Bak Problemen Clio 3 RS 197/200

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Hoi Hoi,

De Engelse forums staan er vol van maar hoe zit het hier in Nederland?

Helaas heb ik ook last gekregen van geluiden (tanden poetsen) in de 3e versnelling (waarschijnlijk de synchromeshringen)
Dit na 89.000km! Incidenteel kan dit een keer voorkomen bij lage km-standen maar het komt helaas veel vaker voor als ik de Engelse forums mag geloven.
1 op de 3 Clio's die zich op dat forum gemeld heeft, heeft al een bak reparatie achter de rug.

Renault UK heeft coulance regelingen getroffen van 50 tot 97,5%
Renault Nederland wil hier nog niks van weten....

Ervaringen?

Alvast bedankt.

http://www.clio197.net/threads/has-your ... -no.15851/
http://www.renaultsport.co.uk/forum/def ... ts&t=77583
http://www.clio197.net/threads/gearbox- ... tion.32589
Laatst gewijzigd door peternofx op ma 3 okt 2016 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

De ph1 bak was niet heel erg dramatisch toch?
Deze was echt te kort dus voor het facelift model heeft renault een andere bak gemaakt met betere verhoudingen. De ph2 bak is heeft een messing (oid) syncros voor 2 en 3 of 3 en 4e versnelling even niet zeker welke het waren, for god knows what reason :(

Dit zegt genoeg:
[img]http://i261.photobucket.com/albums/ii44/Daan2D/740244B2-E48C-4246-A192-7A58084D1DDE_zpsrogyowg2.jpg[/img]

Een vriend heeft al zijn 3e nieuwe bak onder zijn rs200 met nu 78k gelopen, dit wel allemaal onder garantie. Eerste bak was al bij 18k kapot |:
Racing is the best way to convert money into noise
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Het is ook best raar, denk dat een deel ook te maken heeft met het gebruik (ook al moet je z'n ding gebruiken waar die voor bedoeld is uiteraard!).
Ik ken er een aantal die al dik over de 2 ton zitten met de eerste bak (zo wel ph 1 als 2), anderen hebben er al 3 versleten binnen een ton.
Er schijnt wel een aanpassing te zijn geweest naar aanleiding van ph 2 bakken die te veel stuk liepen, met name wat Daan ook aangeeft dat de synchromeshes van een eigenlijk niet geschikt materiaal gemaakt zijn.
Vooral als het echt heet wordt (circuit gebruik) schijnen de synchros te hard te slijten en vooral te vervormen door de hitte. Bij veel intensief gebruik is een echt goede bakolie dus aan te raden (dus niet wat er origineel in zit).
De kans dat je dan nog tegen problemen aan loopt is uiteraard aanwezig, het blijft het verkeerde materiaal.

Lesley Leeuwerink heeft van z'n cup 200 afgelopen jaar ook de bak laten reviseren, niet via Renault. Daarbij zijn als ik het goed begrepen heb wel betere vervangingsonderdelen gebruikt, ik heb
eventueel wel contact gegevens voor je.
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Bedankt voor de info heren...

Bij de diagnose in Groningen is ook naar voren gekomen dat het ook de druklager kan zijn.
De koppeling heeft heel weinig vrije slag en grijpt al snel in als je de koppeling omhoog laat komen. Is dit normaal bij de Clio 3 RS?
Maar goed als er iets met de koppeling is zou het bij alle versnellingen voorkomen lijkt mij....

Ieder geval bij de 3e versnelling hoor je de bak vaak "tanden poetsen"....
Ook gaat het vaak stroef om de bak in de 1ste versnelling te zetten....

Renault NL doet niet meer aan coulance regelingen omdat de Clio ouder is als 5 jaar....

Wat ik eerst ga doen is nieuwe bakolie + ontluchten koppeling/rem systeem.
Wat is er mis met de standdard bakolie? http://www.elf.com/en/consumers/car-oil ... 5w-80.html

thanks..
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

2 en 3 gaan als eerste, die worden het meest gebruikt. Bij Lesley dachten ze ook aan de druklager maar bleek uiteindelijk toch echt de bak te zijn.
De standaard bakolie is niets mis mee voor normaal gebruik en af en toe een trackday. (Bij echt intensief circuit gebruik of heel veel langere trackdays kom je bij iets als HTX uit maar dat is niet relevant voor 99%).

Ik denk dat je synchros helaas overleden zijn maar het is wel de goede volgorde om eerst bakolie + ontluchten koppeling te doen. Mocht dat het wel zijn dan scheelt het weer een dure bak revisie.
Gezien het alleen bij bepaalde versnellingen optreed denk ik niet dat het je koppeling is, de korte vrije slag hoort er bij.
Plaats reactie