[FAQ - 5gtt] Aandrijfas bijrijderskant vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Hoe vervang ik de aandrijfas aan de bijrijderskant van een R5GTT?

De aandrijfas aan deze kant van de auto heeft als voordeel dat je geen last hebt van versnellingsbakolie. Het is een simpel klusje, zoiets als klik en schroefwerk.

Op deze foto ligt de aandrijfas die in de auto gaat komen. De linkerkant van de as komt aan de kant van de versnellingsbak, de rechterkant steekt in de naaf.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_00.jpg[/img]

Krik de auto nog niet op maar maak eerst de grote moer in het midden van je wiel los. Deze zit zeer strak vast, en een hefboom gebruiken is onvermijdelijk. Een stuk uitlaatpijp of een andere buis werkt perfect.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_01.jpg[/img]

Na het losschroeven en eruit halen van de moer en de bijbehorende ring kan de auto opgekrikt worden. Er zijn meerdere mogelijkheden om de aandrijfas er uit te halen. Zelf gebruikte ik een manier die ik al eerder heb gebruikt, dat is het losmaken van de veerpoot zodat vervolgens de naaf schuin getrokken kan worden en de aandrijfas er uitgehaald kan worden. Het gaat echt precies, en het scheelt ook weer andere plaatsen (zoals de fusee- en stuurkogel) losmaken. Mijn ervaring met die kogels is dat ze absoluut niet los willen namelijk.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_02.jpg[/img]

Nu de veerpoot los is gemaakt (als je de veerpoot wil vervangen moet je enkel de twee bouten bovenaan er uit te draaien) trek je de as die in de naaf steekt er uit. De naaf komt dan best schuin te staan, als je eventjes trekt en duwt komt het er wel uit.

Nu moet je onder de auto aan het werk. In de as bij de versnellingsbak zit een klein pinnetje.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_03.jpg[/img]
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... as_03a.jpg[/img]

Dit pinnetje kan je niet met een priem er uit halen, het pinnetje is namelijk hol. Met een platte schroevendraaier die er precies in het gaatje van de as past, maar wél even breed is als het pinnetje, gaat het wel. Je moet wel even hameren, want hij zit redelijk strak. Als het goed gaat is hij er dan zo uit.

Dit is alles aan de kant van de versnellingsbak! Nu kun je de aandrijfas er gewoon afhalen. Ga wel even onder de auto vandaan, want zo boven je macht die as eruit trekken en vasthouden gaat je niet lukken. En hij komt hard aan als die valt.
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_04.jpg[/img]

Het terugzetten van de as (de nieuwe) gaat in omgekeerde volgorde. Als eerste zet je de kant van de versnellingsbak er op. Let wel op dat het gaatje in de as precies boven het gaatje in het asje van de versnellingsbak valt. Dit luistert erg precies, bij mij ging het de eerste keer ook fout, en is mijn pinnetje daaraan kapot gegaan.

Het gaatje lijkt in het midden te zitten, dat zit hij alleen niet, hij zit iets naast het midden. Een doorsnede:
[img]http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... fas_05.jpg[/img]

Omdat het onder de auto nogal donker is, kan je niet zien of het gaatje goed overeenkomt.

Je zet de as er dus op, en je zet het pinnetje er weer in. Dit pinnetje moet er weer terug in gehamerd worden. Als het pinnetje gewoon weigert naar binnen te gaan, heb je last van bovengenoemd probleem. Misschien heb je de as één tandje fout gezet, draai hem dan een tandje om en probeer het nog eens. Als het dan gewoon nog niet gaat (bijvoorbeeld bij meerdere tandjes daar), moet je de as omdraaien (dus 180 graden draaien). Als het goed is werkt het dan wel. Nogmaals, met de hand er in duwen werkt in geen omstandigheid!

Nu de as daar vast zit, duw je hem in de naaf net zoals je hem er uit hebt gehaald. Het is mogelijk dat daar ook een grotere ring omheen zit, die moet eerst om de as voordat die de naaf in gaat.

Volgens mij is de andere kant om ook mogelijk, eerst in de naaf en vervolgens bij de versnellingsbak. Dan moet je wel eerst gekeken hebben of het pinnetje er in past, anders moet je hem weer uit de naaf halen om 180 graden te draaien.

Nu kan je de veerpoot weer vastmaken. Daar heb ik ook een manier voor. Neem een stevige schroevendraaier (staal ofzo), en stop die door het onderste gat (inclusief de veerpoot). Nu kan je met de schroevendraaier zo manipuleren dat het bovenste gat precies samenvalt, en je de bout er in kan duwen/hameren. Nu gaat het onderste gat ook makkelijk.

Als de gaten niet samenvallen moet je de veerpoot van je af en naar je toe trekken, omhoog en omlaag ga je namelijk niet voor elkaar krijgen. Schroef de veerpoot vast, en schroef de aandrijfas aan de naaf vast (vergeet het ringetje niet). Zet het wiel er op, en gebruik nu weer de hefboom om de moer van de as zeer strak vast te zetten. Je wil niet dat deze losraakt tijdens het rijden.

Succes met de uitvoer van de reparatie, mocht je opmerkingen hebben of meer tips, meldt dat dan.

Joost Kuckartz
Plaats reactie