeg je er ook een tankpas bij? :lol: :p

Altijd leuk overigens. Heb die raceactie wel langs zien komen maar niet meegedaan. Leuk dat je gewonnen hebt!

En inderdaad, in de media lees je veel over de versnellingsbak. Metname dat hij wat traag is. Maar jouw is dat niet als onoverkomenlijk bevallen dus. Prima :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Patrick RS » Thu 29 Aug 2013 14:30

Ik vind het verloop van versnellingen erg netjes. Het trage verhaal komt af van het zelf schakelen met de flippers. Maar geloof mij dat je in de sport stand alleen maar af en toe terug schakelt en soms opschakelt. Verder word je snel lui. Ik vond het heerlijk en laat de auto er zeker niet om staan. Echter geen budget. Dus nog een paar jaar geduld ben ik bang :lol:

En nee geen tankpas. Heb 1 volle tank meegekregen, die overigens snel leeg was :lol:
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14659
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Postby ARNO16V » Thu 29 Aug 2013 19:04

Erg gaaf verslag om te lezen!! (Y)
ARNO16V
 
Posts: 6609
Joined: Thu 14 Jul 2005 18:00
Location: Meppel

Postby Jacob Priem » Thu 29 Aug 2013 20:28

Mooi verslag Patrick ! (Y)
User avatar
Jacob Priem
 
Donateur
Posts: 1666
Joined: Mon 21 May 2007 18:34

Postby Chris » Fri 30 Aug 2013 8:12

Leuk verslag Patrick! Mooie ervaring! (Y)

Beetje jammer van die 211! Had hem ff doorgetrapt man! :p
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21946
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Jonh » Fri 30 Aug 2013 10:00

Mooie foto's en een leuk verslag Patrick. (Y)
User avatar
Jonh
 
Donateur
Posts: 448
Joined: Fri 15 Mar 2013 20:09
Location: Voorburg
Car: Twingo RS Gordini,R8

Postby Arco » Sat 31 Aug 2013 18:08

Gaaf verslag en trip om te doen en mogen maken (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Postby goos » Sun 3 Nov 2013 19:04

Gaaf dat je een weekendje met de 4 RS hebt gewonnen!

Ik kan niet wachten totdat ik hem krijg, begin januari rijden :grin:
goos
 
Posts: 44
Joined: Sat 28 Sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

Re: Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Postby keeprolling » Thu 6 Mar 2014 12:05

You lucky bastard! Echt vet, nu ben ik toch wel jaloers..
keeprolling
 
Posts: 10
Joined: Thu 6 Mar 2014 11:49

Re: Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Postby Patrick RS » Thu 6 Mar 2014 18:48

keeprolling wrote:You lucky bastard! Echt vet, nu ben ik toch wel jaloers..



Is alweer even geleden maar ik geniet er nu nog van als ik de foto's weer zie. was echt een top weekend :)
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14659
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Re: Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Postby keeprolling » Fri 7 Mar 2014 14:36

Patrick RS wrote:Is alweer even geleden maar ik geniet er nu nog van als ik de foto's weer zie. was echt een top weekend :)


Kan ik best gelovern... Volgende keer als je nog een reisgenoot zoekt ben ik wel kandidaat :D
keeprolling
 
Posts: 10
Joined: Thu 6 Mar 2014 11:49

Return to Fotos RTC



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group