Vervangen aandrijfasssen linksvoor

Post hier al je vragen over de Kangoo
Plaats reactie
nijmedw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 mar 2010 6:09
Locatie: Budel,NL
Contacteer:

Hallo,

Ik wil mijn aandrijfassen vervangen, rechtsvoor heb ik al eens losgehad en dat ging vrij eenvoudig. Maar nu ik de nieuwe linker besteld heb, zit die er heel anders uit. Het lijkt wel of er aan de motorzijde ook nog een homokineet zit (tripod). Ik ga er dan ook van uit dat in tegestelling tot de rechterzijde, hier wel de bakolie er uit komt, toch?
Hoe moet deze hoes (deze zit al op de as) straks worden vastgezet op de bak? Is dat met zo'n zelfde spanband als de andere hoezen? Weet iemand hoe het gereedschap heet om die "spanbanden" samen te knijpen, ik kreeg het bij de rechter niet voor elkaar, daarom heb ik nu eem complete set gekocht.

Bedankt voor de hulp.

Edward
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Dat klopt, de linkeras zit met 3 boutjes vast aan de versnellingsbak en daar zit dus direct versnellingsbakolie achter.

Kortom, centrale moer los (dop30), schokbreker los (2x dop18),stuurkogel los (Dop16 of 17, wisselt nog wel eens), dan de as uit het fusee halen, de 3 boutjes (Dop13) van de hoes bij de versnellingsbak los en dan kun je 'm er zo uit pakken.

Let er even op dat je niet te veel rammelt met de tripod in de bak, dat ding valt zo uit elkaar met resultaat dat die naaldlagertjes los in je versnellingsbak komen en je de versnellingsbak uit elkaar kan draaien (ervaring..)

Inbouwen gaat op dezelfde manier maar dan andersom natuurlijk, het pasvlak op de bak en de ashoes even goed schoonmaken, voordat je de boutjes aandraait de hoes even een paar keer draaien zodat je zeker weet dat hij goed zit en dan de 3 boutjes aandraaien met 20nm bij voorkeur met wat Loctite, 20nm is zat.. je draait de schroefdraad er met heel veel gemak uit (aluminium)

Succes (Y) :)
nijmedw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 mar 2010 6:09
Locatie: Budel,NL
Contacteer:

Je maakt me wel een beetje "bang" hoe vast zit die as in de versnellingsbak?
Zit hier vervolgens nog extra lagervet in zoals bij de homokineet, of volstaat het vet van de versnellingsbak?

Hoe word het rubber vast gezet aan de versnellingsbakzijde?

Bedankt,

Edward
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

nijmedw schreef:Je maakt me wel een beetje "bang" hoe vast zit die as in de versnellingsbak?
Zit hier vervolgens nog extra lagervet in zoals bij de homokineet, of volstaat het vet van de versnellingsbak?

Hoe word het rubber vast gezet aan de versnellingsbakzijde?

Bedankt,

Edward
As hangt los in de bak en afdichting zijn die 3 boutjes (dop13) aan de bak zijde (stalen ring om rubberhoes)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

nijmedw schreef:Je maakt me wel een beetje "bang" hoe vast zit die as in de versnellingsbak?
Zit hier vervolgens nog extra lagervet in zoals bij de homokineet, of volstaat het vet van de versnellingsbak?

Hoe word het rubber vast gezet aan de versnellingsbakzijde?

Bedankt,

Edward
Niets om je druk om te maken hoor, dat met die tripodekoppeling is gewoon een kwestie van in de bak houden, buitenste loshalen bij het fusee en dan de as er in 1x (of 5x.. zolang je het maar voorzichtig doet) er uit trekken.

Die as zit verder niet vast, blijft gewoon steken in de kom van het diffentieel in de bak omdat hij toch geen andere kant op kan.

Extra vet kun je terugzetten in de kast, gewoon het spul weer in elkaar schroeven, 3,4 liter bakolie er in (vullen tot ie overloopt bij vulplug, dus wel de auto op de wielen zetten, anders gaat er dus te veel in) vulplugje er weer in en knallen met dat ding. :D

Stelt niet zo veel voor, als je een beetje doorwerkt en het wil allemaal gewoon los is het in een kwartiertje klaar.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Kwartier is wel erg scherp hoor, maar haalbaar inderdaad als je luchtgereedschap + brug hebt.
Let er op dat je die 3 M8 boutjes niet te vast zet, want je draait gegarandeerd de draad eruit. (ik zet er altijd meteen M8 draadeinden in, monteert ook veel makkelijker)

Ook opletten dat je de as horizontaal houdt als je hem vast zet, dan heb je de minste kans dat er bakolie gaat lekken door een niet goed afsluitende hoes (het is een k*t systeem).

Succes!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bart V schreef:Kwartier is wel erg scherp hoor, maar haalbaar inderdaad als je luchtgereedschap + brug hebt.
Let er op dat je die 3 M8 boutjes niet te vast zet, want je draait gegarandeerd de draad eruit. (ik zet er altijd meteen M8 draadeinden in, monteert ook veel makkelijker)

Ook opletten dat je de as horizontaal houdt als je hem vast zet, dan heb je de minste kans dat er bakolie gaat lekken door een niet goed afsluitende hoes (het is een k*t systeem).

Succes!
Dat met die tapeinden is inderdaad nog helemaal niet zo'n slecht idee, ik heb vorig jaar met Tim z'n Clio hetzelfde geintje gehad.. boutje zat er wel in maar kwam bij het er uit draaien met draad en al er uit. toen een helicoil ingezet, dus daar gebeurd niets meer mee maar lastig is het wel.

Daarom trek ik ze altijd aan met 20nm (volgens voorschrift Renault) en dat gaat prima als de draad gewoon goed is. dan willen ze ook nog eens los na een jaar. :)

Die aansluiting met die ashoes op de bak is inderdaad waardeloos, heb het met de 19 16V een keer gehad na een aswissel.. olie er in, mooi droog en als de rommel op temperatuur kwam begon ie te lekken.. heeft me toen bijna een versnellingsbak gekost en het dan nog niet eens te hebben over de olie die je overal ongemerkt achterlaat. (N) je zou er toch net even overheen rijden.

Kwartiertje wil inderdaad wel, en net wat je zegt.. een brug en luchtgereedschap, dat scheelt je de helft. daarbij heb ik die linker as al wel zo vaak losgehad.. was het niet voor een diff-ring, dan wel voor een aandrijfas, en anders wel weer omdat de motor of versnellingsbak er weer uit moest. :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als ik een M8 bout vast trek met 20 Nm, dan geeft dat me gewoon geen goed gevoel :) Dat red je bijna met duim en wijsvinger.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

heb al 2x gezien dat die draad daar eruit lag. kon t toen oplossen met een net iets langere bout en dan vorozichtig vastzetten.

20nm met je wijsvinger en duim lukt je niet..

maar goed, ik zet ze wel vaster dan 20nm ja
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Duim en wijsvinger was uiteraard bij wijze van spreken, maar het is echt niet veel, ook niet voor M8.

Beste kan je alle 3 de gaten voorzien van helicoils en draadeinden. Dan ben je voor altijd van het gezeik af, en kan je die moeren met 30 Nm vast zetten.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bart V schreef:Duim en wijsvinger was uiteraard bij wijze van spreken, maar het is echt niet veel, ook niet voor M8.

Beste kan je alle 3 de gaten voorzien van helicoils en draadeinden. Dan ben je voor altijd van het gezeik af, en kan je die moeren met 30 Nm vast zetten.
Bij mij is er nog nooit zo'n boutje uitgelopen of wat dan ook, en dan zitten ze toch nog wel aardig vast hoor. :)

Maar inderdaad, die tapeinden en helicoils zijn nog helemaal niet zo gek. (Y)
nijmedw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 mar 2010 6:09
Locatie: Budel,NL
Contacteer:

Jongens, super bedankt voor jullie aanbevelingen, ik heb de beide gisteren avond vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje.
Het duurde (voor een niet monteur) toch wel wat langer dan 15 minuten, maar het is toch gelukt, en das het belangrijkste.

Bedankt,

Edward
Plaats reactie