stuurbekrachtiging dimmen?

Post hier al je vragen over de Renault 21
Plaats reactie
huub
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 16 nov 2008 18:23
Contacteer:

hi all

kun je de stuurbekrachtiging van de 21 turbo wat minder enthousiast laten werken?
ik heb in het werkplaatshandboek gevonden dat je 5 tot 7 bar druk moet hebben in het hydraulische systeem , maar nog niet wat ik moet doen om de druk te verlagen.
de stuurbekrachtinging op de alpine doet veel te goed zijn best , een beetje licht sturen is leuk , maar dit gaat nergens over... als je onderweg moet niezen heb je twee rijbanen nodig :-)

als er nu ergens een drukregelaar in het systeem zit kan ik die terugschroeven , anders moet het originele ( niet bekrachtigde ) stuurhuis er weer in...
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

huub schreef:hi all

kun je de stuurbekrachtiging van de 21 turbo wat minder enthousiast laten werken?
ik heb in het werkplaatshandboek gevonden dat je 5 tot 7 bar druk moet hebben in het hydraulische systeem , maar nog niet wat ik moet doen om de druk te verlagen.
de stuurbekrachtinging op de alpine doet veel te goed zijn best , een beetje licht sturen is leuk , maar dit gaat nergens over... als je onderweg moet niezen heb je twee rijbanen nodig :-)

als er nu ergens een drukregelaar in het systeem zit kan ik die terugschroeven , anders moet het originele ( niet bekrachtigde ) stuurhuis er weer in...
OF als je handig bent zet je er zelf een drukregelaar in met retourleiding naar het stuurbekrachtigingsvaatje.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dan zou ik em in de toevoerleiding tussen pomp en stuurhuis zetten, retour is nagenoeg drukloos, daarom heet het ook retour :p
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Steven schreef:Dan zou ik em in de toevoerleiding tussen pomp en stuurhuis zetten, retour is nagenoeg drukloos, daarom heet het ook retour :p


Snap ik, lees maar eens goed :wink:
huub
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 16 nov 2008 18:23
Contacteer:

OF als je handig bent zet je er zelf een drukregelaar in met retourleiding naar het stuurbekrachtigingsvaatje.
zit er standaard geen drukregelaar tussen?
zonder drukregelaar zou je verwachten dat de auto bij lage toeren zwaarder gaat sturen als bij hoge toeren.... en daar merk je dus niets van.

ps , nog een vraagje. weet iemand een renault 21 turbo op de sloop te staan?
ik zoek nog de standaard luchtfilterkast..
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

[quote="huub]
zit er standaard geen drukregelaar tussen?
[/quote]

Hier zou ik geen antwoord op durven geven eigenlijk.


Met betrekking tot het zwaarder sturen bij lage toeren, dit is niet helemaal waar zoals ik het bekijk. Stuurbekrachtiging werkt op druk, deze druk wordt door de pomp opgebouwd, hiervoor is koppel nodig en geen toerental. Toerental zorgt voor een hoger danwel lager debiet.
Koppel daarentegen wordt bij een veel lager toerental geleverd. Ik denk dat dit je antwoord wel is.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

p=v*t :p Volume (debiet) doet ook wel mee.
De eigenschap dat ie zwaarder stuurt bij stationair komt mij ook wel bekend voor.

Enfin, lijkt me niet dat hier een drukregelaar tussen zit (de safrane trouwens wel). Je kunt een bypass maken van drukleiding naar retourleiding en even testen met verschillende vernauwinkjes?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

In de pomp zit een overdrukventiel die bij een bepaalde druk begint over te storten, die druk zou je toch moeten kunnen instellen.
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Riël Notermans schreef:p=v*t :p Volume (debiet) doet ook wel mee.
De eigenschap dat ie zwaarder stuurt bij stationair komt mij ook wel bekend voor.

Enfin, lijkt me niet dat hier een drukregelaar tussen zit (de safrane trouwens wel). Je kunt een bypass maken van drukleiding naar retourleiding en even testen met verschillende vernauwinkjes?
De eenheden voor druk zijn; 1 Bar = 100.000 Pascal = 100.000 N/m^2

Volgens jouw formule; P (druk) = V (volume in m^3) * t (tijd in sec)
zou je dus m^3/s krijgen... De formule die je net op noemt is dus juist voor het debiet aangezien dit in m^3/s is en niet voor de druk.

Of ik moet je verkeerd intrepeteren...

Volume is dus niet hetzelfde als debiet, een debiet bestaat uit een volume per tijdseenheid.

Volume bepaald dus alleen hoe snel er gestuurd kan worden en niet of dit sturen zwaar of licht aanvoelt. De kracht wordt namelijk door de druk opgebouwd.

Heb toevallig hiermee te maken gehad met m'n afstuderen bij Carver dus vandaar :wink:
Laatst gewijzigd door FunkyFresh op di 9 dec 2008 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Steven schreef:In de pomp zit een overdrukventiel die bij een bepaalde druk begint over te storten, die druk zou je toch moeten kunnen instellen.
In de pomp zit waarschijnlijk een overdrukventiel idd alleen weet ik bijna 100% zeker dat dit niet in te stellen is. Dit soort ventielen worden namelijk vaak opgebouwd uit een veer die een klep dicht druk met een bepaalde kracht (overeenkomstig met de toelaatbare druk). Wil je dus de druk kunnen instellen zal je een sterkere dan wel zwakkere veer moeten plaatsen in de pomp unit. Dit geef ik je te doen, denk dat het makkelijker is om een losse drukregelaar (bijvoorbeeld van hydac) in een leiding te zetten die van de drukkant van de pomp naar de retourkant van de pomp loopt.
huub
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 16 nov 2008 18:23
Contacteer:

In de pomp zit waarschijnlijk een overdrukventiel idd alleen weet ik bijna 100% zeker dat dit niet in te stellen is. Dit soort ventielen worden namelijk vaak opgebouwd uit een veer die een klep dicht druk met een bepaalde kracht (overeenkomstig met de toelaatbare druk). Wil je dus de druk kunnen instellen zal je een sterkere dan wel zwakkere veer moeten plaatsen in de pomp unit. Dit geef ik je te doen, denk dat het makkelijker is om een losse drukregelaar (bijvoorbeeld van hydac) in een leiding te zetten die van de drukkant van de pomp naar de retourkant van de pomp loopt.
zoiets verwacht ik ook , er wordt in het werkplaatshandboek gemeld hoe je de druk moet meten ( stuur rechtuit 5 tot 7 bar , stuur op de aanslag 80 tot 85 bar) alleen niet wat te doen als de druk niet goed is.
gezien de hoge druk bij het stuur op de aanslag verwacht je een drukregelaar in het stuurhuis, immers de pomp weet niet in welke stand het stuur staat
kortom , tijd om een sloop stuurhuis te zoeken die ik op mijn dooie gemak kan ontleden...
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

huub schreef:
zoiets verwacht ik ook , er wordt in het werkplaatshandboek gemeld hoe je de druk moet meten ( stuur rechtuit 5 tot 7 bar , stuur op de aanslag 80 tot 85 bar) alleen niet wat te doen als de druk niet goed is.
gezien de hoge druk bij het stuur op de aanslag verwacht je een drukregelaar in het stuurhuis, immers de pomp weet niet in welke stand het stuur staat kortom , tijd om een sloop stuurhuis te zoeken die ik op mijn dooie gemak kan ontleden...
Ik ben wel benieuwd wat je gaat vinden, persoonlijk denk ik
niet dat er een drukregelaar in zit, ik denk alleen een overdrukklep in de vorm van het veerprincipe wat ik eerder al noemde.
Volgens mij werkt het bij een poulie aangedreven pomp namelijk zo;
Bij een bepaald toerental en GEEN stuuraanslag levert je pomp een bepaald debiet en "geen" druk omdat er namelijk minimale weerstand is, alleen de leidingweerstand, hij pompt de vloeistof gewoon rond.
Bij een bepaald toerental en WEL stuuruitslag levert je pomp nog steeds een bepaald debiet maar door de stuuruitslag (hoe verder hoe meer weerstand en hoe meer druk) wordt er een druk opgebouwd door het koppel wat de pomp heeft.

Met andere woorden, de druk wordt bepaald door de weerstand/belasting die de pomp ondervindt tijdens z'n werk. Hier zit natuurlijk een bepaalde max aan afhankelijk van de gekozen pomp.

Een fabrikant probeert dus ook een pomp te kiezen die z'n maximaal koppel heeft bij een laag toerental. Dit zorgt ervoor dat het sturen bij inparkeren etc (hoogste weerstand) ook gemakkelijk gaat. Bij hoge snelheden is het koppel minder belangrijk maar het debiet meer, dit komt omdat een rollende band nou eenmaal makkelijk te sturen is dan een stilstaande.

Maar hou ons op de hoogte zou ik zeggen!
huub
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 16 nov 2008 18:23
Contacteer:

niet dat er een drukregelaar in zit, ik denk alleen een overdrukklep in de vorm van het veerprincipe wat ik eerder al noemde.
dat is zo'n beetje een rudimentaire beschrijving van een drukregelaar schat ik



Volgens mij werkt het bij een poulie aangedreven pomp namelijk zo;
Bij een bepaald toerental en GEEN stuuraanslag levert je pomp een bepaald debiet en "geen" druk omdat er namelijk minimale weerstand is, alleen de leidingweerstand, hij pompt de vloeistof gewoon rond.
bij stuur in de rechtuitstand hoort hij 5 tot 7 bar te hebben in de drukleiding, en helemaal niets in de retourleiding.
niet echt "geen druk"" lijkt me

Bij een bepaald toerental en WEL stuuruitslag levert je pomp nog steeds een bepaald debiet maar door de stuuruitslag (hoe verder hoe meer weerstand en hoe meer druk) wordt er een druk opgebouwd door het koppel wat de pomp heeft.
zoiets kan het werken .
bij de max stuuruitslag zou je 85 bar moeten zien , dus pompt de pomp tegen een grote weerstand aan lijkt me.

Ik ben ook heel benieuwd wat ik aantref, als er geen drukregelaar in zit , en het gaat puur om het debiet , dan is het een stuk eenvoudiger .
een grotere pully, waardoor de pomp langzamer draait voldoet dan om de opbrengst van de pomp te reduceren.
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

dat is zo'n beetje een rudimentaire beschrijving van een drukregelaar schat ik
Omdat je in een eerder comment zei dat de pomp niet weet in welke stand het stuur staat was ik er min of meer vanuit gegaan dat je een drukregelaar bedoelde die feedback geeft. Maar inderdaad een overdruk klep is ook een drukregelaar.

bij stuur in de rechtuitstand hoort hij 5 tot 7 bar te hebben in de drukleiding, en helemaal niets in de retourleiding.
niet echt "geen druk"" lijkt me
Jah klopt, ik ben van het systeem uitgegaan waar ik mee te maken had tijdens m'n afstuderen, dit had "geen druk" in rust stand. Bij dit stuurbekrachtigings is de druk in rust blijkbaar hoger maar des al niet te min veroorzaakt door de systeemweerstand.


zoiets kan het werken .
bij de max stuuruitslag zou je 85 bar moeten zien , dus pompt de pomp tegen een grote weerstand aan lijkt me.

Ik ben ook heel benieuwd wat ik aantref, als er geen drukregelaar in zit , en het gaat puur om het debiet , dan is het een stuk eenvoudiger .
een grotere pully, waardoor de pomp langzamer draait voldoet dan om de opbrengst van de pomp te reduceren.
Bij max stuuruitslag heb je indd de meeste weerstand en dus de grootste druk. Je moet volgens mij indd het debiet verminderen om ervoor te zorgen dat hij minder zenuwachtig reageert. Alleen bij het installeren van een grotere pully zorg je wel voor een groter koppel en dus hogere druk in je systeem, wellicht een aandachtspuntje
Plaats reactie