ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hallo Allen,

Met dit topic willen we een beetje een heldere kijk geven op het gebied van audio, en alles wat met ICE te maken heeft.

Mochten jullie advies willen, over een bestaande set, of over nieuw aan te schaffen apparatuur, stel ze gerust in dit topic.

Ook zullen we diverse kreten, apparatuur en modes doorlichten en uitleggen.

Greetz
Erik Olijnsma & Stefan Stappenbeld
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op vr 16 apr 2004 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Yep, vaak onstaan er discussies in een topic van een persoon die hier logisch gezien niet van gedient is en terecht naar mijn menig. Dus vaak eindigen deze discussies halvewege en lijkt mij goed om ook deze vragen en criteria's verder uit te spitten en ook daadwerkelijk met een goede conclusie te komen. En natuurlijk is het leuk om een bepaalde kennis op te doen.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Natuurlijk kan men ook iedereen naar het SYS forum doorsturen, maar het aantal hits is nooit weg voor de RTC Club en is in mijn ogen een essentieel onderdeel van een auto :wink:
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

En toch denk ik, dat je op een SYS een beter antwoord kunt verwachten..

greets SYS member CRX-Rockford.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dan hebben we jou toch als SYSer :wink: :lol:
Mrtn = Maarten
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Dirk (CRX) schreef:En toch denk ik, dat je op een SYS een beter antwoord kunt verwachten..

greets SYS member CRX-Rockford.
Misschien wel of misschien ook niet, ik denk dat hier ook genoeg mensen rondhangen met veel kennis.
Tis toch veel leuker om diverse onderwerpen hier te behandelen dan de mensen doorlinken naar het sys forum :)
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik weet er zo goed als niks van af en ga niet naar het sys forum hoor. Ik zit al op genoeg fora :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Het aansluiten van een versterker

Ook bij iets vrij simpels als het aansluiten van een versterker zijn er meerdere twijfelstukken. Ik zal proberen hier in het kort, doch duidelijk een beetje stap voor stap het aansluiten van een versterker uitleggen.

Wat zijn de benodigdheden?:

-Versterker
-Aansluitkit( of verschillende losse draden)
-Zekeringhouder met een zekering.

Kijk eerst waar je de versterker wilt hebben in de auto. Leg hem daar vooralsnog los neer.

Begin met de voedingsdraad vanaf de accu, probeer na 10-20cm de zekeringhouder te plaatsen ergens in de motorruimte. Houd rekening mee dat de kap nog dicht kan en het stukje draad tussen de zekeringhouder en accu zo klein mogelijk is.
Plaats de zekering zelf nog niet!

Leg de bedrading door het schutbord, werk zoveel mogelijk met de voedingsdraad aan de accu zijde van de auto! Ook met het naar binnen voeren en naar achteren trekken van de bedrading.
Voer nu de voedingsdraad door naar de achterbak van de auto, en leg deze daar los neer, zonder in de kabel te knippen.

Haal de radio uit het radiovakje en sluit de tulpstekkers samen met de remote (deze draad zit vaak tussen de 2 tulpkabels) en voer deze draden door naar achteren via de tegenovergestelde zijde van de accu!!!!
Dit om cross-wiring, en dus storingen te voorkomen. Leg ook deze kabels los achterin.

Ga nu bepalen waar exact de versterker komt. Zet de versterker daar goed vast, let op voldoende ruimte om hem te kunnen koelen en erbij te kunnen om eventueel af te stellen.

Sluit de draden 1 voor 1 zorgvuldig aan, let natuurlijk goed op de + en -, lijkt eenvoudig maar wordt zeker wel eens vergeten.
De massa-kabel (ofwel de -) moet zo kort mogelijk worden gehouden, kijk waar een goede degelijke afvoer kan worden gemaakt.

Zodra je alle draden hebt aangesloten, moet alles het doen en goed werken!


__________________________________________________

Houd wel rekening met voldoende dikte van de draden!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

De eerste vraag.. Ik lees steeds meer over Hollywood versterkers..
Ik wil een zware ( 500 watt RMS) woofer gaan kopen en dan nog een hollywood versterker? Is dit een beetje goed spul?

Hier de specs van de versterker:

Hollywood RHV-1200D
RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm

Van de subwoofer heb ik nog geen specs gevonden ( ook niet veel moeite gedaan om te zoeken). Het gaat om de Rockford Fosgate RFP-1215-TS

Alvast bedankt (Y)
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

't is ook een faq voor leken hoop ik. Dus vraag 2: wat betekent dit allemaal?
Bram schreef:RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm
RMS, lowpass filter en aantal ohm weet ik wel, maar je kan het altijd voor de nog-meer-leken uitleggen. Danku!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Dirk (CRX) schreef:En toch denk ik, dat je op een SYS een beter antwoord kunt verwachten..

greets SYS member CRX-Rockford.
Ik zit zelf ook op het SyS, en zou absoluut niet weten waarom wij ons onder moeten doen als de gasten van SyS.
(Met alle restecp voor de goeien daar, maar er zitten toch een stelletje amateurs daartussen )

En daarom vind ik het wel geapst om ook hier iets meer aan ICE te doen en te adviseren, omdat het veel speelt in een club.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bram schreef:De eerste vraag.. Ik lees steeds meer over Hollywood versterkers..
Ik wil een zware ( 500 watt RMS) woofer gaan kopen en dan nog een hollywood versterker? Is dit een beetje goed spul?

Hollywood RHV-1200D
Hallo Bram,

Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk weinig ervaring met Hollywood, wel is het een serieus merk. Het merk behoort aan de The Sprecher Works Corporation. Wat tot een tijdje terug speakers en versterkers maakte voor bijvoorbeeld Phoenix Gold, Helix, Lanzar en Rockford Fosgate.

Het merk is hier redelijk nieuw en zeker 1 om in de gaten te houden.

Om weer op jouw vraag te komen, de versterker ziet er goed uit, maar ik zou voor een zwaardere versterker gaan. Deze versterker kan het rendement niet opbrengen voor die Rockford woofer.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Hoeveel watt RMS levert deze versterker dan aan mijn subwoofer als ik hem aansluit?

Ik heb ook nog de Hollywood 1600 gezien? Is dit wel beter geschikt voor die woofer?
Ik wil max 200 euro uitgeven voor die versterker.. Is er iets beters te krijgen?

Bedankt voor de snelle reactie (Y) Echt een heel goed topic (Y)(Y)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bram schreef:Hoeveel watt RMS levert deze versterker dan aan mijn subwoofer als ik hem aansluit?

Ik heb ook nog de Hollywood 1600 gezien? Is dit wel beter geschikt voor die woofer?
Ik wil max 200 euro uitgeven voor die versterker.. Is er iets beters te krijgen?

Bedankt voor de snelle reactie (Y) Echt een heel goed topic (Y)(Y)
200 euro is voor een 500 watt rms versterker veel te weinig( ludieke acties uitgezonderd :p ) Als je een echt goede versterker wilt moet je toch minimaal aan het dubbele denken.

Een toppertje is bijvoorbeeld de Audison monoblock, ( de LRX400-1) maar die kost dan ook 549,- maar dan heb je ook zeker wat!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

MAar het kan toch geen kwaad om de woofer op een versterker te laten spelen die iets minder vermogen heeft? Die versterker die ik net liet zien kost namelijk 149 euro bij Ron de Vries.. en heeft toch wel aardig wat vermogen..
Hoeveel vermogen zou de versterker (1200) geven als ik alleen de woofer er op aansluit ?
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

[img]http://www.soundkraft.com/HSrhv_2000dsmall.jpg[/img]

Voor het geringe prijsverschil zou ik dan tóch voor de 1600d gaan hoor (ik heb zelf een 2000d). Maar als je nu eerst post welke sub je gaat halen, dan weet je hoe deze aan te sluiten. Dat die 1Ohm stable zou zijn zou best kunnen, maar ik ga 'm zelf nog eerst uittesten op die Ohmage. Anders wordt het gewoon 2Ohm. Die 500WRms moet trouwens geen probleem zijn. Op SYS zijn er meerdere met een 1600 die 'm op een zware AdireAudio Brahma hebben staan.

De prijs in NL is extreem laag, maar dat komt omdat het een uitlopend model is. Dus op=op. En voor het geld koop je echt niks anders trouwens. Vandaar dat ik pesé een Hollywood wilde, maar dan wel het zwaarste model.

mvg, Chendy.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Bram schreef:De eerste vraag.. Ik lees steeds meer over Hollywood versterkers..
Ik wil een zware ( 500 watt RMS) woofer gaan kopen en dan nog een hollywood versterker? Is dit een beetje goed spul?

Hier de specs van de versterker:

Hollywood RHV-1200D
RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm

Van de subwoofer heb ik nog geen specs gevonden ( ook niet veel moeite gedaan om te zoeken). Het gaat om de Rockford Fosgate RFP-1215-TS

Alvast bedankt (Y)
Hey Bram,

Deze Hollywood versterker zijn erg goede versterkers en kunnen ook goed op 2 en 1 ohm spelen, zonder dat ze te warm worden en in protection springen. De Hollywood versterker levert ook daadwerkelijk het rms vermogen dat is opgegeven, dat is dus erg positief (Y) . Het is een goede subwooferversterker, een aanrader in ieder geval. Ik heb wel begrepen dat sommige modellen van Hollywood er langzaam uitgaan en het steeds moeilijker wordt om aan te komen. Voor dit geld kun je geen betere monoversterker kopen op dit moment :wink: Indien je een subwoofer koopt met een enkele spoel en waarschijnlijk op 4ohm speelt, kun je wellicht ook een kijken naar de 1600D of 2000D, leveren meer vermogen op 4 Ohm.
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Het is een dubbelspoels woofer, dat weet ik wel.. heeft iemand meer specificaties van deze woofer?

Rockford Fosgate RFP-1215-TS
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bram schreef:Het is een dubbelspoels woofer, dat weet ik wel.. heeft iemand meer specificaties van deze woofer?

Rockford Fosgate RFP-1215-TS
*** had je zelf ook ff kunnen doen he*****

Punch DVC 381mm (15”) High Power Sub
RFP-1215
500W RMS 4 Ohms
Dual 2.5” Aluminium Voice Coil
102oz Magnet
20-150hz Frequency range
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Effe via Google en je vind de bovenstaande waarden. Volgens mij is het wel een oud beestje, aangezien je voor de rest weinig info kunt vinden over deze sub :s
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Wie kan er eens wat uitleggen over dubbelspoels en over het verschil in spelen op 4/2/1 ohm en tri-mode?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dtune_stefan schreef:Effe via Google en je vind de bovenstaande waarden. Volgens mij is het wel een oud beestje, aangezien je voor de rest weinig info kunt vinden over deze sub :s
Dat idee had ik inmiddels ook al.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bram schreef:Het is een dubbelspoels woofer, dat weet ik wel.. heeft iemand meer specificaties van deze woofer?

Rockford Fosgate RFP-1215-TS
U vraagt wij zoeken op RF.com. Wat wil je weten: link in pdf

Deze gaat de 1200-d wel trekken, maar als je SPL (dus lekker boomen) wilt heb je 2x de 1200d nodig... En dan doe je de RFP-1215 in een gepoorte kist. Ik schat zo'n 60 tot 65ltr (RF kennende).

mvg, Chendy.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Zo en toen was het topic alweer boven mijn pet gestegen...
Joost (DoubleYou) schreef:Wat betekent dit allemaal?
Bram schreef:RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm
Nog meer termen waar ik niks van snap:
Dual 2.5” Aluminium Voice Coil
102oz Magnet

Wat betekent "gepoorte kist", en "SPL" (quote Chendy)
En zoals Ollie vroeg:
Ollie schreef:Wie kan er eens wat uitleggen over dubbelspoels en over het verschil in spelen op 4/2/1 ohm en tri-mode?
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

en ik ben nou wel eens benieuwd wat "RMS" betekent,aangezien mijn maten allemaal praten ,dat hij wel ZOOOOOOOOoveel rms heeft :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

REMCO-X schreef:en ik ben nou wel eens benieuwd wat "RMS" betekent,aangezien mijn maten allemaal praten ,dat hij wel ZOOOOOOOOoveel rms heeft :)
RMS vermogen is het nominaal/continue vermogen :)
Vaak zie je speakers ofzo met de tekst 300W terwijl de kleine lettertjes maar 50W rms aangeven ofzo :D .
Het continue vermogen is wat de speaker continue kan brengen en dus heel wat belangrijker dan het piekvermogen :wink:
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Misschien dat het ook handig is om wat sites neer te zetten waar goed spul wordt verkocht. Zit zelf ook weer te denken aan een nieuwe sub, maar ik zit me schompes te zoeken op inet waar ik het vandaan kan halen en wat een beetje goed is. 't is maar een idee :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Joost (DoubleYou) schreef:Zo en toen was het topic alweer boven mijn pet gestegen...
Joost (DoubleYou) schreef:Wat betekent dit allemaal?
Bram schreef:RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm
Nog meer termen waar ik niks van snap:
Dual 2.5? Aluminium Voice Coil
102oz Magnet

Wat betekent "gepoorte kist", en "SPL" (quote Chendy)
En zoals Ollie vroeg:
Ollie schreef:Wie kan er eens wat uitleggen over dubbelspoels en over het verschil in spelen op 4/2/1 ohm en tri-mode?
Ja idd mensen, die reutemeteut met google opzoeken heeft niemand wat aan, het zegt ook niemand wat.

Een goede start voor dit topic is dan ook zeker eerst de termen eens goed uit te leggen, en naar mijn idee is dat RMS ook erg beknopt uitgelegd... ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

The root mean square or rms is a statistical measure of the magnitude of a varying quantity. It can be calculated for a series of discrete values or for a continuously varying function. The name comes from the fact that it is the square root of the mean of the squares of the values.

The RMS value of a function is often used in physics. For example, we may wish to calculate the power P dissipated by an electrical conductor of resistance R. It is easy to do the calculation when a constant current I flows through the conductor. It is simply,

[img]http://en.wikipedia.org/math/3dd1217db9 ... cb34de.png[/img]

But what if the current is a varying function I(t)? This is where the rms value comes in. It may be shown that the rms value of I(t) can be substituted for the constant current I in the above equation to give the mean power dissipation, thus:

[img]http://en.wikipedia.org/math/8404354b57 ... 50ad02.png[/img]

In the common case of alternating current, when I(t) is a sinusoidal current, as is approximately true for mains power, the rms value is easy to calculate from equation (2) above. The result is:

[img]http://en.wikipedia.org/math/ae3e02a5ed ... e8a147.png[/img]

where Ip is the peak amplitude.

The RMS value can be calculated using equation (2) for any waveform, for example an audio or radio signal. This allows us to calculate the mean power delivered into a specified load.

It is important to note that rms is a mean value and not an instantaneous measurement. Therefore expressions such as "peak RMS power", sometimes used in advertisements for audio amplifiers, are misleading.

******** (copyright wikipedia)

RMS betekent dus Root Mean Square

Een audio-signaal is een sinus, en daarom is de RMS waarde de échte waarde van vermogen. In het voorbeeld hierboven wordt de RMS-waarde van de stroom berekend, en de P is hier dan eigenlijk ook Prms, dus RMS-waarde van het vermogen. R is de weerstand, dus bij een speaker van 4 ohm, is R dus 4.

Maar zelf hoef je geen berekeningen te doen. Als je een versterker en speaker koopt, moet de RMS waarde van de versterker liefst ongeveer 1.5 tot 2 maal zo groot zijn als de RMS-waarde van de speaker. Anders gaat de versterker clippen (de pieken afhakken, daar de speaker niets doet). De speaker gaat dan stilstaan, en dan komt alle stroom van de versterken alleen ten goede voor warmte-productie.

Piekvermogen is het vermogen op het topje van de sinus berekent. Dit is volstrekt nutteloze informatie, aangezien elektronica vaak veel grotere pieken aan kan. Aan de hand van het piekvermogen kan je dus ook NIET het RMS vermogen berekenen.
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op do 15 apr 2004 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Dat bedoel ik nou, dit had ik je ook kunnen vertellen, maar dit is voor een leek niet te begrijpen en overbodig naar mijn menig.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik snap meer van de uitleg van Stefan dan van Joost :D
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Een hele mooie link waarin onderwerpen zoals, headunit/speakers/versterker/subwoofer/condensator enz. aan het licht komen en uitgelegd worden is http://www.12Vhifi.nl :worship:
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

MartijnG schreef:Ik snap meer van de uitleg van Stefan dan van Joost :D
De uitleg van Stefan is niet helemaal compleet. De uitleg van mij is niet van mij, maar van een encyclopedie. Is een volledig wiskundige uitleg, voor als je écht precies wil weten wat RMS is en betekent. Die uitleg van de encyclopedie is de officiële RMS uitleg, die van Stefan is de dagelijkse en voor de consument meer bruikbare variant. Die laatste is natuurlijk dan ook makkelijker :)

Ik heb mijn stukje trouwens ge-edit, en onderaan wat meer dagelijkse uitleg getypt ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat joost uitlegd is een algemene RMS term. BIj speakers ben je afhankelijk van de fabrikant. Een rms waarde is een aanbevolen waarde.

Bij een speaker is het aantal dB m/w veelzeggend. Bij een bepaald vermogen een bepaalde druk kunnen leveren. 1w rms met 91db m/w gaat harder dan 10w rms met 85 db m/w. (3db = dubbel geluid, in watts per tiende macht)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Okeej, het RMS gebeuren is me nu wel duidelijk...maar hoe zit dat precies met de 2/4 Ohm aanduidingen...wat wil dat nou precies zeggen ??
Plaats reactie