ACT: Renault 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

he? hoe kan dat :(
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Moeilijk te zeggen. Zal eens kijken of dat scharnier te stellen is zodat hij er losser tegen aan ligt? Heb er al die jaren niets aan gedaan maarja.. Piepen en kraken word je ook gek van.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

De meeste van ons kennen deze creatie wel, maar het filmpje had ik nog niet eerder gezien...

http://www.autoblog.nl/nieuws/bizarre-c ... -6x6-74470
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Aartsie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Ik vroeg me of of iemand van hier misschien nog een raammechanisme heeft liggen voor de deur aan de bestuurderskant? Ik had er nog een liggen, maar toen ik die geinstalleerd had bleek hij ook defect te zijn. Als ik er eentje over kan nemen van iemand, graag! Daarnaast zoek ik ook nog een luchtfilterhuis, of zal ik er een open luchtfilter op zetten? :p Hoop dat iemand me verder kan helpen! Het gaat hier om een Renault Supercinq btw
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik heb laatst een nieuwe imitatie besteld op mister-auto.nl, de kwaliteit is redelijk (voor de prijs iig die was rond de 35 euro)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

m1n1 (Jasper) schreef:Ik heb laatst een nieuwe imitatie besteld op mister-auto.nl, de kwaliteit is redelijk (voor de prijs iig die was rond de 35 euro)
Da's een stuk goedkoper dan bij Renault... daar kosten ze al snel 150 euro, weet ik uit ervaring. Kwaliteit is wel goed te noemen, maar dat mag ook wel voor dat geld natuurlijk. :)
Aartsie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Thanks! (Y) (Y)
S-360
Berichten: 21
Lid geworden op: za 13 jun 2015 7:54
Car: Renault 5 GT Turbo

Let wel op, bij mijn raammechaniek van misterauto heb ik het deel wat geleid over moeten zetten van het oude raammechaniek omdat er veel te veel speling op zat. Daarna was het in orde.
Aartsie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Thanks voor de tip. Ik heb 'm intussen binnen. Moet er nog eens naar gaan kijken, maar de 5 staat nu bij m'n ouders en ik zit op kamers, dus heb er niet echt veel tijd voor over.
Aartsie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Iemand een idee waar ik een waterpomp met behuizing kan kopen? De Brezan bij mij in de buurt heeft er alleen zonder behuizing op voorraad, maar ik wil het in 1x helemaal nieuw incl. behuizing...
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Laten bestellen?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Aartsie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Thanks mensen, het is intussen al gelukt bij een ander bedrijf. (Y) (Y) De leverancier van Brezan vertelde dat die ouwe troep niet meer gemaakt wordt, maar ander bedrijf had er nog een aantal op voorraad. Die pompen lagen echter wel op een andere locatie, dus is nog even afwachten wanneer ik er eentje op kan halen.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Is er iemand die nog een plastic onderplaat heeft liggen/te koop heeft? De plaat die onder het subframe, onder de motor wordt geplaatst?
Ik hoor het graag.
Mrtn = Maarten
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Ik trof in de onderste radiateur slang een rvs veer. Hoort deze daar en wat is de functie ervan?

Alvast bedankt
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ja die hoort daar en is om eventueel vervormen / dichtklappen onder vacuum te voorkomen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

idd, ik moet wel zeggen dat ik bij een stuk of 5 keer dat ik zo'n slang los heb gehaald er maar 1 keer 1 in zat :~
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Het heeft dus zin om hem weer te monteren. Weten jullie ook of er ergens een restrictie moet in een van de koelslangen van een gt turbo?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

er zit een restrictie in de retour vanaf de turbo. En er zit veel verschil in de uitvoering van je auto afhankelijk van de "fase" 1, 1,5 en 2
en in de lange dikke slang zit de thermostaat, die mag je terug monteren met een klein gaatje (3mm) boven in. Dat is makkelijker ontluchten. Lijkt klein maar ik heb er ooit een 6 mm gaatje ingeboord en ik had op koude dagen problemen het water op temperatuur te krijgen.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Iemand die toevallig Electra wizard is?
Ik heb deze week een spanningsregelaar stukgereden. Toeval of niet maar dit is nummer 2 op 4jaar tijd.
Gewoon toeval of zou er probleem zitten in de alternator?
Nr1 was een Hella, de laatste een Beru.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoe weet je dat het de spanningsregelaar is?

Hoe zien de koolborstels eruit + hoe hoe zien de sleepringen in je dynamo eruit? Kan ook best zijn dat de sleepringen zo slecht zijn dat daardoor de koolborstels extra hard slijten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

MartijnG schreef:Hoe weet je dat het de spanningsregelaar is?

Hoe zien de koolborstels eruit + hoe hoe zien de sleepringen in je dynamo eruit? Kan ook best zijn dat de sleepringen zo slecht zijn dat daardoor de koolborstels extra hard slijten.
Wel Matrijn omdat ik 4 jaar terug een nieuwe alternator gemonteerd heb.
Een compleet nieuwe geen revisie om dit te verduidelijken.
Vorige keer heb ik een probleem gehad met de diodenbrug, die maakte soms een kortsluiting.
Nu lijkt het terug een spannings regelaar probleem omdat het acculampje niet meer oplicht bij contact.
En ja het lampje werkt nog en bij het doormeten van de kabel lijkt kabelbreuk uitgesloten.
Volgens mij zit er terug ergens een schakelprobleem in de regelaar.
Ik ben opzoek naar een werkende gebruikte om dit even op te helderen.
Of kan je de regelaar ergens op doormeten?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hop nieuwe regelaar erin.
Probleem terug van de baan, maar voor hoelang...
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Rij je veel circuit / hoge toerentallen?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Maarten-Jan schreef:Rij je veel circuit / hoge toerentallen?
Dan zit jij ook waarschijnlijk te denken aan een grotere poulie niet?
Kan misschien wel de oplossing zijn!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat ja (D)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Er zijn ook 5jes met een kleinere krukaspoelie geleverd.
zou dat geen oplossing kunnen zijn?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Dan loopt je waterpomp toch ook langzamer?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Daniël W. schreef:Dan loopt je waterpomp toch ook langzamer?
Ja, maar op hoge toeren heb je wel minderlast van cavitatie en dus juist minder doorstroom.

er is een engels stuk hierover maar kan het even niet vinden.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Cavitatie is inderdaad wel een issue, vooral met de kunststof composiet impellers die tegenwoordig gebruikt wel veel gebruikt worden.

Zie ook b.v. https://www.youtube.com/watch?v=bt7_DhsTG_Q

Bij Renault komt dit overigens zelden voor, je kan soms wel sporen zien (alsof de schoepen aangevreten zijn), maar dat de schoepen compleet weg zijn... nee.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

De poelie die nu gemonteerd is, is dat wel de goede? Misschien de poelie''s vergelijken kwa omtrek met die van Pedro?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Owww Heren,

Ik bedenk me nu dat ik post in "Renault 5" tewijl ik met een F7P Turbo blokje rij... :X
Voor alle duidelijkheid, iedereen die meedenkt drop ff het C1J blokje uit het geheugen ;)
Voor alle duidelijkheid, ik heb er een nieuwe alternator inzitten, geen revisie ding.
Testrit heb ik nog niet kunnen maken aangezien ik de HRC van een laguna heb gemonteerd en mijn achterste ontluchtingsnippels heb afgebroken...
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Voor een F7P is het poelie verhaal zelfs nog relevanter :smile:
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Merijn en Haas hebben met hun circuit clio ook wat uitgehaald met de poulie's ivm. de dynamo die het erg warm kreeg (F7P) moet je de heren even vragen wat precies.
Ik heb met mijn 5 (C1J) er een kleinere krukas pouli opgezet ivm wegvliegende v-snaar ophoge toeren. sindsdien geen last meer van gehad. Koelen gaat nog steedsm goed!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

m1n1 (Jasper) schreef:Merijn en Haas hebben met hun circuit clio ook wat uitgehaald met de poulie's ivm. de dynamo die het erg warm kreeg (F7P) moet je de heren even vragen wat precies.
Ik heb met mijn 5 (C1J) er een kleinere krukas pouli opgezet ivm wegvliegende v-snaar ophoge toeren. sindsdien geen last meer van gehad. Koelen gaat nog steedsm goed!
Pouli van een campus jasper?
Plaats reactie