Wat verbuikt een RS?!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
BJC
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 12:20

Hallo allemaal,

ik ben mij voorzichtig aan het oriënteren en heb een beetje advies nodig van ervaringsdeskundigen. Ik kijk naar zowel een Clio III RS als een Megane II RS. De Clio II 182 RS is ook een outsider maar daar staan er maar weinig van te koop en dat model spreekt me iets minder aan. Mijn budget is ongeveer 10K (niet meer dan 11K). Ik zoek een auto met sportief onderstel/besturing (cup) in originele staat. Ik gebruik de auto dagelijks dus er mag wel iets van enig comfort opzitten (airco).

Ik lees veel dat je bij de Megane alleen voor het gefacelifte type moet gaan en dan het liefste voor een R25/R26, klopt dat? Bij de Clio kijk ik vooral naar de types van voor de facelift met Cup onderstel en Recaro stoelen.

Mijn belangrijkste vragen zijn:

Wat verbruikt een Clio III RS / Megane II RS ongeveer gemiddeld?
Zijn er grote verschillen qua onderhoudskosten tussen de 2 auto's? Zijn ze een beetje betrouwbaar? (ik rij ~20.000km per jaar).
Rijden ze erg anders? De Clio is atmosferisch, dat lijkt mij leuker. PK's maken me niet uit, gaat me meer om het sturen :)

Bedankt alvast voor de hulp!
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ga je voor de megane zou ik persoonlijk kiezen voor de versies met het cup onderstel. Dat zijn de ph1 trophy, ph2 modellen met cup onderstel, r25 f1 of de r26 f1. Dit zijnde leukere modellen en ook nog behoorlijk comfi te rijden.

De clio rs 3 kan je met of zonder cup kopen. Korte wielbasis en net wat speelserdirecter. Wel wat harder weer als de megane.

Je moet echte beide gereden hebben om een goede keuze te kunnen maken. Want dat zal afhankelijk zijn van je persoonlijke voorkeur.

Qua verbruik schelen ze niet veel. Ligt er ook aan wat voor km'ers je er mee maakt. De megane is redelijk zuinig op de snelweg 500 km op een tank +/- en meer binnendoor/provinciaal haal je 350 a 400 op een tank.

Suc6 (Y)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Mijn Megane was niet zo zuinig, op snelweg bij 130 toch al gauw 1 op 10, vaak zelfs minder. Mijn huidige Clio RS (een type ouder welliswaar) is altijd zuiniger, rond de 1:12,13.

Qua beleving vind ik de atmosferische Clio veel leuker, lekker toeren maken. Megane is wat klinischer en volwassener maar natuurlijk ook supersnel (Y)
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Clio 182 (niet standaard) als ik me netjes aan de snelheid hou 1:11/12....(gemiddeld per tank)
Born Grippy
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Ik begreep altijd dat de Clio3 RS eerder 1/8 `a 1/9 haalde, versus 1/10 `a 1/11 voor de Megane.
Ik vond de Clio wat onrustig op de snelweg, hoog in toeren. Ik ben zodoende bij mijn Megane gebleven.
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Mijn clio RS (172) Rijd bij veel snelweg gebruik ongeveer 1:14 en bij kort stadsverkeer en aardig wat gas rond de 1:10..

Onrustig zou ik het op de snelweg niet willen noemen. Gewoon een normale 4k toeren bij 130. Dan zit je ook precies goed qua kopel als je in wil halen.

Je zei dat je hem origineel wil houden? dan zou ik eerder voor de clio gaan denk ik. Ook als je veel kilometers wil gaan maken is voor 10k denk ik een clio ook verstandiger aangezien je een jongere auto met minder kilometers kan kopen.
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Clio 2 RS en Clio 3 RS verbruikten bij mij beiden ongeveer 1:10-10,5 en 1:11-11,5 als ik weer een paar dagen alleen maar snelwegkilometers had.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hier kun je ook terecht voor interessante info: http://www.spritmonitor.de/en/search.html

(Y)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Mijn megane doet gemiddeld 1 :10 das ook met pittig gas geven en veel binnendoor.

Bij snelweg en rond de 130 is ie veel onzuiniger dan bij 100.
Binnendoor is het verbruik .......bla die blabla



Weet je het ligt geheel aan je rijstijl. ...gas der op is benzine verbruik.
Het is simpel RS rijden kost meer benzine dan een simpelere uitvoering ...

Reken dat je gemiddeld bij alle RS modellen 1:10 rijd...
BJC
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 12:20

Bedankt voor alle antwoorden (Y) Wat ik hier lees komt gelukkig overeen met mijn verwachtingen, ik rij nu met mijn MX-5 tussen de 1 op 10 en 1 op 11.

Ik neig steeds meer naar een Clio III RS met Cup onderstel en ga me daar nog verder in verdiepen. Ik ben ook erg benieuwd naar onderhoudskosten, zijn de extreem veel hoger dan bijvoorbeeld een normale Clio? Ze zullen absoluut duurder in onderhoud zijn maar ik ben vooral benieuwd naar het verschil.

Over betrouwbaarheid lees ik dat de Clio III RS van voor de facelift wel eens problemen had met de versnellingsbak, komt dat vaak voor? De facelift zou ook meer koppel onderin hebben waardoor hij een stuk fijner rijdt. Zijn dit een redenen om te kijken naar een gefacelifte?
JPO
Berichten: 112
Lid geworden op: di 6 jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

Hoi BJC,

Allereerst natuurlijk welkom.
Ik rij zelf een gewone Clio 3 RS dus zonder cupchassis. Het verbruik van 1 op 10, 1 op 11 klopt en dat is inclusief af en toe het gaspedaal op de bodem.
de gewone 3 RS is al een behoorlijk stugge auto maar dit wordt zeer goed opgevangen door de prima standaard stoelen, ik zou zeker als ik jou was een proefrit gaan maken in zowel een cup als niet cup voor het gevoel, zeker als je de auto als daily wil gebruiken.
Ik heb mijn Clio nog niet zo lang dus over onderhoudskosten kan ik je nog niets zeggen.
Over het koppel van de facelift en de versie daarvoor kan ik ook weinig zeggen omdat ik de facelift niet gereden heb, wel heb ik mijn Clio laten mappen door Henk en trekt ie onderin nu ook beter dan voorheen :D
Met mijn versnellingsbak is overigens niets mis na 100k op de teller. Auto is wel altijd dealer onderhouden.

Succes met de zoektocht!
zipzip
Berichten: 388
Lid geworden op: ma 17 jan 2011 23:32
Locatie: Hagestein

Nu na een aantal weken in een Clio III RS (200pk) gereden te hebben kan ik idd vertellen dat hij 1:10 rijdt.
De Megane RS Trophy (270pk) deed dat ook.
Ik geef zo af en toe flink gas ;) En moet er wel bij vertellen dat er toch wel een groot gat tussen zit.
De Megane Kwam vanuit stilstand wel erg heerlijk vooruit En bleef tot de 150 toch nog redelijk stil.
De Clio Maakt bij de 130 toch wel wat hoge toeren. En dat is wel wat lastiger met de lange stukken.

Maar beide zijn het nog steeds heerlijke auto's.
En ik zou idd gewoon meerdere proefritten gaan maken.
Renault Clio III RS
JPO
Berichten: 112
Lid geworden op: di 6 jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

Ah goed punt dat je daar benoemd, de Clio 3 is idd lawaaierig op snelweg snelheden maar met iemand in de auto kan je op normaal niveau nog prima communiceren en de radio iets harder en je hoort t bijna niet.
Het is wel een ietwat irritante brom wanneer de snelheid een tijdje gelijk blijft.
Overigens zijn de clio en de megane volgens mij wel verschillend qua opties.
De Clio heeft naar ik dacht in zowel gewone als cup uitvoering extra's als airco/climate control en cruise control terwijl een megane cup die dingen juist niet heeft ivm gewichtsbesparing maar dit zou je even met een megane rijder moeten checken voor de zekerheid :).
BJC
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 12:20

Qua lawaai ben ik wel wat gewend met mijn MX-5 dus dat gaat geen probleem worden :D

Wat vinden jullie hier van?
http://www.autotrader.nl/auto/renault-c ... aro-200pk/

Hele leuke auto alleen de kilometerstand schrikt me erg af.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

[img]https://p99f2w.by3302.livefilestore.com ... -KLT-7.jpg[/img]

Deze foto komt uit het register: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 08&t=31501

Misschien dat de beheerder van het register, Patrick RS, iets meer weet over deze auto.
JPO
Berichten: 112
Lid geworden op: di 6 jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

Via autoscout de 1e phase 2 Clio 3 RS die er op staat? maar wel 2000 euro boven je budget...
Voor onder je budget is er ook keus en met minder km's alleen phase 1, waarom dan deze phase 2 uitkiezen? Megane's 2 RS zijn er ook zat onder de 10k euri.

Ik denk dat je eerst eens proefritjes moet gaan maken :)
Plaats reactie