hallo
ik heb een probleempje met mijn boite/versnellingsbak
het gebeurt soms dat als ik de auto wil verzetten dat ik niet in de eerste versnelling geraak, ik krijg de pook er niet in
enkel de tweede, vierde en vijfde versnelling gaat
dus ik kan enkel vooruit rijden in de 2de versnelling
als ik de wagen in achteruit zet, en ik laat het koppelingspedaal los en geef een beetje gas, dan valt de motor stil, precies of de boite vast zit en ik de koppeling laat schieten
wat is het probleem?
de synchro ringen? koppeling?
alvast bedankt!
probleem bak 16v gevonden--> cardanas losmaken???
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
Laatst gewijzigd door SheikValver op ma 9 aug 2004 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
niemand die me kan helpen?
Ik vermoed een defect aan het schakelmechanisme binnenin de bak. Om daar bij te kunnen moet ie d'r uit, en moet je 'm helemaal uit elkaar halen.
Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.
Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.
rev it like a rental
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
Het rare is dat het niet altijd zo is!!
soms wel soms niet
ik dacht dat het iets te maken had met de schakelstang, misschien krom? of slecht afgericht terhoogte van de pook??
who's got a clue?
soms wel soms niet
ik dacht dat het iets te maken had met de schakelstang, misschien krom? of slecht afgericht terhoogte van de pook??
who's got a clue?
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
- Locatie: Andijk
ask cannonball!!
Hij is de bakkenexpert
Hij is de bakkenexpert
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
THX!! toevallig zijn mailadres niet?
mvg
mvg
http://www.renault-tuning.com/profile.p ... file&u=302mightycliofreak schreef:THX!! toevallig zijn mailadres niet?
mvg
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
nobody ??
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Zie boven. wel alles lezen aub.mightycliofreak schreef:nobody ??
Project: GTT Blue Sport
hou deze maar in je hoofd..Menno schreef:Ik vermoed een defect aan het schakelmechanisme binnenin de bak. Om daar bij te kunnen moet ie d'r uit, en moet je 'm helemaal uit elkaar halen.
Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
hmmmm damnn
en waarom is het dan dat het niet altijd zo is?
eens het mechanisme kapot is , is het toch kapot?
hoe kan ik de wagen nu terug in eerste en achteruit zetten? effe aan de schakelstaaf wringen??
alvast bedankt mannen!
en waarom is het dan dat het niet altijd zo is?
eens het mechanisme kapot is , is het toch kapot?
hoe kan ik de wagen nu terug in eerste en achteruit zetten? effe aan de schakelstaaf wringen??
alvast bedankt mannen!
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
niemand?
PM of mail deze heer nou maar :mightycliofreak schreef:niemand?
http://www.renault-tuning.com/profile.p ... file&u=302
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
het probleem zal deze week opgelost worden, met name de boite reviseren
maar eerst moet ik de wagen uit de garage krijgen
daarom zal ik de wagen moeten verduwen, maar die zit vast in 1ste en achteruit tegelijk, dus moet ik de cardanas losmaken om de wagen te kunnen bewegen
heb dit nog nooit gedaan, hoe moet ik eraan beginnen, ik ben namelijk te koppig om een garagist te laten komen, ik doe het veel liever zelf!
iemand zin om mij een korte handleiding te maken?
alvast bedankt!
maar eerst moet ik de wagen uit de garage krijgen
daarom zal ik de wagen moeten verduwen, maar die zit vast in 1ste en achteruit tegelijk, dus moet ik de cardanas losmaken om de wagen te kunnen bewegen
heb dit nog nooit gedaan, hoe moet ik eraan beginnen, ik ben namelijk te koppig om een garagist te laten komen, ik doe het veel liever zelf!
iemand zin om mij een korte handleiding te maken?
alvast bedankt!
Makkelijk.
Je hoeft maar 1 as los te halen.
Neem de passagierskant.
De as zit in de buurt van de bak over de spie verschoven, en geborgd met een pin. Deze moet je er met een drijver o.i.d. even uitmeppen. Kan vast zitten. Laat hem nog een klein beetje zitten.
Draai de middelste bout van de aandrijfas los. Laat iemand met lopende motor op de rem duwen om het wiel tegen te houden,da's het makkelijkste. Een dikke dop en een hele lange stang aan die moer zouden moeten werken.
Draai de wielbouten een slag los en krik de wagen op. Misschien is het nu makkelijker die pin eruit te meppen maar ik ga je niet vertellen onder de opgekrikte auto te gaan liggen. Haal 't wiel er vanaf.
Draai nu, aan je veerpoot, net boven je naaf, die 2 bouten los. Haal ze eruit. Je moet nu in staat zijn die naaf zover naar voren te trekken dat de as helemaal uit de naaf komt. Leg de as even ernaast, en haal die pin van 't begin eruit.
Trek de as weg onder de auto uit. Monteer de veerpoot weer aan de naaf met die 2 bouten. Zet het wiel erop en klaar.
Als alles los gaat is 't zo gepiept.
Als je de bestuurderskant wil doen (bijv. als die pin niet los wil) moet je eerst je versnellingsbakolie aflaten. De as zit daar niet vast met een pin, maar met 3 boutjes die die rubber kap op de bak vastzetten.
Succes!
Je hoeft maar 1 as los te halen.
Neem de passagierskant.
De as zit in de buurt van de bak over de spie verschoven, en geborgd met een pin. Deze moet je er met een drijver o.i.d. even uitmeppen. Kan vast zitten. Laat hem nog een klein beetje zitten.
Draai de middelste bout van de aandrijfas los. Laat iemand met lopende motor op de rem duwen om het wiel tegen te houden,da's het makkelijkste. Een dikke dop en een hele lange stang aan die moer zouden moeten werken.
Draai de wielbouten een slag los en krik de wagen op. Misschien is het nu makkelijker die pin eruit te meppen maar ik ga je niet vertellen onder de opgekrikte auto te gaan liggen. Haal 't wiel er vanaf.
Draai nu, aan je veerpoot, net boven je naaf, die 2 bouten los. Haal ze eruit. Je moet nu in staat zijn die naaf zover naar voren te trekken dat de as helemaal uit de naaf komt. Leg de as even ernaast, en haal die pin van 't begin eruit.
Trek de as weg onder de auto uit. Monteer de veerpoot weer aan de naaf met die 2 bouten. Zet het wiel erop en klaar.
Als alles los gaat is 't zo gepiept.
Als je de bestuurderskant wil doen (bijv. als die pin niet los wil) moet je eerst je versnellingsbakolie aflaten. De as zit daar niet vast met een pin, maar met 3 boutjes die die rubber kap op de bak vastzetten.
Succes!
-
- Berichten: 2979
- Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
- Locatie: dordrecht ,holland
- Contacteer:
haal alleen de as eraf, en laat het differentieeltandwiel zitten.
anders heb je de poppen aan het dansen!!!
anders heb je de poppen aan het dansen!!!
Dat beschrijf ik ook, idd.
-
- Berichten: 2979
- Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
- Locatie: dordrecht ,holland
- Contacteer:
quote mijn monteur: huh dat hoort niet mee te komen,hoe kan dat nou??? unquote tand wiel teruggestopt kijken wat hij deedRiël schreef:Dat beschrijf ik ook, idd.
bonk,bonk,bonk resultaat diff kapot!!
en toen stond het schaapie weer een half jaar
stil. vandaar de xtra waarschuwing
groetjez
Hoe krijg je het in vredesnaam voorelkaar dat tandwiel eruit te krijgen als je de as demonteert???? Mag aannemen dat je het "potje" bedoelt waar de linker as in zit??? Hoedanook, dat tandwiel zit geborgd, en kan nooit zomaar loskomen eigenlijk Mischien is die monteur dan vergeten de borgring terug te zetten, en dan gaat het niet goed denk ik....
Als je aan die as loopt te fokken zonder die borgpin eruit te halen, kan ik me voorstellen dat je de ingaande as van het dif eruit trekt, en daar zit wel een tandwiel aan
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
ik zou hem aan de bestuurderkant willen losdoen
maar ik wil gewoon hebben dat de wielen kunnen draaien, dus gans de as moet er niet uit voor mijn part
kan ik hem gewoon losmaken aan de naaf? en in de boite laten zitten???
zodat ik de auto kan bewegen?
lijkt mij het makkelijkste, maar is het doenbaar?
maar ik wil gewoon hebben dat de wielen kunnen draaien, dus gans de as moet er niet uit voor mijn part
kan ik hem gewoon losmaken aan de naaf? en in de boite laten zitten???
zodat ik de auto kan bewegen?
lijkt mij het makkelijkste, maar is het doenbaar?
Kan ook. Dan moet je hem aan de kant hangen en voorzichtig rollen.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
en hoe maak ik hem dan los? enkel de naaf eraf halen dan? en kan je de as dan gewoon losmaken???
mvg
mvg
-
- Berichten: 2979
- Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
- Locatie: dordrecht ,holland
- Contacteer:
dat was idd het probleem hij had alleen de vulring teruggestoptBart V schreef:Hoe krijg je het in vredesnaam voorelkaar dat tandwiel eruit te krijgen als je de as demonteert???? Mag aannemen dat je het "potje" bedoelt waar de linker as in zit??? Hoedanook, dat tandwiel zit geborgd, en kan nooit zomaar loskomen eigenlijk Mischien is die monteur dan vergeten de borgring terug te zetten, en dan gaat het niet goed denk ik....
in de veronderstelling dat het een sluitring was
hiermee heb ik ruim 3500 km mee gereden!!
tot hij het begaf
(ben nu opzoek naar een goeie garage)
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
problem solved
bak binnen voor revisie
thx a lot fella's
bak binnen voor revisie
thx a lot fella's