Laguna 1ph1 met ph2 16v motor mogelijk?

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Is het moeilijk om een Laguna 1 met 1.8 F3P (dus 8 klepper met 94 pk) motor, te gaan voorzien van een 1.6 16v of 1.8 16v?
Ze zijn als phase 2 met deze beide motoren geleverd.

Iemand dit wel eens gedaan? Wat moet er allemaal vervangen worden, behalve natuurlijk de ECU en de motorsteunen.

Heb een Laguna staan die op gas heeft gelopen, nu verbrande klep door te lang gewacht te hebben met kleppen stellen. Ben het steeds wegbrengen voor kleppen stellen zat, kans is aanwezig dat een nieuwe motor op benzine blijft lopen (gasinstallatie er uit)

Alle input is welkom.

Bij voorbaat dank
Laatst gewijzigd door Edward op di 16 sep 2014 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Eerste wat bij mij opkomt:

Waarom zou je dit willen doen?

Ik bedoel te zeggen, waarom een gelijke motor...een 2.0 niet beter?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mijn mening is dan dat je in mijn ogen zelfs beter meteen voor een 1.6/1.8 16V kan gaan in plaats van een ombouw. Die Laguna's zijn voor een schijntje te vinden, wat in mijn ogen de moeite niet waard is.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Arno17, ik heb nu de ouderwetse 1.8 8v met 94 pk ofzoiets.

en waarom, heb de auto al, best veel geld in gestoken, o.a. het kachelsysteem helemaal laten vervangen toen door een defecte waterpomp alle buizen smolten. nieuwe veren voor geplaatst. verder nog wel wat dingen.

bij de sloop krijg ik er weinig meer voor.

ter vervanging nu een megane 1.6e voor een prikkie op de kop getikt, waar ik nu precies een jaar in rondrijd. Stuk zuiniger, maar die was natuurlijk niet voor niets zo goedkoop (300 euro) en moet voor een paar honderd aan gelast worden. ;-)

wil de Laguna liefst weer rijdend maken, gelijke motor F3P 1.8 of F3R 2.0 is een optie maar de 16v's zijn zuiniger denk ik.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Oh enne de 2.0 8v (min of meer gelijk aan mijn huidige 1.8 alleen meer vermogend) heeft iets van 115 pk, waar de modernere 1.8 16v er 125 heeft volgens Wikipedia.
Het broertje 1.6 16v heeft ook 110 pk.

Als het kon heb ik dus liever 1 van de 16 kleppers.

2 liter 16v gaat me dan wat te ver, denk dat ik het doel van zuiniger rijden wat voorbij ga schieten. Veel te leuk zoveel pk's :D
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Zie dat zelfs de phase 2's voor een schijntje te koop staan.. Toch maar eens nadenken over mijn verlies nemen en afstand doen van deze (U)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een 1.6-16v is wel zuinig, maar bij gebrek aan koppel onderin voor zo'n grote wagen, is het verre van relaxt rijden. De 1,8-16v is dan een mooier compromis.
Nog veel mooier is gewoon lekker een dikke motor op LPG, gezien je toch meer dan de helft goedkoper tankt, maakt wat extra verbruik ook niet uit :p

Mijn gasautos uit de middenklasse reden/rijden allemaal rond de 1:9:
-Laguna1 2.0-8v 1:9
-Xantia 1.8-16v LPI: 1:9
-Impreza 2.0-16v 1:8,5
-BMW 328 1:8,5

Overigens kan ik met die BMW ook wel 1:10/11 rijden als ik rustig met 100 naar werk kachel, maar dat is ook saai :p
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Vergeet niet dat de 1.6 16V een startblokkering heeft via de UCH in de dashboardkabelboom, dat wil dus zeggen dat je de UCH/sleutel/contactslotring van die ph2 motor er bij moet hebben en als je huidige Laguna geen UCH heeft moet je de dashboardkabelboom/dashboard ook meenemen anders krijg je 'm nooit aan het lopen.

Het mooiste is als je een complete ph2 met schade kan vinden voor weinig en dan de motor en dashboard met kabelboom overschroeven op je ph.1. Mooier is nog een F7R 2.0 16V uit een Megane er in hangen, die dingen hebben lekker veel koppel onderin en 150PK, die hebben hetzelfde systeem qua startblokkeering alleen moet je dan die Megane UCH er weer bij hebben en achter je dashboard knutselen.

Alles is mogelijk maar onderschat het niet, voor je dat werkend hebt ben je dat vervangen kachelhuis en voorveren al vergeten en vraag je je waarschijnlijk af waarom je niet gewoon meteen een ph2 gekocht hebt :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Steven schreef:Een 1.6-16v is wel zuinig, maar bij gebrek aan koppel onderin voor zo'n grote wagen, is het verre van relaxt rijden. De 1,8-16v is dan een mooier compromis.
Nog veel mooier is gewoon lekker een dikke motor op LPG, gezien je toch meer dan de helft goedkoper tankt, maakt wat extra verbruik ook niet uit :p

Mijn gasautos uit de middenklasse reden/rijden allemaal rond de 1:9:
-Laguna1 2.0-8v 1:9
-Xantia 1.8-16v LPI: 1:9
-Impreza 2.0-16v 1:8,5
-BMW 328 1:8,5

Overigens kan ik met die BMW ook wel 1:10/11 rijden als ik rustig met 100 naar werk kachel, maar dat is ook saai :p
Laguna II 3.0 V6: 1:9 :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

verbruik van een 2.0 16v veel?

Vind ik reuze meevallen met mn 16v
in de stad bij normaal rijden 1:10 en op de snelweg 1:12
vanzelfsprekend gaat hij drinken als je lekker aan het trappen bent, alhoewel ik niet veel onder de 1:9 heb gereden.

Ik ben van een 1.6e (en jaren lang met 90pk en minder te hebben gereden) naar een 2.0 16v gegaan,maar heb absoluut geen spijt
van mn 16v,je kan lekker cruizen ,maar als je wilt kan gaat die als een trein,de f7R is een fijne motor.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Heb het in de Laguna hangen van een ander type motor toch een beetje te optimistisch (tikkeltje naïef) ingezien.

Daarom afgelopen maandag een heuse phase 2 gekocht, met 2.0 16v.

Op de zijkant van de passagiersdeur staat 2.0 S. Vond ik gelijk al "vreemd", volgens mij staat er meestal gewoon 2.0 16v.

Toen ik de motorkap opendeed zag ik Renault N 2.0, toen begonnen bij mij de vermoedens te rijzen, dat ik wel eens een Volvo motor kon hebben... :D want de Renault 2.0 16v met 140 pk is een F(4R)

Auto bevalt goed, rijdt goed, heerlijk stabiel rechtuit. En vandaag op de snelweg ff uitgetest, toch best wel snel 8) gewoon in de 5 zit je in no-time op 180. :p terwijl ie bij normaal gebruik (gelukkig) niet aanvoelt alsof ie er als een beest vandoor wil. Kunt rustig cruisen als je wilt.

Vanavond wel een probleempje ondervonden: bij koude start onder vochtige (ietwat mistige) omstandigheden houdt ie de eerste paar km in. Rond 3000 rpm om precies te zijn. Gaat moeizaam. Met gasgeven 'trap je er dan doorheen' maar daarna houdt ie weer in en zakt ie weer in snelheid. Paar km zo gereden en toen was het voorbij en kon ik normaal rijden.. Koelvloeistof op temperatuur.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Een Phase 2 met een 'Phase 1' 2.0 8v? Dat is dan wel echt 1 van de eerste Phase 2's of niet? Ben benieuwd hoe zuinig deze 2.0 is, een 16v lust best een aardige slok volgens mij.

Veel rijplezier, vind een Phase 2 Laguna nog altijd 1 van de meest fijne auto's (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Dankje :)

Je opmerking over Phase 1 2.0 8v in een Phase 2 begrijp ik niet helemaal.

Maar volgens mij is het idd een vroege Phase 2, want Renault schijnt vanaf '99 de Volvo 2.0 16v niet meer geleverd te hebben, en is de eigen 2.0 16v van de F-serie ervoor in de plaats gekomen. Ik las op een Duitse website dat die zuiniger is dan de Volvo. Deze Volvo motor is trouwens ook in de Safrane geleverd, naast de 2.5 5 cilinder.

Bovendien, deze heeft een TD kenteken, terwijl mijn 1e Laguna TJ had en een Phase 1 was met 1.8 motor (I)


Idd errug fijne auto :smile:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De volvo N motor is idd ook een 16 flapper, de F4R is wel wat fijner maar de volvo motor is lang niet slecht (Y)
Plaats reactie