[ACT] F7[x] met turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

MOD
Graag alle info m.b.t. het opbouwen van een turbo op een F7-motorblok hierin zetten / vermelden.

Om het zoeken wat makkelijker te maken, probeer ik wat "copy & paste" toe te passen.

- Arco -
Ik en Glenn hebben afgelopen tijd al aardig wat gependeld tussen BE en Made. Motorisch zijn we bijna rond en zijn aangekomen bij het bakken verhaal.

voorproefje ?
[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... ing010.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing033.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nice, waarom carburateurs?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik kon erop wachten :lol:

Wij gaan geen carbs gebruiken. Die setup lag toevallig op tafel. Het ging om de onderblokken.

1xF7R met RS wossners, CR 7.8:1, F7R kop, gebalanceerd, de hele rimram, aangepaste RS koppeling (F-vliegwiel aangepast) + GT3071R

1xF7R met JE zuigers , CR 8.0:1, sodemo knive-edge krukas, wossner drijfstangen, ACL lagers, F7P kop met bewerkte klepzetels en kleppen (3-angle seats en zitten dieper in de kop voor meer koppel onderin. Ook gebalanceerd en dubbelplaats tilton koppeling + GT28RS
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Op naar de 140 wielpk's per voorwiel
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja of op naar de 1 (misschien wel 2?) zwarte streep tot in de 4e versnelling... vet! :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Glenn bouwt een monster, mede met die GT3071R (rechts in de foto) maar een combi show-street. Ik denk daarbij aan minstens 300 adw.

Ikzelf wil iets minder maar wel een goeie balans om trackdays mee te doen en het rijdbaar te houden en zoals reeds lange tijd gewenst een ombouw van een 6 bak waar momenteel naar gekeken wordt.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een 6 bak met sper?

Het spijt me, maar zeker als je trackdays wilt gaan doen, is een sper onherroepelijk nodig, anders kun je jezelf ook wel bij de show-hoek plaatsen als vette bandenroker :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

zowieso ;)

effe editten: het betreft een clio RS III -6 bak. We moeten de primairy aanpassen en een adaptorplaat maken of bellhousing aanpassen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Dat zijn serieuse plannen Jo! :p :p (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Damn, Jo en Glen, Dik spul allemaal weer :worship:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

poeh, dat zal het nodige geweld opleveren (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
jacob
Berichten: 521
Lid geworden op: za 5 nov 2005 21:25
Locatie: Veendam

Steven schreef:Ok die motor heeft wel iets mooiere koppelkromme, maar ik vind het de moeite van het aanpaswerk echt niet waard. Als je er iets anders inhangt, neem dan een 197 motor ofzo.

Ik poets toch liever die F7 wat op :p
Vind het aanpaswerk eigenlijk wel meevallen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Jo, heb je er rekening mee gehouden dat de wielomtrek van een 3 een stuk meer is dus dat je wss een nog lagere top hebt maar wel met 6sp ?

En waarom zulke lage cr's ? Wat ik overal vind word er 8.0 gebruikt voor 1.8's en 8,5:1 voor 2.0's met die gt28rs zal je toch niet zo ver komen dat de cr nog verder om laag moet?
Laatst gewijzigd door tutuur op zo 5 dec 2010 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik vind de NETTO (gebaseerd op bankgegevens, niet de autoweekgetalletjes) vermogenswinst tegenvallen....
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

tutuur schreef:Jo, heb je er rekening mee gehouden dat de wielomtrek van een 3 een stuk meer is dus dat je wss een nog lagere top hebt maar wel met 6sp ?
Deze bak is weer 2 generaties jonger dan de JC5 014, heeft meer mogelijkheden en er is meer voor te krijgen aan betere prijzen.
tutuur schreef:En waarom zulke lage cr's ? Wat ik overal vind word er 8.0 gebruikt voor 1.8's en 8,5:1 voor 2.0's met die gt28rs zal je toch niet zo ver komen dat de cr nog verder om laag moet?
Als je een F7R700 onderblok gebruikt icm Wossner zuigers van een clio RS, 0.6 van het dek afhaalt om het te vlakken en vervolgens een 1.2 koppakking gebruikt, haal je een CR van 7.8 a 7.9:1. Dat komt ideaal uit om met een GT3071R tot 1.7 a 1.8 bar druk te rijden. We hebben alles uitgelepelt en puur theoretisch kom je op getallen uit die een eind boven de 400 pk liggen. Opgelet, puur theoretisch ! Ik zei toch al dat er een monster gebouwd werd ?

Je hebt ook niet goed gelezen want ikzelf ga met een CR van 8.0 rijden met een GT28RS (wel .60AR compressor ipv.50) op een F7R700 onderblok en een bewerkte P-kop. Ik wil maximaal 1.3 tot 1.5 bar draaien. Door de verlaagde cr kan er ook weer meer gespeeld worden met de onsteking alsook met de timing dmv verstelbare poulies.
Steven schreef:Ik vind de NETTO (gebaseerd op bankgegevens, niet de autoweekgetalletjes) vermogenswinst tegenvallen....
ik veronderstel dat je de F4R bedoeld ? Arco heeft enkele dagen geleden de resultaten van de engelse clio rijders gepost en ik moet je gelijk geven...ik was ook niet onder de indruk. Ik hou er ook rekening mee dat er weinig "correcte" engelse banken zijn.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat van Glenn begrijp ik. En nu dat van jou ook wat meer!

Denk dat ik wel goed zit met me cr van 8,5. Ze zullen het vast wel weten bij wosnner en engine dynamics. Ik wil sowieso ook niet verder gaan dan 1,3bar maar in het begin 0,8 ofzo. Zal al gek genoeg zijn in een 5!

En tevens kan de rest van de hardware ( turbo en injectoren) niet verder dan 400pk :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja, ik baseer het ook op de RS-en die in verleden in Goes zijn geweest. dingen als 155pk, greintje meer koppel en iets mooier koppelverloop, vind ik het aanpassen echt niet waard. (S)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Vind het ook tegen vallen! Helemaal omdat die blokken ook variabele nokkenas timing hebben.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

tutuur schreef:Ze zullen het vast wel weten bij wosnner en engine dynamics. Ik wil sowieso ook niet verder gaan dan 1,3bar maar in het begin 0,8 ofzo. Zal al gek genoeg zijn in een 5!

En tevens kan de rest van de hardware ( turbo en injectoren) niet verder dan 400pk :)
het zal zeker gek genoeg zijn maar wat je beweert van engine dynamics is een beetje onzin vind je niet ? Zij monteren gewoon ontwikkelde materialen van wossner zonder enige vorm van research.

De injectoren, als je de bosch greys bedoeld die je van me overgenomen hebt volstaan zeker voor 400 pk in tegenstelling tot de GT28RS. Let hier héél erg mee op. De fabrikant geeft 350 al dan niet cafepk's op als maximaal vermogen maar dan zit ie al serieus in overkill. Hou het bij 320 om het safe te houden.

Uit Goes ervaringen weten we dat een std F7R700 met enkel wossners 245adw draaid met een GT28RS en dat bij 0.7 bar. Dit op de clio van Dhayrone. De clio van Marco draaide een 350 pk (krukas) met een GT2871R op ongeveer 1 bar.

Om een lang verhaal kort te maken, die F7R motoren hebben een enorm potentieel en konden eigenlijk fabriek af met een turbo geleverd worden. Sodemo heeft enkele van deze motoren gebouwd voor rallysprints met een vermogen van 600 tot 650 pk.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Damn! Das niet mis! Wat is er anders aan zo'n krukas? De sterkte?

Zou een mod deze f7 turbo gerelateerde Posts naar mijn topic kunnen verplaatsen? Aangezien het hier nogal off-topic is en mijn topic toch ook deels over f7r turbo gaat en zal gaan.

Dan zal het ook terug te vinden blijven (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Om on-topic te blijven heb je hier het beeld materiaal. Een R19 4x4 F7R700 gebouwd door sodemo voor rallycross.

CR: 7.2:1
1.8 a 2.2 bar boost
585 cv (pk) bij 7200 tpm (8500 max tpm)
62 kgm (kilo par metre) = 640 Nm bij 5500 tpm !!!
gewicht: 1040 kg

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 9GrA18.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 9GrA17.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wtf!!! :smile:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

tutuur schreef:Zou een mod deze f7 turbo gerelateerde Posts naar mijn topic kunnen verplaatsen? Aangezien het hier nogal off-topic is en mijn topic toch ook deels over f7r turbo gaat en zal gaan.

Dan zal het ook terug te vinden blijven (Y)
Zodat jouw topic eindelijk eens wat inhoud heeft zeker? :p

Neem dan gewoon een van de vele F7 Turbo topics, zoals deze bijv. of een eigen topic van Jo himself.


Wie gaat nou eens een echte uitdaging aan om die motor ook dwars te leggen? Watvoor bak hangt er eigenlijk in die 19 Jo?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

hahaha, maakt mij niet uit hoor steve. als het maar redelijk terug te vinden is en in een topic staat waar het thuis hoort (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef:Wie gaat nou eens een echte uitdaging aan om die motor ook dwars te leggen? Watvoor bak hangt er eigenlijk in die 19 Jo?
Hij ligt zowieso dwars :lol: , maar snap em, transaxiaal (in de lengte) bedoel je. Veel blijft er niet over van het std chassis, tis één en al buizen wat daaronder zit.

Verbouwde UN1 Sadev
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Gaat een van jullie beide Glen of Jo het blok gewoon ophangen zoals bij een Megane 2.0 16V of clio? Ik ben dat zelf van plan en heb al de benodigde delen uit de megane carroserie geslepen en ben benieuwd of een van jullie het ook zo gaat doen. Dan ben je meteen van de kwetsbare motorsteunen af en heb je voor meer ruimte voor een brede radiateur.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

hou dan wel die extra baksteun van een 19 voor de onderzijde er bij

snap zobeizo niet dat je hangend wilt, het is misschien makkelijker om dat de motorsteun te wisselen, maar ik vind het gewoon een kutsysteem, je pook is veel beweeglijker bij al die hangende blokken, alhoewel het met die extra steun(clio rs heeft m standaard) nog wel meevalt

als je die achterste steun gewoon vernieuwd is er niets aan de hand en hoef je niet te lassen/slijpen, want verder biedt het 0,000 meerwaarde
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik vind het ook nutteloos eerlijk gezegd en zowieso mission impossible vanwege de BE-keuring. Het wordt nu ook weer jaarlijks ombouwen.

Wij hebben beiden reeds alu radiateurs gekocht inclusief spal die het volledige oppervlak koelt.

Maar wat is de bedoeling eigenlijk van dit topic ? Algemeen voor turbo ombouw ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:ja:

Probeer de informatie enigszins bij elkaar te houden / krijgen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik wil het zelf ook allemaal gewoon op het subframe gaan zetten.

en wat is het verschil met die rad jo? ik dacht er zelf aan om een originele willy/16v rad te gebruiken... tis toch niet de bedoeling om heel lang achter elkaar vol op te blazen maar gewoon tussensprintjes etc.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maak van die topictitel dan gewoon ACT: Turbo ombouw of F7(x) Turbo. Arco :p

En idd een lengteblok Jo, tis nog maandag he. Sadev UN1, dat klinkt als duur in het kwadraat. Soort uprated Quadrabak ofzo?

Die achterwielophanging is ook wel erg gaaf.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

tutuur schreef:ik dacht er zelf aan om een originele willy/16v rad te gebruiken... tis toch niet de bedoeling om heel lang achter elkaar vol op te blazen maar gewoon tussensprintjes etc.
Waarom zou je nou met een onderbemeten rad gaan rondrijden? (S)
Dacht dat jij ook de Skyline wilde gaan uithangen op het circuit? :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik heb geen id of zo'n rad onderbemeten is? vandaar dat ik het vraag....

zal maar af en toe op het circuit gaan komen, daar is ie veel te mooi voor.
gaat nu wel al een beetje off-topic maar om op circuit te raggen zal er wat anders gaan komen :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Steven schreef:Maak van die topictitel dan gewoon ACT: Turbo ombouw of F7(x) Turbo. Arco :p
Ik heb naar U geluisterd Uwe Alwetendheid. :wink: :p
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Was maar een ideetje hoor, you're the boss :p
Plaats reactie