Verlichting Display automatische airco Laguna 2

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Patrick198
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 8:06
Locatie: Hasselt-België car : LAGII2001DYN/DCI/120Hp/6Vit

Hallo! ik zou graag het verlichtingsprobleem aan mijn display
van mijn automatische airco willen oplossen.
Het is begonnen dat deze af en toe maar uitviel.
Als ik er dan een tik op gaf dan werkte die weer voor een tijd.
Nu werkt die nog een paar sekonde telkens als ik er een tik op geef.
Zéér irritant :( .
Een zéér goede beschrijving voor de laguna 1 heb ik al gevonden, helaas nog niet voor de Laguna 2.
Iemand die de manier van werken kent ?
Patrick198
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 8:06
Locatie: Hasselt-België car : LAGII2001DYN/DCI/120Hp/6Vit

Dit Topic is blijkbaar al aan de orde geweest een heel tijdje geleden,
mss zijn er toch oplossingen ondertussen gevonden...
RXE 2.0S 16V
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 mei 2005 10:49
Locatie: Leiden

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar volgens mij is de beste oplossing om de unit uit de auto te halen, een nieuw lampje erin te zetten, en de fitting goed vast te draaien.
Ik had hetzelfde met de achtergrond verlichting van mijn dashboard (Laguna 1 serie 1) en een ram op het dashboard leverde altijd verlichting op tot de volgende verkeersdrempel. Daarna viel het gewoon weer uit. Probleem opgelost door dashboard te verwijderen en alle lampjes te vervangen en de fittingen goed vast te draaien. Eventueel voorafgegaan door het licht verbuigen van de contactpunten voor een betere passing.
Hopelijk heb je er iets aan, een dreun op het dashboard gaat een tijdje goed maar is natuurlijk een oplossing van tijdelijk aard. Ga liever voor de minder eenvoudige, maar wel duurzamere oplossing.
Patrick198
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 8:06
Locatie: Hasselt-België car : LAGII2001DYN/DCI/120Hp/6Vit

Als mij iemand de manier van werken kan doorgeven om de unit
uit te bouwen, dan was ik al een héél eind opweg...
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Hoi,

Ik had met mijn Laguna II hetzelfde probleem. Volgens de dealer kon je slechts de hele unit vervangen. Kosten: +/- 430,-- Euri!!

Heb een tip gekregen van een monteur bij de dealer. Mocht ik niewt verder vertellen, heb ik beloofd duhu :wink:

Bij de Laguna 1 zijn het 2watt lampjes, zijn te vervangen. Bij de Laguna II zijn het SMD's. (Platte Led's, die op de print zijn gesoldeerd). Deze zijn echter niet het probleem!

Het volgende moet je doen:
Je trekt je asbak eruit.
Dan trek je je kaartlezer eruit.
Dan haal je je airco-unit eruit door deze aan de onderzijde vast te pakken en naar boven te draaien (zit wel vastgeklikt dus eerst ff voorzichtig trekken, of met je vingers de metalen veren naar boven duwen). LET OP: Draaien is belangrijk, als je hem naar voren trekt, breken aan de bovenzijde twee bevestigingen af!

Dan koppel kje je airco-unit los van de kabels.
Klik het sier-front van je airco-unit. Klik je unit open op de plaats van de kunsstof klemmen. Je kijkt dan aan de voorzijde op de display en de printplaat die eronder zit. Rechts van de display (van voren gezien) zitten (dacht ik) 3 platte plaatjes (weet de juiste naam niet) die tussen twee printbanen gsoldeerd is (verbind deze dus met elkaar). Een plaatje heeft het nummer 101. Van deze breekt het soldeer punt aan beide zijden. Als je geluk hebt zit hij nog op z'n plek, anders ligt hij los onder in de behuizing (als de verlichting het helemaal niet meer doet). Pak een soldeerbout en een klein beetje tin en soldeer stip daar beide punten (boven en onder) even mee aan totdat de soldeerpunten weer even goed vloeien en weer vast gaan zitten. Bouw de boel weer omgekeerd in elkaar en het probleem is opgelost! Werkt ook als de verlichting het helemaal niet meer doet. Dit was het geval bij een collega van me met dezelfde auto. Werkt ook weer.

Zijn slimmerikken die deze reparatie via marktplaats aanbieden voor 50 Euro. Die kun je in je zak houden als je bovenstaande ff doet, stelt echt geen fu.. voor. Is een bekend probleem, vroeg of laat komen ze allemaal.

Succes. Als je iets niet duidelijk is, vraag het maar.
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Nog ff een nabrander:

Je kaartlezer is net als je asbak en airco-unit geklikt. Je hoeft dus niets te schroeven, je kunt het gewoon lostrekken (met beleid, maar ook niet te voorzichtig). Als je een beetje handig bent met de soldeerbout is het inclusief in- en uitbouwen in je auto in een half uur te doen.

De breukjes in de soldeerpunten zijn niet met het blote oog te herkennen, dus denk niet: Het ziet er goed uit, het zal bij mij wel wat anders zijn. Het is bij ALLE airco-units hetzelfde euvel. De reden dat hij het soms wel en soms niet doet ist dat een breuk altijd kartels heeft, waardoor hij soms op de puntjes tegen elkaar blijft hangen en net wel contact maakt, daarom, bij een drempel of na een klap, wel verlichting of juist weer niet.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Sow, da's duidelijke uitleg :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick198
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 8:06
Locatie: Hasselt-België car : LAGII2001DYN/DCI/120Hp/6Vit

Bij pasen heb ik verlof, ga er dan werk van maken, want ik wil er even tijd voor nemen.
Bedankt voor de super uitleg en ...rapport volgt.

Thx !! :wink: Patrick.
Patrick198
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 8:06
Locatie: Hasselt-België car : LAGII2001DYN/DCI/120Hp/6Vit

Te gek gewoon...heb het al gerepareerd !! :wink: :wink: :wink: :)
Ik was eigenlijk van plan om ff te zien of alles goed te demonteren was.
Maar voor ik tegoei wist, had ik alles al los liggen.
Dus lekker aan verder gewerkt.
Vond niet direct nr 101 op een plaatje.
De 100 zat wel erg los...( sh.., foto's vergeten te maken)
Die hoort niet tot die drie rechtse die onder elkaar staan.
Maar staat er links van en is groter.

Ik heb dus al die plaatjes maar even beter gehecht aan de rechterzijde.
Opgepast ze kunnen loskomen, heb het voor gehad met die 100.
Maar kunnen terugplaatsen.

Heb langer echter mijn soldeerbout moeten zoeken dan het
demonteren en solderen en monteren.
Asbak eruit, kaartlezer verwijderd zich heel gemakkelijk.
En voor airco unit inderdaad gewoon de veertjes induwen en de drie
stekkers losmaken, twee met een hefboom (Grijs en groen)en ene met gewone veerlippen(zwarte).

Héél erg bedankt :worship: , want ik heb maar daar al zeer erg op geergerd!!
Nu hopelijk dat voorgloeilampje nog...
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Ja, was voor mij al een tijdje geleden dat ik m'n airco en die van m'n collega repareerde. Kan inderdaad zijn dat het spul aan de andere kant zit, weet niet meer of ik de unit wel met de juiste kant boven op de werkbank had liggen.

In elk geval ben je eruit gekomen en werkt het zootje weer, is altijd leuk om te horen/lezen. (Y)
robin200
Berichten: 34
Lid geworden op: do 19 mei 2005 18:53

Super dit soort adviezen!!!
Natascha
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 20:20
Locatie: nederland

Hai,

Ik heb er even naar moeten zoeken,maar gevonden problemen met verlichting display.Heel erg bedankt wij hebben nu sinds vorige week een laguna II en ook geen verlichting op het display we vonden het heel erg raar en ook het zelfde antwoord VERNIEUWEN mijn vriend blij dat ik eigenwijs ben en op internet gaan zoeken of het ook niet anders kan.Heel erg bedankt ik ga het van weekend proberen.Zal vast wel lukken heb de beschrijving uit geprint.

Bedankt!!Gr Natascha
Patrick198
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 8:06
Locatie: Hasselt-België car : LAGII2001DYN/DCI/120Hp/6Vit

Ben er ondertussen achtergekomen ; die kleine plaatjes
met alleen een getal op zijn gewoon weerstandjes. bv. 100

Andere codes kunnen diodes e.d. zijn...
Natascha
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 20:20
Locatie: nederland

Hallo,

Nou we hebben het gefikst hoor ik de in en uitbouw van de airco unit en mijn vriend het solderen en hij doet het weer geweldig!!Dank jullie wel.Nog even een vraagje iemand handig met ruitenwissers of het mechanischme er van.Die van ons schuurt langs de motorkap we denken dat er een ring kapot is die hem op zijn plek houdt.Kun je daar makkelijk bij??

Al vast bedankt!!
bvtiel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 apr 2006 14:52
Locatie: Gouda
Contacteer:

edited
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Het reglement over commerciele posts:
Het is niet toegestaan voor onze leden/forumgebruikers om de site te gebruiken voor commerciele doeleinden.
ik heb 'm verwijderd.
PM me voor info :)
sm8
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 23 jul 2006 10:47

Ik had het zelfde probleem met het geflikker van de airco-unit. Via Marktplaats iemand gevonden die het ok niet nodig vond hier geld voor te vragen. Hij heeft me ook een mail gestuurd met duidelijk stappenplan + foto's. Mocht iemand interesse hebben voor de foto's laat het me dan even weten.
Cedric
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 jun 2004 9:39
Locatie: Leuven

Hallo,

Ik heb een Laguna Grandtour Sport Edition van 2004 en heb sinds kort ook last van die verlichting van airco die uitvalt. Bedankt voor de goede uitleg die hier staat, ik ga hem zeker proberen. Heb geen zin om daar meer dan 400 euro aan uit te geven, moet wel gemaakt worden want is wel vervelend.

Bedankt.:worship:

Cedric
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

sm8 schreef:Ik had het zelfde probleem met het geflikker van de airco-unit. Via Marktplaats iemand gevonden die het ok niet nodig vond hier geld voor te vragen. Hij heeft me ook een mail gestuurd met duidelijk stappenplan + foto's. Mocht iemand interesse hebben voor de foto's laat het me dan even weten.

Kan je dat niet eens online zetten hier op de site, is voor meer mensen wel intersant denk ik.

Wij halen die display's in ruil deel bij Actronics, prijs valt ook reuze mee daar en met 2 jaar garantie dacht ik.

Zie

http://www.actronics.nl/
R5GTT. Drive it like you stole it
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

t is zelf ook heel goed en makkelijk te doen als je een soldeer bout hebt, we hebben pas op de Laguna meeting ook nog een display ff tussen door gemaakt, fluitje van een cent.
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Heeft er iemand die HOW TO dan voor me, ben wel eens benieuwd hoe dit exact gedaan word
R5GTT. Drive it like you stole it
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

Zal het ff navragen op de laguna site, laat het je weten.
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

(Y) (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

Laguna II GT Dci schreef:Hoi,

Het volgende moet je doen:
Je trekt je asbak eruit.
Dan trek je je kaartlezer eruit.
Dan haal je je airco-unit eruit door deze aan de onderzijde vast te pakken en naar boven te draaien (zit wel vastgeklikt dus eerst ff voorzichtig trekken, of met je vingers de metalen veren naar boven duwen). LET OP: Draaien is belangrijk, als je hem naar voren trekt, breken aan de bovenzijde twee bevestigingen af!

Dan koppel kje je airco-unit los van de kabels.
Klik het sier-front van je airco-unit. Klik je unit open op de plaats van de kunsstof klemmen. Je kijkt dan aan de voorzijde op de display en de printplaat die eronder zit. Rechts van de display (van voren gezien) zitten (dacht ik) 3 platte plaatjes (weet de juiste naam niet) die tussen twee printbanen gsoldeerd is (verbind deze dus met elkaar). Een plaatje heeft het nummer 101. Van deze breekt het soldeer punt aan beide zijden. Als je geluk hebt zit hij nog op z'n plek, anders ligt hij los onder in de behuizing (als de verlichting het helemaal niet meer doet). Pak een soldeerbout en een klein beetje tin en soldeer stip daar beide punten (boven en onder) even mee aan totdat de soldeerpunten weer even goed vloeien en weer vast gaan zitten. Bouw de boel weer omgekeerd in elkaar en het probleem is opgelost! Werkt ook als de verlichting het helemaal niet meer doet. Dit was het geval bij een collega van me met dezelfde auto. Werkt ook weer.

.
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
sm8
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 23 jul 2006 10:47

MikeVV schreef:
Laguna II GT Dci schreef:Hoi,

Het volgende moet je doen:
Je trekt je asbak eruit.
Dan trek je je kaartlezer eruit.
Dan haal je je airco-unit eruit door deze aan de onderzijde vast te pakken en naar boven te draaien (zit wel vastgeklikt dus eerst ff voorzichtig trekken, of met je vingers de metalen veren naar boven duwen). LET OP: Draaien is belangrijk, als je hem naar voren trekt, breken aan de bovenzijde twee bevestigingen af!

Dan koppel kje je airco-unit los van de kabels.
Klik het sier-front van je airco-unit. Klik je unit open op de plaats van de kunsstof klemmen. Je kijkt dan aan de voorzijde op de display en de printplaat die eronder zit. Rechts van de display (van voren gezien) zitten (dacht ik) 3 platte plaatjes (weet de juiste naam niet) die tussen twee printbanen gsoldeerd is (verbind deze dus met elkaar). Een plaatje heeft het nummer 101. Van deze breekt het soldeer punt aan beide zijden. Als je geluk hebt zit hij nog op z'n plek, anders ligt hij los onder in de behuizing (als de verlichting het helemaal niet meer doet). Pak een soldeerbout en een klein beetje tin en soldeer stip daar beide punten (boven en onder) even mee aan totdat de soldeerpunten weer even goed vloeien en weer vast gaan zitten. Bouw de boel weer omgekeerd in elkaar en het probleem is opgelost! Werkt ook als de verlichting het helemaal niet meer doet. Dit was het geval bij een collega van me met dezelfde auto. Werkt ook weer.

.
Precies zo doe je dat, fluitje van een cent en kost je een klein half uurtje. Mocht er iemand zijn die naast deze duidelijke omschrijving nog wat foto's ervan wil hebben, stuur dan ff een mailtje, stuur ik je de foto's op.

Succes allemaal
Cedric
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 jun 2004 9:39
Locatie: Leuven

Hallo,

Ik heb de uitleg gevolgd en opnieuw gesoldeerd. Nu gaat de verlichting van de display weer zonder problemen.

:) Ben heel tevreden
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

ik heb al een paar laguna's gehad waar dit niet bij lukte. heeft er iemand hetzelfde probleem ??
Blueskies
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 jun 2007 16:38

ff een paar tikjes tin en voila!

Dank voor de uitleg!

Met vriendelijke groet :worship:
reneke
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 jan 2008 14:33
Contacteer:

Dag mannen,

Na het lezen van dit bericht ben ik vol goede moed begonnen. Ik kom echter niet verder.

Foto's van de gestaakte klus staan op:
http://picasaweb.google.com/Rene.Patric ... erlichting

De airco unit krijg ik er niet uit. Zie linkse foto: de 2 schroeven onderin heb ik eruit gedraaid maar dan kom ik niet verder. De unit moet omhoog, maar daar zit de radio bak. Iemand een idee hoe ik die radiobak los krijg?
Ook lukt het me niet om het tweede frontje van de airco los te halen. De vier zwarte klemmen heb ik wel los (zie derde foto van links) maar dan blijft hij nog ergens halverwege haken. Moeten de 3 knoppen er niet eerst vanaf? Of ik veel heb aan het loshalen van dit tweede frontje is nog maar de vraag: ik zie de leds pas daarachter zitten.

Dank voor jullie hulp,
rene
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De beschrijving die hierboven staat is voor een automatische airco, niet van het type dat jij hebt. De oplossing van het probleem zal dus mogelijk niet dezelfde zijn.

Ik vermoed dat je dit paneel niet veel naar voren kan halen, omdat de (stugge) bedieningskabels dit tegenhouden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
reneke
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 jan 2008 14:33
Contacteer:

Martijn schreef:De beschrijving die hierboven staat is voor een automatische airco, niet van het type dat jij hebt.
Zo'n vermoeden had ik al.

Grrr, ik heb nu al in totaal misschien 2 uur zoektermen zitten verzinnen voor Google maar kan niks vinden. Op zo'n moment baal ik van internet en zijn gebruikers. Ik verwacht er weer teveel van. Ik bedoel, tegen dit probleem zijn vast wereldwijd honderden mensen aangelopen terwijl anno 2008 nergens foto's of tekeningen te vinden zijn waar die k#$% haakjes zitten.

Zucht, dat moest ik even kwijt.
Rene
Marcel (mlg)
Berichten: 658
Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Heb ff een blz van het werkplaats handboek van het paneel .

[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/paneel.jpg[/img]

Succes (Y)
reneke
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 jan 2008 14:33
Contacteer:

Hoi Marcel,
Erg bedankt voor de snelle en goeie reactie! Goed bezig.

Volgens de omschrijving hoeft de radiobak er dus niet uit, da's mooi. Ik zit vast bij stap 3. Zojuist ben ik met een zaklamp de zaak gaan bekijken. Het is moeilijk te zien hoe de kabels los moeten via de smalle ruimte a/d onderzijde van de airco. Ik zie de linkse kabel erin verdwijnen, maar hoe die vastzit..?

Morgen nog eens op het gemakje kijken. Misschien meldt zich in de tussentijd een expert. En anders wordt de handel weer onverrichter zake gemonteerd. Beter een donker plekje dan een rondje autosloop, op zoek naar een vervanger voor een afgebroken dashboard-deeltje, haha.

Gr,
Rene
reneke
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 jan 2008 14:33
Contacteer:

Marcel,

Staat er in dat boekje niks over hoe je de radiobak kunt uitbouwen? Is misschien toch handig om te weten....

thx,
rene
Marcel (mlg)
Berichten: 658
Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Zal even kijken , volgens mij zit hij van achter vast met 4 kruis kopjes ,bijna onmogenlijk om bijte komen zonder dash uit te bouwen .
Plaats reactie