Weekendje Clio RS IV- F1 Spa (verslagje)

Plekje voor alle RTC gerelateerde foto's
Plaats reactie
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Nou bij deze een klein verslagje mbt een weekendje weg met een nieuwe Clio RS IV die wij allen al kennen van Renault Nederland.

Ik had mee gedaan aan een spelletje (heel vaak meegedaan). En uiteindelijk had ik de snelste tijd en won ik dus een weekend weg met de Clio en kaartje voor de F1 in Spa. Ik mocht afgelopen vrijdag bij Renault Nederland een Clio RS ophalen en helaas moest ik hem afgelopen maandag weer inleveren.

[img]http://imageshack.us/a/img17/4632/n65m.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img543/4417/yz64.jpg[/img]


Ik was erg benieuwd naar de Clio RS. Zeker omdat je zo veel verschillende verhalen hoort. De Auto is mij erg goed bevallen. De stoelen zitten super goed en de de mix tussen sportief rijden en comfort is voor mij perfect bij deze auto. De automaat heeft zoals jullie weten drie standen. Normaal, sport en race. Daar ik de auto eerst wat wilde leren kennen voornamelijk gereden in normaal en sportstand. Zodra je van de normale stand naar sport gaat merk je meteen dat de auto wat meer toeren gaat maken en dat de auto veel feller op het gas word. De auto reageert op alles sneller en beter en lijkt meer vermogen te hebben. De normale stand hebben we vervolgens dus alleen nog maar gebruikt voor de lange stukken met cruise controle. Cruise controle is overigens alleen maar in de normale stand te gebruiken. Alleen in de race stand moet je helemaal zelf schakelen dmv de flippers. Tevens is de ESP volledig uit. Leuk maar ik vond de sport stand toch wel erg makkelijk. De automaat is mij persoonlijk zeer goed bevallen en kan wel zeggen dat ik zeker geen bezwaar zou hebben tegen een rs met een automaat zoals dit.
De launch controle is een leuke optie. Opvallen vond ik dat de auto standaard met piepende banden weg trekt bij droog wegdek. Ook opvallend was dat de auto een beetje naar rechts trok bij gebruik van de launch controle. Leuk maar het trekt wel enorm de aandacht van omstanders.

Verder vond ik het weggedrag subliem. Veel grip en de auto geeft veel vertrouwen. Ik weet niet of ik het goed had maar volgens mij had deze auto een elektrisch sper. Als ik de auto vergelijk qua grip met mijn oude Megane rs had deze Clio, ook in de regen altijd grip. De auto heeft het erg goed gedaan in Duitslag tijdens de Tour die ik van de RTC had gehaald. (Martijn nog bedankt daarvoor!)

Is dan helemaal niets te zeuren? Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Hiervan ben ik mij bewust. Ik heb dus geprobeerd ook een beetje kritisch te kijken. Ik heb met moeite wat puntje gevonden. Ik vind het gebruik van sommige materialen niet zo mooi. En dan bedoel ik het plastic in de deur. De handgrepen zijn vetvlek gevoelig. Ook vind ik het onhandig dat de letters van de automaat niet verlicht zijn. Ik weet dat je niet naar je pook moet kijken maar bij het in zijn achteruit zetten wil ik zeker weten dat hij in zijn R staat. Uiteraard wel te lezen op de dash maar het is toch een beetje zoeken bij het begin. Ook de hoogglans zwarte omlijsting om het renault logo op het stuur vind ik niet echt mooi. Het gebruik van de navigatie is mij goed bevallen. Wel zijn een aantal dingen wat vreemd weg gezet. Je kan bijvoorbeeld niet als je even terug bent geweest in het hoofdmenu ergens meteen kaart in drukken. Dan krijg je eerst een groot overzicht van de route en moet je rechtsonder ok drukken voordat hij je weer laat zien waar je rijd. Als je aan het rijden bent is dat niet altijd even handig. Ook de stem van de navi klinkt erg computer achtig en had van mij iets beter gemogen. Maar verder werkt het prima en heeft het ons gebracht waar we moesten wezen. Ook bij de tour van de RTC in de omgeving van Nurgburg was het handig om te zien welke bochten eraan kwamen.
Dan de remmen . Deze zijn goed maar zeker niet zo goed als de oude brembo's. Ik zie wel het voordeel van voordelig onderhoud daar deze remmerij ook op andere modellen word gebruik.

Ik heb nog even in Duitsland gekeken ik een leuke topsnelheid kon rijden. Opvallend op de snelweg is het windgeruis. En zoals elders te lezen is, hoor je door de spiegels veel windgeruis.
De auto is op hogere snelheid goed te bereiden. Echter vond ik het bij 211 wel genoeg. Ben niet zo'n held dat ik op zo'n snelheid blijf hangen en vind het pieken genoeg.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik na 1255 km rijden met deze RS behoorlijk enthausiast. Ik heb de handbak zelf totaal niet gemist. Zeker niet in de lang rij naar circuit Spa en in de file vanuit spa richting huis niet. Begrijp mij niet verkeerd een goede handbak blijft erg leuk maar een Clio RS met een automaat zoals deze mogen ze bij mij voor de deur neer zetten!!

Zoals jullie lezen heb ik een top weekend gehad waarvan ik graag wat plaatjes met jullie wil delen. Dus bij deze:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verklaring voor het boegeroep tijdens prijsuitreiking was de actie van greenpeace:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Patrick RS op do 29 aug 2013 11:13, 5 keer totaal gewijzigd.
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Bofkont, zomaar een Clio 4 RS mee voor een weekend. :smile:
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Leuke reportage! (Y)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

#Ron# schreef:Leuke reportage! (Y)
Tanx :D
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Leuk verslag Patrick (Y) 1255 km in een nieuwe Clio RS is geen straf :D
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Kreeg je er ook een tankpas bij? :lol: :p

Altijd leuk overigens. Heb die raceactie wel langs zien komen maar niet meegedaan. Leuk dat je gewonnen hebt!

En inderdaad, in de media lees je veel over de versnellingsbak. Metname dat hij wat traag is. Maar jouw is dat niet als onoverkomenlijk bevallen dus. Prima :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik vind het verloop van versnellingen erg netjes. Het trage verhaal komt af van het zelf schakelen met de flippers. Maar geloof mij dat je in de sport stand alleen maar af en toe terug schakelt en soms opschakelt. Verder word je snel lui. Ik vond het heerlijk en laat de auto er zeker niet om staan. Echter geen budget. Dus nog een paar jaar geduld ben ik bang :lol:

En nee geen tankpas. Heb 1 volle tank meegekregen, die overigens snel leeg was :lol:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Erg gaaf verslag om te lezen!! (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Mooi verslag Patrick ! (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Leuk verslag Patrick! Mooie ervaring! (Y)

Beetje jammer van die 211! Had hem ff doorgetrapt man! :p
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Mooie foto's en een leuk verslag Patrick. (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gaaf verslag en trip om te doen en mogen maken (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
goos
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

Gaaf dat je een weekendje met de 4 RS hebt gewonnen!

Ik kan niet wachten totdat ik hem krijg, begin januari rijden :grin:
keeprolling
Berichten: 10
Lid geworden op: do 6 mar 2014 11:49

You lucky bastard! Echt vet, nu ben ik toch wel jaloers..
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

keeprolling schreef:You lucky bastard! Echt vet, nu ben ik toch wel jaloers..

Is alweer even geleden maar ik geniet er nu nog van als ik de foto's weer zie. was echt een top weekend :)
keeprolling
Berichten: 10
Lid geworden op: do 6 mar 2014 11:49

Patrick RS schreef: Is alweer even geleden maar ik geniet er nu nog van als ik de foto's weer zie. was echt een top weekend :)
Kan ik best gelovern... Volgende keer als je nog een reisgenoot zoekt ben ik wel kandidaat :D
Plaats reactie