[5gtt] Remblokdikte indicatie?

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik heb nu EBC Greenstuff remblokken liggen.
En daar zit een dikte indicator op.

Nu heb ik dus gisteren m`n remblokken eruit gehaald en kwam tot de ontdekking dat er op m`n 5 geen aansluiting voor een indicator op zat.

Heeft er iemand een idee hoe ik zoiets zou kunnen maken ??
Of moet die wel op m`n 5 zitten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Volgens mij werkt het als volgt;

'T lampje op 't dashboard is + geschakeld, het draadje in het remblokje is massa, zodra het draadje/voelertje de schrijf raakt word er massa gemaakt en gaat 't lampje op 't dashboard branden.

Niet moeilijk om zelf kabeltjes te trekken dus en het geheel na te maken :)
Mrtn = Maarten
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ok dat snap ik dan wel.
Maar ik denk dat als ik het op jouw manier doe dat ik dan elke keer als ik ga remmen een lampje zie oplichten en het is geen remindicatie.
Het is een slijtage indicatie.

Of begrijp ik je verkeerd ??
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Ok dat snap ik dan wel.
Maar ik denk dat als ik het op jouw manier doe dat ik dan elke keer als ik ga remmen een lampje zie oplichten en het is geen remindicatie.
Het is een slijtage indicatie.

Of begrijp ik je verkeerd ??
Slijt indicatie idd. als je blokken nog goed zijn zie je er niets van. tot dat ze een minimale dikte hebben en dan licht het lampje op en moet je ze vervangen. Maar mochten je schijven "fout" afslijten dan werken deze dingen ook niet.

dus bv. als je remmen schuin afslijten of er een zuiger vast heeft gezeten moet je ze ook vervangen. ondanks dat je geen indicatie hebt.

Gr.Frits
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ok maar ik wil dit systeem eigenlijk voor de sier er in maken.
Maar ik wilde ook graag weten hoe dit werkt.

Ik heb namelijk het idee dat het werkt met de weerstand van de remblokken.
In goede staat hebben je remblokken een hoge weerstand dus er loopt weinig stroom door het circuit.
Zodra je remblokken een stuk zijn afgesleten dat ze dan minder weerstand hebben en er dus een lampje kan gaan branden.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoe het precies werkt weet ik niet maar laat het lekker los hangen zou ik zeggen of verwijder het zooitje. Dat soort dingen moet je toch gewoon vervangen op tijd en als dat lampje gaat branden ben je in mijn ogen al te laat.

net zoiets als een olie pijl meter. Leuke gadget maar je hebt er in principe geen drol aan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

de kans is heel groot dat ze eraf gaan.
Maar ik was gewoon nieuwsgierig of iemand toevallig wist hoe het werkte.

Iemand nog tips bij het vervangen van schijven + remblokken?

Ik weet wel dat die remklauwen behoorlijk vast zitten :( .
Ik heb er al een dop 18 op kapot gedraaid :(
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:de kans is heel groot dat ze eraf gaan.
Maar ik was gewoon nieuwsgierig of iemand toevallig wist hoe het werkte.

Iemand nog tips bij het vervangen van schijven + remblokken?

Ik weet wel dat die remklauwen behoorlijk vast zitten :( .
Ik heb er al een dop 18 op kapot gedraaid :(
geen dop 18!! :evil:

je kan ook die andere bouten van je rem klauw los draaien ben je veel sneller klaar. en goed invetten met kopervet helpt tegen piepende remmen.
geloof 1 x 13 en 1 x 14 of zo
gr. frits
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

idd, even een emmertje koper vet halen (kost een paar euro en kun je jaren mee vooruit), dan heb je ook geen gezeik meer met wielen die je met een moker moet demonteren.

heb je er eigenlijk al met een lucht sleutel aangezeten? Dat schiet meestal beter op
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

peter5GTTurbo schreef:Ok dat snap ik dan wel.
Maar ik denk dat als ik het op jouw manier doe dat ik dan elke keer als ik ga remmen een lampje zie oplichten en het is geen remindicatie.
Het is een slijtage indicatie.

Of begrijp ik je verkeerd ??
Het lampje op 't dashboard gaat alleen branden als t voelertje in het blokje de schrijf raakt, dus het blokje moet eerst slijten voordat dat pas gebeurt. Pas als je blokjes bijna op zijn raakt het voelertje de schrijf pas :wink:

snappie?
Mrtn = Maarten
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Mrtn schreef:

Het lampje op 't dashboard gaat alleen branden als t voelertje in het blokje de schrijf raakt, dus het blokje moet eerst slijten voordat dat pas gebeurt. Pas als je blokjes bijna op zijn raakt het voelertje de schrijf pas :wink:

snappie?
Ok ik snap je nu.Het duurde ff maar ik ben er uit :) .
Nu ga ik alleen nog proberen om de remklauw los te halen.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Wel raar dat je GTT dit niet heeft, mijn R5 TL uit '86 had deze aansluitingen zelfs. En dit was echt een instapmodel.
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

ik heb het er ook niet opzitten waar moeten die draden normaal langslopen dan? naar die dikke stekker?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De draden worden vaak afgeknipt. Nogal storingsgevoelig. :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Martijn *Baccara* schreef:De draden worden vaak afgeknipt. Nogal storingsgevoelig. :wink:
idd, dat is ook weer zo, hebben we bij mijn TL uiteindelijk ook gedaan...omdat de rechter al afgeknipt was en de linker nog niet :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Het leuke is ook dat in de regen de remblokken eerder op zijn dan met droog weer. Als je dat lampje moet geloven... :)

Ik heb nog zo'n soort indicator liggen. Die zorgt ervoor dat er een lampje op het dashboard gaat branden als de ruitensproeiervloeistof bijna op is. Luxe!! :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Martijn *Baccara* schreef: Ik heb nog zo'n soort indicator liggen. Die zorgt ervoor dat er een lampje op het dashboard gaat branden als de ruitensproeiervloeistof bijna op is. Luxe!! :D
Die fransen lopen echt voor als het gaat om gadgets in een auto. Ooit een 88'er Polo/Corsa tegengekomen die deze grappen en grollen hebben :wink:

Maar die gadget wil ik wel van je overnemen als je er afstand van kan en wil doen :) De mijne is altijd op de meest essentiële tijden leeg :( :lol:
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik heb het uit een GTT Ph1 gesloopt. Verder ben ik het nog nooit bij een R5 tegengekomen. Alleen nog even draadjes trekken :)

Ik doe het dus niet weg, veel te leuk! :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:
Martijn *Baccara* schreef: Ik heb nog zo'n soort indicator liggen. Die zorgt ervoor dat er een lampje op het dashboard gaat branden als de ruitensproeiervloeistof bijna op is. Luxe!! :D
Die fransen lopen echt voor als het gaat om gadgets in een auto. Ooit een 88'er Polo/Corsa tegengekomen die deze grappen en grollen hebben :wink:

Maar die gadget wil ik wel van je overnemen als je er afstand van kan en wil doen :) De mijne is altijd op de meest essentiële tijden leeg :( :lol:
Is toch ook zelf wel wat voor te fixxen met een vlottertje ofzow! :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

van al die nutteloze extra's heb je alleen storingen en gezeik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Tuurlijk. Maar da's wel veel werk voor zoiets onzinnigs. Dit net zo'n voeler als voor het oliepeil. Een recht buisje dus. Voor een zelfbouwvlotter is weinig plek.

Het vreemde is dat het ding een oneindige weerstand heeft als er te weinig vloeistof inzit. Dat zou je net andersom verwachten. Want nu moet er nog weer een schakelingetje achter.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:
Is toch ook zelf wel wat voor te fixxen met een vlottertje ofzow! :)
Jawel, maar als ik het kant en klaar kon overnemen....hoef ik minder te denken :lol:
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:
Is toch ook zelf wel wat voor te fixxen met een vlottertje ofzow! :)
Jawel, maar als ik het kant en klaar kon overnemen....hoef ik minder te denken :lol:
Misschien heeft Renault het nog wel nieuw leverbaar. Maar erover nadenken moet je toch, zie mijn vorige post!

Luiaard :wink: :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:
Is toch ook zelf wel wat voor te fixxen met een vlottertje ofzow! :)
Jawel, maar als ik het kant en klaar kon overnemen....hoef ik minder te denken :lol:
Luierd! :p
Plaats reactie