JDClio's 2.0 Clio RS

Vertel hier alles over je project.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

fase 3?
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Eigenlijk al sinds voor ik mijn 1.6 kocht keek ik rond naar een leuke RS.
Het begon nu toch wel erg te kriebelen en binnenkort wordt mijn verzekering wat prettiger (5 jaar rijbewijs) en het was voor mij dus de perfecte tijd om eens rond te kijken.
Ik wilde graag inruil. Tuurlijk kon ik particulier meer geld voor mn auto krijgen, maar dit vind ik zo'n gedoe en ik had niet zo'n zin in onzekerheid of om een tijdje zonder auto te zitten.
Op de 28e van November naar een Clio RS weeste kijken die bij een handelaar stond. De inruil stond me aan en de auto zag er volledig strak uit.

Uiteraard waren er wel wat minpunten, maar geen enkele RS is perfect (zeker niet na 12 jaar) en daar valt op af te dingen.

De auto zoals ik er mee ging testrijden:

[img]http://i60.tinypic.com/2u5w3dw.jpg[/img]

Hij stond al zo'n 3/4 jaar geschorst en had een beetje een dode accu, maar startte meteen en de lak was erg netjes. Mijn oude velgen en banden gehouden.
De rede hiervan is omdat ten eerste de velgen veel schade hadden en de banden bagger waren, maar ook omdat ik de auto niet standaard wilde houden. Dit is ook de rede dat ik niet voor een 182 (waar ik al jaren over loop te kwijlen) ben gegaan. Ik zou er gewoon niets aan durven of willen doen.

Hij staat er nu zo bij:
[img]http://i57.tinypic.com/28s1m6h.jpg[/img]

Lekker laag
[img]http://i62.tinypic.com/11cfu42.jpg[/img]

Tijdens de APK
[img]http://i57.tinypic.com/335e976.jpg[/img]


De afgelopen maand erg veel genoten van de auto. Voor de sneeuw was het vaak droog en nam ik hem bijna dagelijks een blokje mee om. Bij deze wil ik dan ook iets rechtzetten. Ik zei ooit wel, dat het snelheidsverschil tussen de 1.6 en 2.0 niet schokkend was... dat neem ik terug! Wat een koppel! :worship:

Plannen met de auto?
Nouja, de auto heeft al Bilstein dempers. iets wat mij toch wel over de streep trok om voor deze te gaan.
Verder zit ik nog erg te twijfelen of ik hem clean houd of er toch een beetje een ringsletje van te maken.

Bucketlist:
- Silvervision's (Al wel gekocht maar nog niet gemonteerd)
- Cup Spoiler (Al wel gekocht maar nog niet gemonteerd)
- Originele hoedenplank (Al vervangen)
- Nieuwe pookknop (Al vervangen)
- Nieuwe sleutel
- Xenon repareren (Een kant is geel dus bijna kapoet)
- Chocoladeletter kentekenplaten
- Andere velgen

Voor de velgen twijfel ik een beetje
Ik vind donker grijze OZ Superturismo's 16inch erg mooi, ook spreken Gunmetal OZ Ultralegera's 17inch me erg aan, maar ik nijg steeds meer naar Autec Wizzard's

Deze:
[img]http://i60.tinypic.com/20fchh2.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/97ttac.jpg[/img]

Verder zag ik wel dat er van deze auto in het overzicht een foto bekend was? Is er misschien nog meer historie?

En verder zijn alle meningen, tips of whatever altijd welkom! (Y)
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Ff een vraagje vooraf.. hoe pas ik de naam van mijn projecttopic aan? kan van deze post de naam wel aanpassen maar niet het hele topic?

Verder, er is redelijk wat gebeurd. Het lijkt wel (bij mij athans) elke keer als ik een auto koop er redelijk snel na de aankoop zeer creatieve problemen opdoemen die een hoop geld kosten.

Een aantal weken na de aankoop begon ineens het ABS lampje samen met het service lampje te branden.. dan ging het weer over.. en 5 minuten later was hij weer aan.
Auto uit laten lezen, bleek het een van de achterste ABS sensoren te zijn die kapot was. Helaas om dat het origineel een Duitse auto is, was onderdelen bestellen niet zo gemakkelijk als gedacht (blijkbaar verschillen de onderdeelnummers) dus werd het een backorder waar ik uiteindelijk 3 weken op kon wachten.

Eenmaal binnen en de oude sensor er uit, bleek er tape om de oude sensor te zitten. De spoel die hieronder zat bleek opnieuw gesoldeerd te zijn, gauw tape'je erover en gaan met die banaan (N)

Ook merkte ik dat mijn passagiers mat helemaal nat werd. Dit kwam onder de stoel vandaan. Hier heeft de vorige eigenaar gaten door de bodem geboord waar hij zijn extra versterker mee vast heeft gezet |:

Ik begon me te ergeren.. maar goed.. de gedachte was, alles in orde maken en over de tijd dat ik eigenaar ben, dit zo houden..

Toen de kachel

Ik heb een RS met climate control (volgensmij hebben alleen de CUP modellen dit niet?)
Deze blies alleen maar warme lucht, en niet zo'n beetje ook! Zelfs met temperaturen onder het vriespunt ging ik kapot in die auto en moest met een raampje open rijden.
Temperatuursensor zit blijkbaar niet in de cabine, maar het systeem past zich aan aan de buitentemperatuur (werd mij verteld? klopt dit??).
Die gaf een temperatuur aan die klopte.. dus toch maar de kachelweerstand vervangen..
Verder werd mij ook verteld dat de kachel altijd warme lucht blaast, maar daar koude lucht bij mengt (werd mij ook verteld? klopt dit??)
Airco maar eens nagekeken. Hier kwam bij het leegmaken nog geen 130 uit terwijl er 200 in hoorde te zitten. Opnieuw gevuld en nog een stukje verder gaan kijken. Ook even het interieurfilter vervangen. Op het moment van het openmaken plofte de interieurfilter gewoon.. zo vuil en vol met zooi zat hij (N) .

Na deze aanpassingen de kachel ff aangekeken.. als hij stationair loopt wijkt de geselecteerde temperatuur zon 2 graden af (bijvoorbeeld CC op 16 graden, binnen temp. 18 graden) maar oke, zonder binnen temperatuur sensor is dit te begrijpen.

Echter blijft het toch aardig warm in de auto (lang niet zo erg als eerst, maar toch).. en zeker als ik eventjes flink optrek, komt er een bak met warmte naar binnen, niet normaal... hoort dit??

Verder merk ik ook dat als ik de airco knop ff uit zet.. en daarna weer aan.. de lucht merkbaar kouder wordt??

Verder is er vandaag weer iets leuks gebeurdt omtrent dit systeem.. mijn temperatuurmeter buiten is aardig van slag. hij gaf vandaag tijdens het rijden 26(!!!!!) graden aan.. dit is weer iets nieuws? kapotte sensor?

Ik weet het.. een dikke lap tekst.. maar misschien kan iemand zijn mening over de problemen geven of me wat meer info verstrekken over hoe zo'n kachel bij een rs in elkaar zit.. en mij vertellen hoe ik de titel van mijn projecttopic aanpas..

Alvast bedankt!! :worship:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

topictitel kun je heel logisch in je eerste post aanpassen ;-)
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Abel schreef:topictitel kun je heel logisch in je eerste post aanpassen ;-)
Thanks! (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Fijn als je iemand anders' shit erbij krijgt... Achterstallig onderhoud kan aardig in de papieren lopen. Zeker als je er nog gevolgschade bij krijgt. :-(

Helaas kan ik je niet helpen met je problemen, omdat ik te weinig kaas gegeten heb van deze techniek, maar er zijn vast mensen die je wel kunnen helpen. Succes in elk geval!
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Gaaf JD! Zie nu pas dat je een échte Clio gekocht hebt! (Y)

Heb er zelf ook 1 gehad, heerlijke bakkies. :p

Schroef je je RTC houder wel ff over?! :D
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Die warme lucht hoort niet hoor. Zou ook wel beetje raar zijn natuurlijk, naar mijn weten zit er ook een temperatuur meter in het interieur namelijk bij het voetje van de achteruit-kijk-spiegel. Je hoort hier een klein fannetje draaien (als deze een beetje vies is althans (0) ) Deze zuigt lucht aan voor de sensor. Misschien kun je deze eens goed schoon maken?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Juist, Climate Control werkt door de sensor bij je binnenverlichting (achter dat roostertje). Zet je contact maar eens aan, als het goed is moet je die horen zoemen. Zo niet, haal het kapje er maar eens af. Misschien hebben ze die weg gehaald of losgekoppeld vanwege het irritante harde gezoem wat sommige doen, dan gaat de Climate Control over de zeik. Ik weet niet waar je al deze info hebt laten vertellen, maar dat is echt allemaal onzin. Buitentemperatuur staat er volledig buiten.

Airco werkt niet, want de buitentemperatuur is te laag. Alles onder de (volgens mij) 3 of 6 graden schakelt de airco niet in. Je moet eens controleren of de aircopomp zelf wel inslaat ja of nee (kun je zien aan de wel/niet meedraaiende magneetkoppeling op de poelie). Het kan ook zijn dat er een onderdeel van je aircosysteem defect is. De 130 ipv 200 klinkt niet extreem, maar volgens mij hoort er 600 gram in (staat me iets van bij, weet het niet geheel zeker).

Buitentemperatuurmeter naar 26 graden duidt inderdaad op een defecte sensor. Je kunt de spiegelkap aan de binnenkant er eens afhalen en de stekkerverbinding checken, maar het komt vaker voor dat de sensoren er mee op houden.

Al met al wat kleine kwaaltjes. Had ook met je 1.6 kunnen gebeuren ;) De gaten inde bodem is dan wel weer lekker lomp :(
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

over het alleen warme luch blazen...
als je voor de passagiersstoel op je rug gaat liggen kan je onder het dashboard bij een regelklep van de verwarming/airco, dit wordt bediend door een servo met een plastic tandwiel erop...drie keer raden wat wel een breekt waardoor de servo dol in het wieltje draait.......

en de velgen?......17" moet je niet doen, is alleen voor de looks, ze schijnen het beste te rijden op 15' (ik heb de mijne op 16" gehoudem
Born Grippy
MgHammer
Berichten: 292
Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:22
Car: Megane Cabrio F4R746
Locatie: Melkweg

Bozothenutter, jij hebt toch een phase 3 met orginele 16" ??
Megane Cabrio 2.0 16V F4R746 Privilege VGI Bi-Fuel :worship:
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

MgHammer schreef:Bozothenutter, jij hebt toch een phase 3 met orginele 16" ??

de Ori 16" zitten nu de winterbanden op, ik heb nu OZ alleggeritta's in 16" , die wegen maar 6,3 Kg
Born Grippy
MgHammer
Berichten: 292
Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:22
Car: Megane Cabrio F4R746
Locatie: Melkweg

Pas je dan wel op dat je niet wegwaait met dit weer? :smile: De clio zelf weegt ook al niet veel ;-)
Megane Cabrio 2.0 16V F4R746 Privilege VGI Bi-Fuel :worship:
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

MgHammer schreef:Pas je dan wel op dat je niet wegwaait met dit weer? :smile: De clio zelf weegt ook al niet veel ;-)

Om weg te waaien moet ik eerst 20Kg afvallen... :smile:
Born Grippy
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Erg bedankt voor de reacties..

Helaas niet echt uitgebreid kunnen reageren.

Ik ben nu ook bang dat het inderdaad de wisselaar is onder het dashboard.
Is het lamme tandwiel? dan wel te verwijderen zonder het dashboard er uit te moeten halen. Heb een beetje geinformeerd, en dit zou als het motortje zelf kapot was namelijk wel moeten?
Chris schreef: Schroef je je RTC houder wel ff over?! :D
Die zit nog op mn vorige auto (N) :gun:

Soort van impuls achtig deze gekocht.. anders had ik mn V6 spoiler ook wel mee over genomen denk ik.

Maar, ik wil toch nog Chocoladeletter kentekenplaten bestellen dus wellicht dat ik op de volgende meeting een kentekenhouder meeneem en luxe platen monteer!
Zoetermeer op de platen is ook geen porem.. dat is hier 86KM vandaan!



Verder zal ik van het weekend ff wat updates over de auto geven.


bozothenutter schreef:...

en de velgen?......17" moet je niet doen, is alleen voor de looks, ze schijnen het beste te rijden op 15' (ik heb de mijne op 16" gehoudem
Haha 16 inch wilde ik eigenlijk ook wel aanhouden. Heb op mijn 1.2 al ervaring gehad met 17" en hele dunne wangen.. geen aanrader op een clio!

Maarja, helaas is mijn budget ook niet toereikend voor alleggieritta's.. super mooi en lekker licht, maar helaas ook zo'n beetje de duurste velg die er te krijgen is :p haha
MgHammer
Berichten: 292
Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:22
Car: Megane Cabrio F4R746
Locatie: Melkweg

JDclio schreef:
en de velgen?......17" moet je niet doen, is alleen voor de looks, ze schijnen het beste te rijden op 15' (ik heb de mijne op 16" gehoudem
Haha 16 inch wilde ik eigenlijk ook wel aanhouden. Heb op mijn 1.2 al ervaring gehad met 17" en hele dunne wangen.. geen aanrader op een clio!

Maarja, helaas is mijn budget ook niet toereikend voor alleggieritta's.. super mooi en lekker licht, maar helaas ook zo'n beetje de duurste velg die er te krijgen is :p haha
Apropos 'duurste velg', de 17" Twingo RS velgen staan prachtig onder een Clio RS http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PPJVZZOL.jpg


en niet alleen onder een Clio :smoke: 8)

[img]http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ENPRFHQL.jpg[/img]

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DNCMXSPG.jpg

[img]http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-C6V6XQEQ.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-I4EQBBTM.jpg[/img]

De laatste 2 foto's zijn uiteraard fotosjoppiesch 8)
Megane Cabrio 2.0 16V F4R746 Privilege VGI Bi-Fuel :worship:
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

MgHammer schreef:
Apropos 'duurste velg', de 17" Twingo RS velgen staan prachtig onder een Clio RS http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PPJVZZOL.jpg
Haha.. i know..

Ik heb hier ook naar zitten kijken en vind de Clio IV GT velg (die hier erg op lijkt) ook mooi.

Dit plaatje vond ik al eerder van de Twingo RS velg:
[img]http://i61.tinypic.com/rvf32h.jpg[/img]
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Het is weer tijd voor een update.

Er is in mijn ogen weer veel gebeurd.

Bijvoorbeeld de cup spoiler waar ik het een tijdje terug over had zit al weer even op mijn clio.
[img]http://i60.tinypic.com/289g8dx.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/2cxsqxy.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/w70553.jpg[/img]

De spoiler is (net als mijn V6 replica op de 1.6) weer gespoten door mijn neef bij Autoschade Raamsdonkveer.
Hier was ik natuurlijk weer erg blij mee! :worship:

Hiernaast heb ik ook eindelijk wat silvervisions geplaatst:
[img]http://i58.tinypic.com/cl1dc.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/349e6w6.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/2q0iv44.jpg[/img]

Verder is er ook velgennieuws!!.. maaarrrr dat komt later.

Het zijn iniedergeval geen nieuwe maar 2de hands velgen geworden. Ze moeten nog opgeknapt worden, maar dat gaat zeker lukken.
Ik maak daar nog wel foto's van als ik de auto gewassen heb, want nu ziet de clio er zwart uit ipv zilver (S)

Het zijn iig 16" O.Z. velgen geworden.. volgensmij wist de verkoper niet helemaal dat het iets speciaals had wat hij verkocht.. want er zitten zelfs VW naafdoppen op :lol:
Meer ga ik niet vertellen.. binnenkort meer........
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Afgelopen weekend is de auto weer netjes gewassen en op de foto gezet.

Eindelijk eens goed kunnen kijken hoe de nieuwe velgen op de auto staan :foto:
Het zijn geworden: 16 inch Originele Renault O.Z. F1 velgen.

[img]http://i62.tinypic.com/2e1i350.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/2n1ffci.jpg[/img]

Binnenkort nog even wat nieuwe naafdopjes bestellen.

Nu ben ik natuurlijk best wel benieuwd wat jullie vinden?

Verder vroeg ik me af:
Wat vinden jullie? Oranje zijknippers houden of vervangen voor witte? ik zit best wel te dubben...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zeg lekker laten zo en genieten :D
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

mooie wielen jasper. Ik heb ze als winterset, naafdopjes zijn niet meer leverbaar helaas.
[img]http://i261.photobucket.com/albums/ii44/Daan2D/IMG_4361_zps3yxucwr0.jpg[/img]

Ik had maar 3 dopjes bij de set destijds.

Knippers in de zeischermen mooi wit (niet die chrome kapjes ) of smoke doen ;-)
Kijk ook even voor een skoda lipje dat maakt de voorkant in 1x minder kaal.
Racing is the best way to convert money into noise
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

oz Speedline heeft nog wel dopjes leverbaar (uiteraard met ozspeedline logo en geen renault logo).
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op do 5 mar 2015 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

OZ ook uiteraard, oz nummer ook zichtbaar op foto.
Racing is the best way to convert money into noise
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Het werd weer eens tijd voor een update!

Vorige week heeft de auto het nodige onderhoud gehad.
Mooie verse olie en oliefilter.

[img]http://i61.tinypic.com/6qgp6u.jpg[/img]

De olie zag er nog niet zo heel verkeerd uit. Echter gaf hij wel aan dat het peil laag was. Aangezien ik de onderhoudshistorie van de auto niet ken en dus niet weet hoe lang de olie al meegaat heb ik besloten hem te vervangen ipv bijvullen en te wachten tot de APK.

Verder had ik op de openingsmeeting dit jaar met een van de vorige eigenaren van de auto gesproken. Deze vertelde mij dat op de auto ooit een KTR luchtinlaat heeft gezeten. Ik vond het jammer dat deze er af was gehaald. Wel had ik al vaker op de site van K-tec zitten kijken voor zo'n inlaat.
2 á 3 weken geleden zat ik dus op marktplaats en zag er eentje staan! meteen die zelfde avond opgehaald.

[img]http://i59.tinypic.com/ir24xw.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/12571nl.jpg[/img]

Deze luchtinlaat blijkt origineel van mijn RS te zijn en de verkoper was dan ook de laatste eigenaar voor mij van de auto.
Helaas vertelde hij mij wel dat hij de auto weg heeft gedaan vanwege het grote aantal problemen dat hij er mee had (N) :-(

Verder nog wat versnellingsbakproblemen gehad..
Ik reed richting stage. Op de binnendoorweggetjes naar de snelweg niets aan de hand. Daarna zo'n 20km snelweg waar ook niets aan de hand was. Maar mee dat ik de snelweg af reed kreeg ik de auto gewoon niet meer in z'n 2e versnelling.

Naar de garage gebracht waar de motor/versnellingsbaksteun is vervangen evenals de schakelbus.
Na wat afstellen ging de auto (slecht) in zn 2. Het leek op een kapotte synchroring aangezien het alleen van 1 naar 2 was en niet van 3 naar 2. Ook ging hij her de 1e keer niet in maar de 2e keer altijd wel.

Echter toen mijn vader mijn auto een keer mee nam en de pook nogal bot en geforceerd de 2e versnelling in trok schakelde de bak weer gewoon net als vanouds? Echt gewoon alsof er niks aan de hand was?
Normaal zou een synchroring zichzelf niet kunnen repareren. Nu ben ik dus steeds maar een beetje geld apart aan het zetten voor een versnellingsbak revisie (want er bestaat een grote kans dat het probleem terug gaat komen).
Weten jullie wat het probleem geweest kan zijn?
Metaal in de bak ofzo? of een braam om een van de tandringen?

Dit was het voor nu even..
Wel ga ik binnekort bezig aan het netjes maken van alles onder de motorkap (heb al pakkingen voor het inlaatspruitstuk etc. besteld) en ga ik aan de slag om wat meer koude lucht naar mijn KTR inlaat te krijgen!
Plaats reactie