diverse carb vragen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

eindelijk ben ik begonnen met mijn turbo project. hiervoor maak ik gebruik van R5 gtt onderdelen. echter nu ik mijn carb van de plank af trek heb ik het idee dat ik een aantal elementaire onderdelen mis.

onder andere de stationairsproeier (volgens mij kleine schroefje verzonken in de carb). Nu zie ik op de site van 5gt dat er voor phase 1 en phase 2 verschillende sproeiers zouden kunnen zijn. alleen heb ik geen idee of ik een phase1 of phase2 carb heb weten te bemachtigen.

Wat zijn de specifieke kenmerken voor welke carb. En ik mis de grote schoef (nr 14 op het onderstaande plaatje icl het achterligende gedeelte.

http://super5gtturbo.s.u.pic.centerblog ... dcs5w8.jpg

Heeft iemand misschien een duidelijke foto hoe de gaskabel zit bij een 5 gtt. hij komt nu op een dwars geplaatste motor dus ik moet wat rommelen om het passend te krijgen. Dan krijg ik een idee of ik een standaard gaskabel kan aanpassen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

nummer 14 is de stationair sproeier en dat verzonken schroefje is de co schroef, kost 1,10 euro bij de renault dealer :wink:
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

bedankt voor je antwoord.

nu heb ik nog de onderstaande vragen:

- hoe zie ik of ik een phase1 of phase 2 carb heb
- hoe loopt de gas kabel (is dit een losse steun waar die aan bevestigd zit)
- heeft een gtt een autochoke of manueel en hoe werkt die
- hoe zit de brandstofdruk verdeler aangesloten.
- waar vanaf pakt die zijn vacuum

plaatjes bij de praatjes

brandstofdruk verdeler:
[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... 08/002.jpg[/img]
Links en boven zijn dikke aansluitingen, rechts is dunner. Onder lijkt ook dik.

ik vermoed:
boven: toevoer
onder: retour
links: naar carb
rechts: vanaf vacuum

En de carb die ik onder het stof vandaan heb getrokken.
[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... 08/003.jpg[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... 08/004.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de choke zit aan het bovenste lipje en dat is een handbediende choke, de gaskabel zit inderdaad aan een apart beugeltje...

uhm de aansluitingen weet ik niet 100% zeker maar volgens mij:
onder retour, boven vacuum, rechts toevoer brandstof en links toevoer naar carb....

edit: verschil hp.1 en ph.2 weet ik niet... volgens mij scheelt het niks....
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

DD schreef: Heeft iemand misschien een duidelijke foto hoe de gaskabel zit bij een 5 gtt. hij komt nu op een dwars geplaatste motor dus ik moet wat rommelen om het passend te krijgen. Dan krijg ik een idee of ik een standaard gaskabel kan aanpassen.
een GTT heeft toch ook een dwarsgeplaatste motor?
5GTT & clio II 1.6 16v
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

brandstof "verdeler" (bezinedrukregelaar )zit zoiezo op zijn kop .....bolle kantje moet boven

Carb phase 1 of 2 maakt niet uit .........zit hem in een sensor voor de perculatieventilator.....
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Allartino schreef:
DD schreef: Heeft iemand misschien een duidelijke foto hoe de gaskabel zit bij een 5 gtt. hij komt nu op een dwars geplaatste motor dus ik moet wat rommelen om het passend te krijgen. Dan krijg ik een idee of ik een standaard gaskabel kan aanpassen.
een GTT heeft toch ook een dwarsgeplaatste motor?
blond en te veel benzine gesnoven vandaag mijn capri heeft een motor in de lengte natuurlijk (D)
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

Blond en DD? :p
5GTT & clio II 1.6 16v
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Allartino schreef:Blond en DD? :p
Ja en een kerel :lol:

maar iemand met iets meer zekerheid over de brandstof druk regelaar.

zit die nu zo goed of verkeerd om en wat zijn de aansluitingen?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

er zwerft volgens mij ergens een foto van dat ding met de benamingen van de aansluitingen erbij. Zou alleen zo niet weten in welk(e) topic(s) (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

[img]http://i13.photobucket.com/albums/a293/GT5/131_3176.jpg[/img]

Rechts is toevoer
Onder is retour
Links gaat richting carb
Boven is druk (van de carb elbow)
5 GT Turbo '88 GT5
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Precies, neem druk boven de gasklep (dus geen vacuum bovenop de verdeler!).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

zo daar zijn we weer,

het gaat lanzaam de goede kant op maar ik ben er nog niet helemaal.

momenteel heb ik vanaf de linkerkant van de lobster (1 uitsparing) naar de linker ondernippel op de carb en via twee T aansluitingen naar de brandstofdruk verdeler (boven aansluiting) en naar een drukmeter.

links boven op de carb is benzine toevoer en die komt vanaf de benzine druk verdeler.

Rechts op de lobster heb ik de 2 nippels met elkaar verbonden.

Rechts op de carb voor zit een uitsparing met een dunne aansluiting, daar zit een losse slang aan voor benzine overloop.

Rechts op de carb achter loopt naar de actuator (alleen eerste of tweede aansluiting erop?)

nu is alleen de vraag waar pak ik vacuum voor de onsteking en waar voor de dumpvalve?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

DD schreef:zo daar zijn we weer,

het gaat lanzaam de goede kant op maar ik ben er nog niet helemaal.

momenteel heb ik vanaf de linkerkant van de lobster (1 uitsparing) naar de linker ondernippel op de carb en via twee T aansluitingen naar de brandstofdruk verdeler (boven aansluiting) en naar een drukmeter.

links boven op de carb is benzine toevoer en die komt vanaf de benzine druk verdeler.

Rechts op de lobster heb ik de 2 nippels met elkaar verbonden.

Rechts op de carb voor zit een uitsparing met een dunne aansluiting, daar zit een losse slang aan voor benzine overloop.

Rechts op de carb achter loopt naar de actuator (alleen eerste of tweede aansluiting erop?)

nu is alleen de vraag waar pak ik vacuum voor de onsteking en waar voor de dumpvalve?
je kunt deze op 1 aansluiting aansluiten, vervolgens met een t-stukje richting ontsteking en dumpvalve laten gaan.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dat is je vacuum voor je ontsteking, die zit in het spruitstuk
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

oke,

dus ik moet een vacuum aansluiting onder de gasklep hebben die naar de dumpvalve en ontsteking gaat.

thanx
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Mijn hobby project is nog steeds niet ten einde. Ik heb momenteel ellende met de brandstof druk verdeler.

Ik heb de verdeler omgedraaid zodat deze gemonteerd zit zoals in het plaatje van Roy. Daarbij de "dikke" aansluiting aan de zijkant als toevoer gezien en de "dunne" afvoer naar de carb.

Het probleem dat ik heb is dat de wagen prima start je kan rijden en dan na enige tijd begint te sputteren en uiteindelijk uitvalt. als je dan enkele minuten wacht start die weer zonder problemen om dan na enige tijd (+/- 2 minuten) weer opnieuw uit te vallen.

In eerste instantie verdacht ik de brandstofpomp dat deze (bij gebrek aan schotten in de tank) droog zou draaien en daardoor een "vapor lock" zou veroorzaken. Echter ook als ik gebruik maak van de mechanische brandstofpomp van de (ford) motor dan blijft het probleem bestaan. ik heb nu alleen de mechanische brandstof pomp ertussen zitten en ondervind geen problemen meer.

Nu is de vraag heb ik de toevoer van benzine vanaf de pomp naar de verdeler en de doorvoer naar de carb goed om gedaan of is de verdeler gewoon hemelen?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

brandstofdrukregelaar vervangen voor eentje van improve tuning.
kijk maar bij hem op de site.
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

nou daar zijn we weer een jaar verder en nog geen km gereden met de turbo setup. nieuw probleem om een of andere wazige reden opende de wastegate zichzelf niet en daardoor had ik binnen 100m de koppakking aan gruzels gedraaid. |:

Nu las ik elders op het forum dat er een verschil van ongeveer 0.2bar zit tussen boven en onder de gasklep. Is het wellicht verstandig om de wastegate te sturen vanaf boven de gasklep.

maar daar komt de vraag weer hoe gaan dan alle vacuum slangetjes lopen?

dit is een foto hoe het zat met wat kleurtjes om het praten te vergemakkelijken.

Ik had de rode aansluiting op de wastegate zitten.
En vanaf de elbow aan de andere zijde via T stukken de brandstofdruk regelaar, het accelelatie pompje (op de carb links) en de drukmeter.

[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... rechts.jpg[/img]

Ik neem aan dat de wastegate nu vanaf de elbow gevoed moet worden en doe ik dat dan via P1 (blauw) of P2 (roze) en volgens de tekening in het r5 gtt werkplaatshandboek moet er dan ook een T stuk richting de rode aansluiting.

Ik heb altijd gedacht dat groen een benzine overloop was tot ik vandaag via google dit plaatje tegen kwam

[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... t_fuel.jpg[/img]

Dat doet mij vermoeden dat er vanaf de linker elbow aansluiting via een (dubbel) T stuk ook een slang naar de groene aansluiting gaat.

vraag 2 is dus wat moet ik met de groene aansluiting doen?

bedankt weer.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de groene is bij mijn weten een overloop. handig om hier een slang aan te hangen die ver bij de turbo vandaan uitmond!!!

verder zit het volgens mij gewoon goed...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heb je de slang wel op de juiste kant van de wastegate gemonteerd?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

@mark 5t volgens mij wel ik heb de buitenste aansluiting genomen (verst weg van de stang) en de andere open gelaten. Of had ik die moeten afdoppen?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

das ok afdoppen hoeft niet.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie