probleem bak 16v gevonden--> cardanas losmaken???

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

hallo

ik heb een probleempje met mijn boite/versnellingsbak

het gebeurt soms dat als ik de auto wil verzetten dat ik niet in de eerste versnelling geraak, ik krijg de pook er niet in :@

enkel de tweede, vierde en vijfde versnelling gaat

dus ik kan enkel vooruit rijden in de 2de versnelling

als ik de wagen in achteruit zet, en ik laat het koppelingspedaal los en geef een beetje gas, dan valt de motor stil, precies of de boite vast zit en ik de koppeling laat schieten

wat is het probleem?


de synchro ringen? koppeling? :evil: :evil:

alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door SheikValver op ma 9 aug 2004 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

niemand die me kan helpen? :worship:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik vermoed een defect aan het schakelmechanisme binnenin de bak. Om daar bij te kunnen moet ie d'r uit, en moet je 'm helemaal uit elkaar halen.

Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.
rev it like a rental
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Het rare is dat het niet altijd zo is!!

soms wel soms niet

ik dacht dat het iets te maken had met de schakelstang, misschien krom? of slecht afgericht terhoogte van de pook??

who's got a clue? :smoke:
Jeroen-16v
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
Locatie: Andijk

ask cannonball!!
Hij is de bakkenexpert 8)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

THX!! toevallig zijn mailadres niet?

mvg
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

mightycliofreak schreef:THX!! toevallig zijn mailadres niet?

mvg
http://www.renault-tuning.com/profile.p ... file&u=302
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

nobody ?? :gun:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

mightycliofreak schreef:nobody ?? :gun:
Zie boven. :D wel alles lezen aub. :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Menno schreef:Ik vermoed een defect aan het schakelmechanisme binnenin de bak. Om daar bij te kunnen moet ie d'r uit, en moet je 'm helemaal uit elkaar halen.

Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.
hou deze maar in je hoofd.. (Y)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

hmmmm :@ damnn

en waarom is het dan dat het niet altijd zo is?

eens het mechanisme kapot is , is het toch kapot?

hoe kan ik de wagen nu terug in eerste en achteruit zetten? effe aan de schakelstaaf wringen??

alvast bedankt mannen!
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

niemand? :worship:
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

mightycliofreak schreef:niemand? :worship:
PM of mail deze heer nou maar (Y) :

http://www.renault-tuning.com/profile.p ... file&u=302
alpha
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 jul 2004 19:40

mightycliofreak schreef:niemand? :worship:
Ik denk dat ik je wel kan helpen. Ik kom er zo snel mogelijk op terug. Ik heb nu namelijk geen tijd. (Y)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

het probleem zal deze week opgelost worden, met name de boite reviseren 8)

maar eerst moet ik de wagen uit de garage krijgen

daarom zal ik de wagen moeten verduwen, maar die zit vast in 1ste en achteruit tegelijk, dus moet ik de cardanas losmaken om de wagen te kunnen bewegen

heb dit nog nooit gedaan, hoe moet ik eraan beginnen, ik ben namelijk te koppig om een garagist te laten komen, ik doe het veel liever zelf!

iemand zin om mij een korte handleiding te maken?

alvast bedankt!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Makkelijk.

Je hoeft maar 1 as los te halen.

Neem de passagierskant.



De as zit in de buurt van de bak over de spie verschoven, en geborgd met een pin. Deze moet je er met een drijver o.i.d. even uitmeppen. Kan vast zitten. Laat hem nog een klein beetje zitten.

Draai de middelste bout van de aandrijfas los. Laat iemand met lopende motor op de rem duwen om het wiel tegen te houden,da's het makkelijkste. Een dikke dop en een hele lange stang aan die moer zouden moeten werken.

Draai de wielbouten een slag los en krik de wagen op. Misschien is het nu makkelijker die pin eruit te meppen maar ik ga je niet vertellen onder de opgekrikte auto te gaan liggen. Haal 't wiel er vanaf.

Draai nu, aan je veerpoot, net boven je naaf, die 2 bouten los. Haal ze eruit. Je moet nu in staat zijn die naaf zover naar voren te trekken dat de as helemaal uit de naaf komt. Leg de as even ernaast, en haal die pin van 't begin eruit.

Trek de as weg onder de auto uit. Monteer de veerpoot weer aan de naaf met die 2 bouten. Zet het wiel erop en klaar.

Als alles los gaat is 't zo gepiept.


Als je de bestuurderskant wil doen (bijv. als die pin niet los wil) moet je eerst je versnellingsbakolie aflaten. De as zit daar niet vast met een pin, maar met 3 boutjes die die rubber kap op de bak vastzetten.

Succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

haal alleen de as eraf, en laat het differentieeltandwiel zitten.
anders heb je de poppen aan het dansen!!!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat beschrijf ik ook, idd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

Riël schreef:Dat beschrijf ik ook, idd.
quote mijn monteur: huh dat hoort niet mee te komen,hoe kan dat nou??? unquote tand wiel teruggestopt kijken wat hij deed
bonk,bonk,bonk resultaat diff kapot!! :(
en toen stond het schaapie weer een half jaar
stil. vandaar de xtra waarschuwing :wink:


groetjez
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hoe krijg je het in vredesnaam voorelkaar dat tandwiel eruit te krijgen als je de as demonteert???? Mag aannemen dat je het "potje" bedoelt waar de linker as in zit??? Hoedanook, dat tandwiel zit geborgd, en kan nooit zomaar loskomen eigenlijk :) Mischien is die monteur dan vergeten de borgring terug te zetten, en dan gaat het niet goed denk ik....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je aan die as loopt te fokken zonder die borgpin eruit te halen, kan ik me voorstellen dat je de ingaande as van het dif eruit trekt, en daar zit wel een tandwiel aan :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

ik zou hem aan de bestuurderkant willen losdoen

maar ik wil gewoon hebben dat de wielen kunnen draaien, dus gans de as moet er niet uit voor mijn part

kan ik hem gewoon losmaken aan de naaf? en in de boite laten zitten???


zodat ik de auto kan bewegen?

lijkt mij het makkelijkste, maar is het doenbaar?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kan ook. Dan moet je hem aan de kant hangen en voorzichtig rollen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

en hoe maak ik hem dan los? enkel de naaf eraf halen dan? en kan je de as dan gewoon losmaken???

mvg
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

Bart V schreef:Hoe krijg je het in vredesnaam voorelkaar dat tandwiel eruit te krijgen als je de as demonteert???? Mag aannemen dat je het "potje" bedoelt waar de linker as in zit??? Hoedanook, dat tandwiel zit geborgd, en kan nooit zomaar loskomen eigenlijk :) Mischien is die monteur dan vergeten de borgring terug te zetten, en dan gaat het niet goed denk ik....
dat was idd het probleem hij had alleen de vulring teruggestopt
in de veronderstelling dat het een sluitring was :s
hiermee heb ik ruim 3500 km mee gereden!!
tot hij het begaf (N)

(ben nu opzoek naar een goeie garage)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

problem solved 8)

bak binnen voor revisie

thx a lot fella's
Plaats reactie